کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: ماجوج، ماحول، ماش، ماکیر، مالک، مانوح، متوشالح و متردات

رای بدهید

ماجُوج    پیدایش 10: 2      Majog

نام پسر یافث و نسلی که از وی به وجود آمد (1تواریخ 1: 5). یوسفوس ماجوج را با اسکیتین ها (Scythians)، مردم سرگردان و وحشی که به گفتۀ هرودوتوس در شمال کریمه زندگی می کردند، یکی دانسته است. مطابق حزقیال 38: 2 نسل ماجوج مردمی هستند که در آینده سرزمینشان توسط جوج رهبری خواهد شد. جوج گروه های شمالی را در تهاجمی به اسرائیل رهبری خواهد کرد (حزقیال 38: 8-12). اما خدا سپاه وی را بر می گرداند (حزقیال 39: 2) و تگرگی از آتش روی سرزمین ماجوج خواهد ریخت (حزقیال 39: 6).

ماحُول (رقص)    1پادشاهان 4: 31      Mahol

دارای سه پسر به نامهای حیمان، کلکول و دردع است که در کلام خدا به حکمت این سه پسر اشاره شده است، البته حکمتشان به درجۀ حکمت سلیمان نمی رسید.

ماش    پیدایش 10: 23        Mash

یکی از چهار پسر ارام که از نسل سام می باشند. در 1تواریخ 1: 17 نام میشک به جای ماش ذکر شده و همچنین در پیدایش 10: 2 ماشک به عنوان یافث ذکر گردیده که به نظر می رسد که نسل سام و یافث در این شخص با هم آمیخته شده باشد.

ماکیر (خریده شده)   پیدایش 50: 23       Machir

1) وی نوۀ یوسف، پسر بزرگ منسی بود که صیغۀ سوریه ای وی برایش به دنیا آورد (1تواریخ 7: 14؛ پیدایش 50: 23). نسل ماکیر جنگجویان قوی و مردان درنده خو در میان قبایل منسی شدند، آنها در دو طرف رود اردن زندگی می کردند و به نظر می رسد که واحد مستحکمی را در اتحادیۀ شمالی تشکیل داده باشند.

2) ماکیر در 2سموئیل 17: 27-29 ذکر شده در زمان داود می زیسته و شخص وفاداری بود. زمانی که داود توسط ابشالوم تعقیب می گردید، برای پادشاه غذا و خوراک می آورد.

مالک (پادشاه)  1تواریخ 8: 35       Melech

وی پسر میکا و نوۀ بزرگ یهوناتان پسر شاؤل بود (1تواریخ 9: 41).

مانوح (راحت)     داوران 13: 2        Manoah

نام پدر شمشون یکی از داوران اسرائیل است که زندگی او در داوران 13: 12-16: 31 شرح داده شده است. او شخصی از سبط دان بود و خانه اش در صرعه، شهر مرزی میان یهودا و دان قرار داشت.

مَتوشالَح    پیدایش 5: 21         Methuselah

وی پدر لمک، پسر خنوخ و پدربزرگ نوح بود. وی در سال وقوع طوفان در سن 969 سالگی مرد.

مِتردات (خدای آفتاب)     عزرا 1: 8    Mithrodath

1) خزانه دار کوروش. وی ظروفی را که از معبد اورشلیم برداشته شده بود به شیشبصر برگرداند (عزرا 1: 8).

2) شخصی از سرزمین فارس که بر سامره حکومت می کرد. وی همراه با بشلام و طبئیل به زبان ارامی نامه ای به ارتحشستا نوشت. این سه شخص جداً به بازسازی دیوارهای اورشلیم توسط یهودیان اعتراض کردند (عزرا 4: 7).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO