کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: هارم، هارون، هاشم، هامان و هدد

رای بدهید

هارم (متعال)     1تواریخ 4: 8          Harum

وی پدر اخرحیل، از سبط یهودا و از نسل قوس بود.

هارون (کوه نشین)   خروج 4: 14       Aron

وی پسر اول عمرام و برادر موسی و مریم و اولین کاهن بود. اولین باری که نام او ذکر شده در سن 83 سالگی و در جائی بود که خداوند از موسی می خواهد که با هارون به مصر بروند (خروج 4: 10-14). او در سن 123 سالگی در کوه هور مشرف به سرزمین فلسطین مرد (اعداد 20: 23-29).

هاشِم        1تواریخ 11: 34          Hashem

در میان شجاعان سپاه داود، از بنی هاشم جزونی، نام یوناتان ذکر شده است (1تواریخ 11: 34). در 2سموئیل 23: 32 «بنی یاشن» نامیده شده است.

هامان       استر 3: 1       Haman

وی پسر همداتای اجاجی و وزیر ارشد اخشورش (خشایار شاه) پادشاه فارس بود (استر 3: 1). از آنجایی که اجاج لقب شاهان عمالیقی بود، تصور می شود که هامان از نسل خاندان سلطنتی آن قوم بوده باشد. احتمالاً او یا پدرش به صورت اسیر وارد سرزمین فارس شده بودند. دسیسۀ او در مقابل مردخای و یهودیان و برملا شدن نقشه اش و اعدام وی در کتاب استر بیان شده است.

هَدَد (تیز یا شجاع)      1پادشاهان 11: 14       Hadad

به نظر می رسد که این لغت یک لقب درباری باشد.

1) وی پسر بدد، جانشین حوشام و پادشاه ادوم بود. او در دشت موآب پیروزی عظیمی را بر مدیانی ها بدست آورد. پایتخت او شهر عویت بود (1تواریخ 1: 46). نام وی در پیدایش 36: 35 «هداد» ذکر شده است.

2) نام هشتمین پادشاه دیگر ادوم. وی جانشین بعل حانان بود. نام شهر وی فاعی و نام همسرش مهیطبئیل بود (1تواریخ 1: 50). نام او در پیدایش 36: 39 «هدار» آمده است.

3) یکی از شاهزادگان ادوم که مخالف با سلیمان بود و به مصر فرار کرد (1پادشاهان 11: 14-25).

4) نام شخص بزرگی از خانوادۀ سلطنتی ادوم. او در دوران بچگی اش از قتل عامی که توسط یوآب صورت گرفت رهایی یافت و با تعدادی از پیروانش به مصر فرار کرد. فرعون مصر با مهربانی با وی رفتار نمود و خواهر زنش را به همسری وی داد. او صاحب پسری به نام جنوبت شد که همراه با پسران فرعون در کاخ فرعون بزرگ شد. هدد پس از مرگ داود تصمیم گرفت دوباره سلطنت را بدست آورد، اما فرعون با وی مقابله کرد؛ در نتیجه او مصر را ترک کرد و به وطنش بازگشت (1پادشاهان 11: 14).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO