کتاب مقدس

سرگذشت الیشع مرد خدا چگونه بود؟

رای بدهید

سرگذشت الیشع مرد خدا چگونه بود؟

ایلیا به فرمان خدا، الیشع را مسح کرد تا جانشین وی شود (اول پادشاهان 19: 16-21) و آنگاه او را تحت تعلیم قرار داد. هنگامی که ایلیا به آسمان رفت، ردای وی بر شانۀ الیشع افتاد و الیشع بلافاصله همچون ایلیا به انجام معجزات پرداخت.

آب های رود اردن همان گونه که برای ایلیا شکافته شده بود برای الیشع نیز شکافته شد (دوم پادشاهان 2: 8-14). چشمۀ آب شهر اریحا نیز شفا یافت (دوم پادشاهان 2: 21). آنگاه در بیت ئیل 42 جوان کافر توسط خرس ها دریده شدند. این خدا بود و نه الیشع که خرس ها را فرستاد. بیت ئیل مرکز پرستش بعل بود و احتمالاً طعنه های آنان متوجه خدای الیشع بود.

خدا به ایلیا نشان داده بود که آتش و شمشیر در نقشه و روش واقعی خدا جایی ندارند (اول پادشاهان 19: 12). با وجود این وی به استفاده از این روش ها ادامه داد، چرا که در مقابل پرستش بعل هیچ روش دیگری کار ساز نبود. الیشع ییهو را مسح کرد تا پرستش رسمی بعل را براندازد (اول پادشاهان 19: 16 و 17؛ دوم پادشاهان 9: 1-10). ییهو نیز با خشم چنین کرد (باب های 9 و10).

الیشع خدمت خود را در زمان سلطنت یورام و احتمالاً در حدود 850 ق.م. آغاز کرد (دوم پادشاهان 3: 1، 11) و آن را در طی حکومت ییهو و یهوآحاز ادامه داد و آنگاه در زمان سلطنت یوآش و در حدود 800 ق.م. در گذشت.

الیشع دهقان زاده ای بود اهل آبل-مهوله واقع در شمال درۀ اردن (اول پادشاهان 9: 16و19). او زیر دست ایلیا برای نبوت تربیت شد (1پادشاهان 19: 21؛ 2پادشاهان 3: 11). او و ایلیا شخصیت های بسیار متفاوتی بودند. ایلیا مانند طوفان و زلزله بود، و الیشع همچون صدای ملایم. ایلیا همانند جرقه بود؛ ولی الیشع آرام، با وقار و سیاستمدار، ایلیا مرد بیابان، با ردایی از موی شتر بود؛ الیشع در شهرها می زیست و همچون مردم دیگر لباس می پوشید. با این حال ردای ایلیا بر الیشع قرار گرفت (اول پادشاهان 19: 19؛ دوم پادشاهان 2: 13). 

معجزات الیشع

معجزات الیشع در باب های 2، 4، 5، 6 و 7 دوم پادشاهان، یک به یک ذکر شده اند.در میان آن ها یکی از هف معجزۀ رستاخیز از مردگان که در کتاب مقدس مذکور است، قرار دارد. این هفت معجزه عبارتند از: ایلیا: پسر بیوه زن (اول پادشاهان باب 17)، الیشع: پسر شمونمیت (دوم پادشاهان باب 4)، عیسی: دختر یائیروس (مرقس باب 5)، پسر بیوه زنان نائینی (لوقا باب 7)، ایلعازر (یوحنا باب 11)، پطرس: دورکاس (اعمال باب 9)، پولس: افتیخس (اعمال باب 20).

در میان این هفت معجزۀ رستاخیز مردگان، رستاخیز عیسی که نقطۀ اوج بقیه است و بدون وسیله شدن انسان به انجام رسید، و نیز ماجرای عجیب استخوان های الیشع (2پادشاهان 13: 21)، ذکر نشده اند.

خدمت الیشع

از اول سموئیل 19: 20 چنین بر می آید که سموئیل مدرسه ای برای انبیا در رامه تأسیس کرده بود. الیشع نیز چنین مدارسی در بیت ئیل، اریحا، جلجال و مکان های دیگر به راه انداخته بود (دوم پادشاهان 2: 3، 5؛ 4: 38؛ 6: 1). علاوه بر این ها، به نظر می رسد که او در کرمل، شونیم، دوتان و سامره نیز اقامت می کرد (دوم پادشاهان 2: 25؛ 4: 10، 25؛ 6: 13، 32). احتمالاً او نوعی شبان- نبی- معلم بوده است. در ضمن مشاور پادشاه هم بود. همواره به توصیه های او عمل می شد. او همۀ کارهای پادشاهان را تأیید نمی کرد، ولی در مواقع بحرانی به کمک آنان می شتافت.

الیشع که در حکومت شمالی بود، ممکن است با یوئیل در حکومت جنوبی معاصر بوده باشد. و امکان دارد معلم یونس و عاموس بوده باشد، چرا که در آن زمان آن ها پسر بچه ای بیش نبودند.

به نظر می رسد همبستگی ایلیا و الیشع، در زندگی و در کارهای اجتماعی شان، نمونه وتصویری بود از همبستگی یوحنای تعمید دهنده و عیسی مسیح. یوحنای تعمید دهنده، ایلیا نامیده شده (متی 11: 14)، و خدمت پر مهر عیسی پهنۀ وسیع ترِ همان نوع خدمت الیشع بود. این تصویری است از افرادی که با شخصیت های کاملاً متفاوت، برای رسیدن به یک هدف با هم کار می کنند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO