کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: حزقیال نبی

رای بدهید

حزقیال (خداوند قوت می دهد)     حزقیال 1: 3       Ezekial

یکی از سه نبی که در زمان حملۀ بابلی ها نبوت می کردند. ارمیا در یهودا، دانیال (605 ق.م. تبعید شد) در بارگاه نبوکدنصر (دانیال 1: 1-7) و حزقیال در بابل زندگی می کرد. حزقیال همراه با یهویاکین به اسارت برده شد (حزقیال 1: 2، 33: 21). وی بعد از محاصرۀ اورشلیم در سال هشتم سلطنت نبوکدنصر(2پادشاهان 24: 10-16، 597 ق.م.) به اسارت رفت. کتاب حزقیال شباهت و ارتباط زیادی با کتاب ارمیا دارد.

او کاهنی (حزقیال 1: 3) از خانوادۀ صادوق بود. نمی توان ثابت کرد که قبل از رفتن به بابل، در اورشلیم فعالیت مذهبی داشته است. در زمان تبعید نیز مرد جوانی بود ولی مطالب وی نشان می دهد که این کتاب به قلم شخصی نوشته شده که از نظر روحانی فردی بالغ بوده است. بسیاری از نبوتهای وی مربوط به زمان یهویاکین بوده است. بر طبق حزقیال (1: 1) و از آنجایی که فعالیت کهانت از سن سی سالگی آغاز می شد او به سال 627 ق.م. متولد شده است.

او ازدواج کرد (حزقیال 24: 18) و در روستای تل ابیب در نزدیکی نیپور بابل (حزقیال 3: 15) و در منزل شخصی خودش (حزقیال 3: 24؛ ارمیا 29: 1-7) زندگی می کرد. بسیاری از بزرگان یهود در مورد مسائل مختلف با وی مشورت می کردند (حزقیال 8: 1؛ 14: 1؛ 20: 1). زن حزقیال در زمان خدمت وی به طور ناگهانی درگذشت ولی خدا حزقیال را از عزاداری منع کرد (حزقیال 24: 16-18). او به سال 592 ق.م. خدمت نبوتی خود را آغاز کرد و این زمان مصادف با سال پنجم اسارت یهویاکین بود (حزقیال 1: 1-2). خدمت نبوتی وی بیست و دو سال به طول کشید (حزقیال 29: 17). در ابتدا بنی اسرائیل تحت تأثیر نبوت وی قرار نمی گرفتند (حزقیال 14: 1، 3، 19، 25) ولی سرانجام خدمت وی میوه آورد و اسرائیل بت پرستی را از خود دور کرد. او «پدر یهودا» نامیده شده است. شباهتی بین زندگی یوحنا در جزیرۀ پطمس و زندگی حزقیال در خابور وجود دارد. هر دوی ایشان در تبعید به سر می بردند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO