کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: مریم

رای بدهید

مریم (یاغی، تندخو)    خروج 15: 20        Mary

نامی یونانی که معادل عبری آن کلمه «Miriam» می باشد.

1) نام خواهر موسی و هارون. وی از موسی بزرگتر بود. بعد از تولد موسی، مادرش وی را به مدت سه ماه مخفی داشت ولی چون بیش از این نمی توانست او را مخفی سازد او را در زنبیلی قرار داده و در میان نیزار کنار رود نیل رها کرد. دختر فرعون که مشغول شستشو در رودخانه بود پسر را در زنبیل دید و دلش به حال او سوخت. خواهر موسی شاهد این وقایع بود و به دختر فرعون پیشنهاد کرد تا زنی از عبرانیان را بخواند تا کودک را شیر دهد. پس از موافقت وی، مریم نیز مادرش را برای شیر دادن به موسی آورد (خروج 2: 4-10). در هنگام خروج، چون مریم و هارون موسی را سرزنش کردند خدا آنها را تنبیه نموده و به برص مبتلا کرد و پس از دعای موسی، وی شفا یافت (اعداد 12: 1-15). مریم در قادش مرد و در همانجا وی را دفن کردند.

2) نام زنی از نسل یهودا (1تواریخ 4: 17).

3) نام مادر عیسی، نام وی پنج مرتبه در عهد جدید ذکر شده است وی از نسل داود و از سبط یهودا بود (متی1: 16).

4) خواهر ایلعازر و مرتا بود (لوقا 10: 41-42). مریم نزد پایهای عیسی نشسته بود و به کلام او گوش می داد و خیلی مشتاق بود. بر عکس مرتا در فکر کارهایی بود که باید انجام می داد. در یوحنا 11: 1 متوجه می شویم که مریم همان شخصی است که پای عیسی را با موی خود خشک کرد و سر او را با عطر تدهین کرد.

5) وی مادر مرقس و خالۀ برنابا بود (اعمال 12: 12؛ کولسیان 4: 10). او در اورشلیم زندگی می کرد. پطرس پس از اینکه توسط فرشتۀ خدا از زندان رهایی یافت، به خانۀ او رفت و در آنجا جمع زیادی دعا می کردند.

6) مریم مجدلیه که مسیح هفت دیو از وی بیرون کرده بود. او زن فاحشه ای بود که که به مسیح ایمان آورد (لوقا 8: 2-3). در زمان مصلوب کردن مسیح حضور داشت (یوحنا 19: 25) و در دفن وی نیز حاضر بود (مرقس 15: 47). او از جمله زنانی بود که برای حنوط کردن مسیح به سر قبر رفت و با مسیح قیام کرده گفتگو نمود (یوحنا 20: 11-18).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO