کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: خلوئی، خنوخ، خواجۀ حبشی، خوزا و داتان

رای بدهید

خَلوئی (گیاه سبز)                         1قرنتیان 1: 11                            chloe

زنی مسیحی که در افسس خدمت می کرد. وی در زمان شقاق در کلیسای قرنتس در آنجا به سر می برد (1قرنتیان 1: 11). کاملاً مشخص نیست که او ساکن قرنتس یا افسس بوده است.

خَنُوخ                                 پیدایش 4: 17                     Enoch

1) پسر قاین که شهری به نام وی اسم گذاری شد (پیدایش 4: 17).

2) پسر یارد (پیدایش 5: 17) و پدر متوشالح (پیدایش 5: 21، لوقا 3: 27) که از قهرمانان ایمان است (عبرانیان 11: 5). بنا به گفتۀ کلام خدا او با خداوند راه می رفت (پیدایش 5: 22). پاداش وی صعود به آسمان قبل از مرگ بود (عبرانیان 11: 5). رفتار غیر اخلاقی و فاسدانه در زمان وی بسیار رواج داشت. در کتاب وی به داوری آنان توسط خدا اشاره شده است. یهودا در رسالۀ خود از کتاب خنوخ نقل قول می کند. به همین علت بعضی آن را جزو کتب مقدس می دانند. ولی بعد از دوران رسولان نسخۀ اصلی آن در دسترس نبوده است و ناپدید شده است. در غاری در نزدیکی  دریای مرده در صومعۀ اسین (Essene) قسمتهایی از کتاب وی یافت شده است.

خواجۀ حبشی           اعمال 8: 27                   Eunuech

کلمۀ خواجه در زبان عبری «مأمور دولت» نیز معنی می دهد. خواجه ها معمولاً رسیدگی به امور زنان را به عهده داشتند. بعضی از آنان ازدواج نیز می کردند (پیدایش 39: 1). البته در اکثر موارد عقیم بوده و همسری نداشتند. خواجه ها در دربار فرعون از مقام والایی برخوردار بودند (پیدایش 37: 36، 40: 1). در دربار اخاب و ایزابل نیز خدمت می کردند (1پادشاهان 22: 9). پادشاهان فارس خواجه ها را در حرمسرای خود به کار می گرفتند (استر 2: 3، 14).

طبق شریعت یهود حق وارد شدن به معبد و خیمۀ خدا را نداشتند (تثنیه 23: 1) ولی در دربار داود خدمت می کردند (1تواریخ 28: 1). به دو خواجۀ حبشی در کلام خدا اشاره شده است: عبدملک حبشی که درخواست آزادی ارمیا را کرد (ارمیا 38: 7-13) و خواجۀ حبشی دیگری که در جادۀ غزه به واسطۀ فیلیپس ایمان آورده و تعمید یافت (اعمال 8: 27-40).

خوزا (بیننده)             لوقا 8: 2-3                 chuza

خدمتگزار هیرودیس بود (لوقا 8: 3). او شوهر یونا، زنی از جلیل بود که از بیماری یا از آزار ارواح شریر عذاب می کشید و بعد از آزادی، عیسی را پیروی کرد و از اموال خود او را خدمت می نمود (لوقا 8: 2-3)

داتان           اعداد 16: 1              Dothan

شخصی از نسل رؤبین که با برادرش ابیرام، قورح را پیروی کرد. داتان و ابیرام با خانواده و دارایی شان مورد داوری خدا قرار گرفته و توسط زمین بلعیده شدند (اعداد 16؛ تثنیه 11: 6؛ مزمور 106: 17).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO