فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: یربعام، یربعل، یساکار، یسطس و یسی
یَرُبعام (قوم متعدد) 1پادشاهان 11: 26 Jeroboam
وی پسر نبات و مردی جنگجو و شجاع از سبط افرایم بود. به این دلیل سلیمان او را مسئول قسمتی از کارها کرد. اخیای نبی در راه بدو برخورد و نبوت کرد که سلطنت تقسیم شده و به سبب داود دو سبط را برای نسل او نگه می دارد. سلیمان از این جهت با او دشمنی کرد و یربعام تا زمان مرگ سلیمان به مصر فرار کرد. پس از مرگ سلیمان پادشاهی ده سبط اسرائیل، به او رسید. او در پادشاهی شمالی برای اینکه قوم برای پرستش به اورشلیم نروند دو گوسالۀ طلایی ساخت و در بیت ایل و دان قرار داد. یربعام 22 سال سلطنت کرد و پس از مرگش، ناداب، پسرش جانشین او شد.
یَرُبَّعل داوران 7: 1 Jerubbaal
نام دیگر جدعون است.
یساکار (او پاداش خواهد آورد) پیدایش 30: 18 Issachar
1) وی نهمین پسر یعقوب و پنجمین پسر لیه بود (پیدایش 30: 18)؛ در فدان ارام متولد شد و راجع به او اطلاعات کمی ثبت شده است. وی چهار پسر داشت و از این سبط چهار خانوادۀ مهم که نام های ایشان در اعداد 26: 23، 25 و 1تواریخ 7: 1 ذکر شده است.، به وجود آمد. تعداد مردان جنگی ایشان در سینا 400/54 نفر بود (اعداد 1: 28-29). در طی سفر به کنعان، خیمه های یساکار در همسایگی برادرانشان یهودا و زبولون قرار داشت. از این سبط یجال بن یوسف به عنوان یکی از جاسوسان زمین کنعان انتخاب شد (اعداد 13: 7). فلطیئیل بن عران در واگذاری و تقسیم زمین کنعان از این سبط به یوشع کمک کرد (اعداد 34: 26). منطقه ای که در تقسیم زمین به ایشان داده شد در یوشع 19: 17-23 ذکر شده است.
2) شخص لاوی از خاندان قورح؛ وی پسر هفتم عوبید ادوم و یکی از دربانان خانۀ خدا بود (1تواریخ 26: 5).
یُسطُس کولسیان 4: 11 Justus
مسیحی یهودی نژاد که پولس رسول نام او را در رابطه با مرقس ذکر کرده و از او به عنوان تنها همکارش در زمانی که رسالۀ کولسیان را می نوشت، نام می برد.
یسّی 1سموئیل 16: 1 Jese
وی پسر یا شخصی از نسل عوبید (پسر بوعز و روت) است (روت 4: 17، 22). او هشت پسر داشت که کوچکترین آنها داود بود که چوپانی رمه های پدر خود را انجام می داد (1سموئیل 16: 11؛ 17: 34-35). آخرین نوشته ها راجع به او در ارتباط با پناهگاهی است که داود برای او از پادشاه موآب درخواست نمود (1سموئیل 22: 3). اگر چه یسی از نسل برجسته ای بود ولی به علت فروتنی که در زندگی داشت، شخص شناخته شده ای نبود.
برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |