کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: دبوره، درسلا و دلیله

رای بدهید

دِبورَه (زنبور عسل)     پیدایش 35: 8            Deborah

1) دایۀ رفقه که همراه او به سرزمین کنعان رفت (پیدایش 24: 59). مرگ او در بیت ایل در پیدایش 35: 8 ثبت شده است.

2) زنی نبیه که در سالهای 2112 و 2113 ق.م. اسرائیل را داوری می کرد. او یکی از شخصیت های نادری بود که عطای مخصوصی از جانب خدا داشت (داوران 6: 34؛ 11: 29؛ 14: 6) و به عنوان نبیه معروف بود (داوران 4: 4). وی جهت داوری زیر نخل دبوره که میان رامه و بیت ایل قرار داشت، می نشست (داوران 4: 5) و مردم با رؤسای اسباط مختلف به آنجا می آمدند تا اختلافاتشان را دبوره داوری و حل و فصل نماید. هر چند او به عنوان یک داور نظامی معروف نشد ولی در آینده او را به عنوان کسی شناختند که قادر بود به اسباط پراکندۀ اسرائیل در پرتو وفاداری به یهوه، نیروی تازه ای بدهد. از این رو می بینیم که وی رهاننده و نجات دهندۀ قوم از ظلم و ستم یابین، پادشاه کنعانیان گردید (داوران 5). معاصرینش او را مادر اسرائیل لقب دادند (داوران 5: 7). سرود دبوره (داوران 5: 31-2) نمایشگر پیروزی دبوره و باراق بر سیسرا است و یکی از قدیمی ترین قطعات ادبیات عهد عتیق است.

دَرُسِلا          اعمال 24: 24                 Drusilla

زمانی که پولس را به قیصریه آوردند او همسر فیلکس، فرماندار یهودیه بود (اعمال 24: 24). وی زنی یهودی بود که سابقاً همسر پادشاه امسا، آزیزوس (Azizus) بود و بعدها به سبب فیلکس او را ترک کرد. درسلا جوانترین دختر هرود اغریپاس اول بود. موقعی که پولس رسول در حضور فیلکس و درسلا ایستاد و دربارۀ ایمان به عیسی مسیح و عدالت و پرهیزگاری و داوری آینده سخن گفت، فیلکس از صحبت های او ترسید ولی تأثیر آن سخنان روی درسلا ذکر نشده است (اعمال 24: 25).

دَلِیلَه (معشوقه)        داوران 16: 4                Delilah

زن فلسطینی که در وادی سورق زندگی می کرد (حدود 1100 ق.م.). کسی که شمشون او را دوست می داشت و راز قدرتش را برای وی فاش کرد (داوران 16: 4-22). گرچه حداقل سه زن در زندگی شمشون وجود داشتند، ولی دلیله شخصی است که بیشترین توجه را به خود معطوف می دارد. از آنجایی که شمشمون او را دوست می داشت و غالباً او را می دید، رهبران فلسطینی تصمیم گرفتند با رشوه به دلیله، او را وادار کنند تا راز قدرت شمشون را بیابد و قرار شد هر پنج رهبر فلسطینی 1100 مثقال نقره به او بدهند (داوران 16: 5) و دلیله با اصرار و پافشاری هر روزه خود باعث گردید که شمشون خسته شده و راز قدرتش را به او بگوید. دلیله این راز را به سروران فلسطینی بیان کرد و انعام خود را دریافت نمود. آنها شمشون را گرفته و چشمانش را کور کردند و به زندان انداختند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO