کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: اینیاس، ایوب، احود، ایهود، بابای، باراق، بارتیمائوس

رای بدهید

اینیاس                   اعمال رسولان 9: 33                   Aeneas

مفلوجی از لده که توسط پطرس شفا یافت (اعمال 9: 33-34)

ایوب (بازگشت کرده به سوی خدا)                    ایوب 1: 1                       Job

علی رغم سبک نگارش کتاب که نیمه شعر است شخصیت ایوب افسانه نیست. در سایر قسمتهای کتاب مقدس به وی اشاره شده است (حزقیال 14: 40، 20؛ یعقوب 5: 11). محل سکونت ایوب در شرق فلسطین و در نزدیکی مرز صحرایی آن قرار داشت. به چند دلیل میتوان گفت که او در عصر پاتریارخ ها می زیسته است: طول عمر ایوب (که نزدیک به دو قرن است)، نمایش چهرۀ مذهب واقعی که با مکاشفه خاص الهی حمایت می شود، وجود بعضی شیوه های اخلاقی و اجتماعی موجود در کتاب، مثل شیوۀ بدوی زندگی کلدانی و شیوۀ پرستش و قربانی گذراندن خاص پاتریارخ ها. بسیاری از سامی های غرب در 2000 سال قبل از میلاد این نام را داشتند ولی در 1000 سال قبل از میلاد نام رایجی نبوده است.

تقریباً در سن 70 سالگی او دچار بحران عظیمی می گردد که به زندگی او و تاریخ رهایی، اهمیت خاصی می بخشد (ایوب 1 و 2). شکایت ایوب (باب 3) و مباحثۀ طولانی فلسفی او و سه دوستش (ایوب 4-31) به دنبال معماری رنج کشیدن او مطرح می گردد. مباحثۀ موجود در کتاب، حماقت حکمت این جهان را ثابت می کند. داوری اشتباه ایوب توسط دوستانش، رنج وی را نتیجۀ ترک خداترسی ایوب می داند. مکاشفۀ خدا، که بعد از سخنان خادم جوان ایوب، الیهو آشکار می شود (ایوب 32-37)، اعتماد و اطمینان ایوب به خدا را باز می گرداند (ایوب38: 1-42: 6). سرانجام در مقابل چشمان کسانی که ایوب را لعنت می کردند خدا زندگی او را دو برابر قبل برکت می دهد (ایوب 42: 7-17).

اَحُود                                  1تواریخ 8: 2                               Ehud

یکی از اجداد قبیلۀ رؤبین که در جبع ساکن بود، اما ایشان را به مناحت کوچانیدند (1تواریخ 8: 6).

اِیهُود                           داوران 3: 15                                 Ehud

1) سومین پسر بلهان و نوۀ یدیعئیل (پسر بنیامین) (1تواریخ 7: 10).

2) یکی از داوران جنگی بنی اسرائیل از قبیلۀ بنیامین، که شخصی چپ دست بود (داوران 3: 15).

بابای (پدر و مادر من)                        عزرا 8: 11                        Bebaj

1) رئیس یکی از خاندانی که همراه با زربابل از بابل بازگشت کردند و تعداد آنان ششصد و بیست و سه (عزرا 2: 11) با ششصد و بیست وهشت و نفر بوده است (نحمیا 7: 16). بیست و هشت نفر از آنان همراه عزرا بازگشت کردند (عزرا 8: 11). تعدادی از آنان همسر غیر یهودی خود را طلاق دادند (عزرا 10: 28).

2) نام یکی از کسانی که پیمان تنظیم شده در زمان نحمیا امضا کرد (نحمیا 10: 15) (445 ق.م.).

باراق (برق، رعد)                           داوران 4: 6                           Barak

رهبر نظامی قبیلۀ نفتالی که تحت هدایت دبوره، نبیۀ قبیله های شمالی، اسرائیل را از ظلم یابین، ملک حاصور نجات دادند. لشکر نظامی یابین متشکل از نهصد ارابه آهنی توسط سیسرا که حِتّی یاحصری بود، رهبری می گردید. دبوره در افرایم داوری می کرد و باراق را برای جمع آوری لشکر خدا انتخاب کرد. این لشکریان از میان قبیلۀ زبولون نفتالی انتخاب شدند. مقر بنی اسرائیل کوهستان تابور و مقر سیسرا دشتهای اسدرائلون بود. طوفان آبهای نهر قیشون را در دشت جاری کرده و ارابه های آهنی لشکر سیسرا بی استفاده گردید. کنعانیان از بنی اسرائیل شکست خوردند. سیسرا نیز توسط زنی کشته شد. باراق در نامه به عبرانیان باب 11 از قهرمانان ایمان نامیده شده است.

بارتیمائوس (پسر تیماؤس)             مرقس 10: 46                    Bartimaeus

نام گدایی نابینا که عیسی وی را در سفر آخرش از اریحا به اورشلیم شفا داد. بارتیمائوس ایمان خود را برای شفا به عیسی مسیح نشان داده بود (مرقس 10: 46-52). لوقا از هنگامی صحبت می کند که عیسی به اریحا آمده بود ولی مرقس می نویسد که او اریحا را ترک گفته بود. در انجیل متی اشاره به دو مرد نابینا شده ولی انجیل مرقس و لوقا فقط به یک فرد نابینا اشاره می کنند. احتمالاً تمامی این اتفاقات یکی نمی باشند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO