کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: شمرون، شمریت و شمشون

رای بدهید

شِمرون (کشیکچی)   پیدایش 46: 13         Shimron

پسر چهارم یساکار (پیدایش 46: 13) و مؤسس قبیلۀ شمرونیان (اعداد 26: 24).

شِمریت (حراست شده)   2تواریخ 24: 26     Shimrith

نام زنی موآبی که پسرش یهوزاباد از جمله کسانی بود که یوآش پادشاه یهودا به دست ایشان کشته شد (1تواریخ 24: 26). «شومیر» نیز نامیده شده است (2پادشاهان 12: 21).

شَمشُون (مثل خورشید)                        داوران 13: 24                    Samson

یکی از داوران شجاع بنی اسرائیل که نام پدرش مانوح و از اهالی قبیلۀ دان بود (داوران 13: 24-16: 31). او در سال 1090 ق.م. در آغاز دوران ظلم و ستم اسرائیل توسط فلسطینی ها به دنیا آمد (داوران 13: 1). حتی قبل از به دنیا آمدنش نذیرۀ خداوند محسوب می شد (داوران 13: 3-7).

بعد از بزرگ شدنش روح خدا بارها بر او قرار گرفت و قدرت جسمانی عظیمی به او داده شد (داوران 13: 25؛ 14: 6، 19؛ 15: 14). با وجود این، او به عنوان یک نذیره به خدا احترام نگذاشت و با زنان فاحشه و دلیله روابط غیر اخلاقی داشت (داوران 6: 1-20). ماجرای زندگی شمشون در ارتباط با سه زن فلسطینی نقل شده است. او بدون رضایت پدر و مادر خود با زنی از اهالی تمنه ازدواج کرد (داوران 14: 5-9). بعد از اینکه ایشان به وی خیانت کرده و همسر او را به شخص دیگری دادند به انتقام آنان غلات و باغ های زیتون فلسطینی ها را به آتش کشید. فلسطینی ها نیز به یهودا حمله کردند تا شمشون را اسیر سازند ولی او با چانۀ الاغی 1000 نفر از ایشان را کشت (داوران 15: 16-9).

بعد از آن به خانۀ زن فاحشه ای در غزه وارد شد. اهالی غزه او را احاطه کرده و در نزدیکی دروازۀ شهر برای وی کمین گزاردند ولی او در نیمه های شب برخاسته دروازه ها و پشت بندهای شهر را که سمبل قدرت آن محسوب می شدند، کنده و با خود به قلۀ کوهی در حبرون برد (داوران 16: 1-3). از آن پس او به نزد دلیله رفت و او با حیله راز قدرت شمشون را دریافت. بعد از آن شمشون موهایش را که نشان نذیره بودن وی بودند، از دست داد و به دست فلسطینی ها افتاد. فلسطینی ها او را کور کرده و به غزه بردند. در جشن ملی که به احترام خدای فلسطینی ها یعنی داجون برقرار شد بار دیگر خدا صدای شمشون را شنید. شمشون قدرت یافت و ستونهای خانه را کنده و آن را بر سر خود و فلسیطینی ها ویران کرد. مکتوب است که اشخاصی که او در هنگام مرگ خود کشت از کسانی که در زندگی اش کشته بود زیادتر بودند (16: 22-30).

با وجود تمامی شکست ها و ضعف هایی که در زندگی اش به چشم می خورد، او از قهرمانان ایمان معرفی شده است (عبرانیان 11: 32).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO