کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: سلیمان پادشاه

رای بدهید

سلیمان (پدر سلامتی)    1پادشاهان 1: 11      Solomon

از سلیمان در عهد عتیق 300 بار و در عهد جدید 12 بار نام برده شده است (1پادشاهان 1: 11؛ 14: 21، 26؛ 2تواریخ 1-11؛ 2سموئیل 12: 24؛ امثال 1: 1؛ 10: 1؛ متی 6: 29؛ 12: 42).

سلیمان «مرد غروب وسایه ها» پسر دوم داود از همسرش بتشبع بود. پسر اول آنان کمی بعد از تولد در گذشت (2سموئیل 12: 18). سلیمان پسر چهارم داود بود که در اورشلیم متولد شد (2سموئیل 5: 14؛ 12: 24). سلیمان یعنی سومین پادشاه اسرائیل 40 سال سلطنت کرد (971 تا 931 یا 960 تا 922 ق.م.). او یدیدیا به معنی «محبوب یهوه» نیز شناخته شده است.

سال های نخست زندگی و سلطنت او:

اطلاعات کمی در مورد ابتدای زندگی وی وجود دارد. مادرش بتشبع همسر محبوب داود تأثیر زیادی بر داود داشت. در زمان بیماری داود در سالهای آخر عمر وی نزاعی بر سر جانشینی وی بین دو پسرش ادونیا و سلیمان اتفاق افتاد. داود با دخالت ناتان نبی و بتشبع، سلیمان را به سلطنت مسح کرد و بر تخت سلطنت نشانید (1پادشاهان 1-2). بعد از مرگ داود، سلیمان حکومت اسرائیل را در دست گرفت. بعد از درخواست ادونیا مبنی بر ازدواج با ابیشک، سلیمان پیشنهاد وی را تهدید بر سلطنت خود تصور کرده و بلافاصله فرمان اعدام او را صادر نمود. بعد از آن نیز ابیاتار کاهن را که از حامیان ادونیا محسوب می شد از خدمت برکنار کرد. یوآب نیز به دستور وی و توسط بنایاهو کشته شد (1پادشاهان 2: 1-36). شمعی بنیامینی نیز که داود را در زمان توطئه ابشالوم مورد اهانت خود قرار داده بود، توسط سلیمان مجازات گردید. در ابتدا تنبیه او محدودیت در مسافرت بود ولی بعد از آن به دلیل عدم اطاعت از فرمان سلیمان اعدام گردید.

رؤیای جبعون (1پادشاهان 3، 2تواریخ 1):

سلیمان به دلیل نفوذ ناتان نبی عمیقاً شخصی مذهبی بود. زمانی که برای گذراندن قربانی و اجرای مراسم مذهبی به جبعون رفته بود رؤیایی از خدا دریافت کرد. خدا در این رؤیا بر وی ظاهر شد و سلیمان از او عطای حکمت را دریافت کرد. درخواست و اشتیاق سلیمان برای داشتن حکمت، خدا را از وی خشنود نمود.

اموال سلیمان (1پادشاهان 4):

مقامات مسئول در حکومت وی را گروهی از شاهزادگان تشکیل می دادند، به استثنای دو نفر از آنان که در زمان داود نیز خدمت می کردند بقیه، افراد جدیدی محسوب می شدند: 1) کاهن اعظم عزریا پسر صدوق. 2) دو منشی وی به نامهای الیحورف و اخیا. 3) یک مورخ یا کاتب به نام یهوشافاط. 4) سردار لشکر وی بنایاهو. 5) صادق و ابیاتار در مقام کهانت. 6) دوازده وکیل خوراک پادشاه و خاندانش را تدارک می دیدند. 7) دوست و مشاور پادشاه به نام زابود (پسر ناتان نبی). 8) ناظر خانه به نام اخیشار و 9) رئیس باجگیران ادونیرام.

سلیمان کشور را به دوازده منطقه تقسیم کرد و بر هر قسمت وکیلی گماشت. این دوازده قسمت هر کدام مسئول خوراک رسانی دربار به مدت یک ماه از سال بود. سلیمان از اسطبل های بزرگی برخوردار بود که تعداد اسبان او حداکثر 000/40 رأس تخمین زده شده است. 000/12 سواره نظام و 1400 عرابه در خدمت ارتش حکومت او بودند.

بنای معبد:

در بنای معبد، او از حیرام، پادشاه صور درخواست کمک کرد و پیمان دوستی با وی بست. در ازای گندم و روغن، سرو و صنوبر در اختیار ایشان قرار گرفت. اکثر کارگرانی که سلیمان به این جهت به کار گرفت، کنعانی بودند و او از ایشان به عنوان برده استفاده می کرد (1پادشاهان 9: 20-21). مانند رامسس دوم، پادشاه مصر؛ سلیمان بنا کنندۀ بزرگی محسوب می گردید. پروژۀ معبد مهم ترین طرح ساختمانی او محسوب می شد. معبد بر کوه موریا در جایی که داود مذبحی برای خدا برپا کرد، بنا گردید (2سموئیل 24: 16-25؛ 1تواریخ 21: 15-25). احتمالاً ابراهیم نیز در این مکان اسحق را به خدا تقدیم نمود (2تواریخ 3: 1؛ پیدایش 22: 2). مواد لازم برای بنای معبد توسط داود جمع آوری و توسط سلیمان در سال چهارم سلطنت وی به کار گرفته شد (1پادشاهان 6: 1).

گرچه ساختمان معبد در زمان خودش بزرگ محسوب می شد ولی از نظر معیارهای جدید استاندارد، کوچک ارزیابی شده است: 90 پا طول، 30 پا عرض و 45 پا بلندی. بنای معبد 7 سال به طول انجامید.

سلیمان قنات ها و حوض هائی را در کشورش بنا کرد و قسمت های مختلفی از کشورش را حصاردار نمود (1پادشاهان 9: 15-19؛ 2تواریخ 8: 1-9).

او با مهاجرین فینیقیه در ترشیش، اسپانیا، عربستان، هندوستان و با کشورهای صور و مصر روابط تجاری برقرار کرد (1پادشاهان 9: 26-28؛ 10: 22 و 28 و 29؛ 2تواریخ 8: 17؛ 9: 21).

سلیمان در زمان زندگیش نسبت به خدا ناطاعتی نمود. کلام خدا لغزش سلیمان را به دلیل تعدد زوجاتش می داند. سرانجام او به واسطۀ همسرانش به بت پرستی کشیده شد. تحمیل برنامۀ کار اجباری به مردم، ولخرجی در ساختن بناها و کاخ های سلطنتی نیز از عوامل تضعیف حکومت وی به شمار می رود. خدا به سلیمان ظاهر گشت و نااطاعتی او را مورد سرزنش قرار داد. علاوه بر این خدا دشمنانی را به ضد او برانگیخت. هدد ادومی، رزون ارامی و به خصوص یربعام پسر نبات حکومت وی را تهدید می کردند. اخیای نبی منقسم شدن سلطنت وی را توسط یربعام و در زمان حکومت پسر وی رحبعام نبوت کرد. سلیمان چهل سال حکومت نمود و به هنگام مرگ شصت سال داشت.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO