کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: فینیکس، فینون، قادش، قادش برنیع، قامون، قانای جلیل، قانه، قبروت هتاوه، قبصئیل، قبصایم و قپرس

رای بدهید

فینیکَس (درخت خرما)    اعمال 27: 12       Phenice

بندری واقع در سواحل جنوبی کریت (اعمال 27: 12) که ساکنین کشتی پولس تصمیم داشتند زمستان را در آنجا سپری کنند. تنها بندر سواحل جنوبی است که در تمام مدت سال به عنوان لنگرگاه مورد استفاده قرار می گیرد و در نزدیکی لوتروی جدید (modern Loutro) در منطقۀ دماغۀ موروس (Cape Mouros) واقع می باشد. نام قدیمی آن فنیقیه است. قسمت غربی بندر نیاز به حفاظت در مقابل اور کلیدون (اعمال 27: 14) که باعث تخریب و شکسته شدن کشتی ها می شود، دارد.

فینون (ظلمت)     پیدایش 36: 41          Pinon

یکی از رؤسای خاندان ادوم از خانوادۀ عیسو بود (پیدایش 36: 41؛ 1تواریخ 1: 52). احتمالاً فینون نام شهری است که او در آنجا حکومت می کرد.

قادش (مقدس)       پیدایش 14: 7            Kadwsh

این مکان در جنوبی ترین قسمت یهودا قرار داشت و احتمال می رود که همان قادش برنیع باشد (یوشع 15: 23).

قادِش بَرنیع         یوشع 15: 3    Kadesh-Barnea

این مکان در شمال شرقی شبه جزیرۀ سینا، حدود50 مایلی جنوب بئرشبع و در مرز جنوبی سرزمینی که خدا آن را به قوم اسرائیل داد، واقع شده است (اعداد 34: 4؛ یوشع 15: 3). ظاهراً قادش برنیع از شمال و جنوب (Negeb) واقع در صحرای سین و از جنوب به صحرای فاران واقع در سینا محدود می شود. در این محل، موسی به دستور خدا باعث گردید از صخره آب جاری گردد (اعداد 20: 2-13) و مریم خواهر موسی در این محل فوت کرد (اعداد 20: 1).

قامُون      داوران 10: 5          Camon

محل دفن یائیر داور جلعادی (داوران 10: 5) که احتمالاً در جلعاد قرار دارد.

قانای جلیل       یوحنا 2: 1       Cana

دهکده ای در جلیل که اولین معجزۀ عیسی در آنجا ظاهر شد (یوحنا 2: 1، 11) پسر سرهنگ رومی نیز که در کفرناحوم بیمار بود در قانا توسط عیسی مسیح شفا یافت (یوحنا 4: 46). نتنائیل نیز در آنجا سکونت داشت (یوحنا 21: 2).

قانَه (جای نی)     یوشع 16: 8      Kanah

1) شهری در ناحیۀ شمالی اشیر (Asher) که در فاصلۀ 6 مایلی جنوب شرقی صور قرار دارد (یوشع 19: 28). این شهر با قانا «Qanah» یکی دانسته می شود.

2) نهری که از نزدیک کوه جرزیم (Gerizim) به سوی غرب جاری است و قبل از اینکه به ناحیۀ شمال مدیترانه ای یافا (Joppa) وارد شود به رود یرقون (Yarkon) متصل می گردد. این رود قسمتی از مرز میان منسی، از سوی شمال و افرایم و دان، از سمت جنوب، را تشکیل می داد (یوشع 16: 8؛ 17: 9).

قِبروت هَتّاوَه (قبرهای شهوت و طمع)     اعداد 11: 35       

Kibroth-hattavah

اولین اردوگاه قوم بنی اسرائیل پس از ترک سینا در این منطقه بوده است. پس از خسته شدن قوم از منّ و درخواست گوشت از موسی، خداوند قوم را در حال خوردن گوشت تنبیه کرد و عدۀ زیادی از ایشان در آنجا دفن شدند (اعداد 11: 34-35).

قَبصَئیل (فراهم شده از خدا)    یوشع 15: 21     Kabzeel

شهری واقع در جنوب شرقی خطۀ یهودا، در نزدیکی مرز ادوم (یوشع 15: 21). بنایاهو پسر یهویاداع، مرد شجاع سپاه داود و سلیمان، اهل قبصئیل بود (2سموئیل 23: 20؛ 1تواریخ 11: 22). یکی از شهرهایی بود که یهودیان پس از بازگشت از اسارت در آنجا ساکن شدند (نحمیا 11: 25). در نحمیا 11: 25 «یقبصیئیل» نامیده شده است. موضع فعلی آن با (Tell Ira) Khirbet Garreh که در 9 مایلی شرق بئرشبع قرار دارد، یکی دانسته می شود.

قِبصایم (دوکومه)                         یوشع 21: 22                         Kibzaim

شهری ناشناخته درکوه افرایم که به خاندان بنی قهات لاویان داده شد. احتمالاً در کتاب 1تواریخ (6: 68) یقمعام نامیده شده است. ولی ممکن است یقمعام و قبصایم هر دو از شهرهای متعلق به لاویان بوده باشند.

قِپرُس       اعمال 15: 39            Cyprus

بعد از سیسیلی و ساردینا، سومین جزیرۀ بزرگ مدیترانه است که طول آن 150 و عرضش 50 الی 60 مایل است.

صادرات مس در زمانهای قدیم از این منطقه زیاد صورت می گرفته و واژه ای که در انگلیسی معنی «مس» می دهد از واژۀ یونانی آن به نام «Kypros» مشتق می گردد.

شطیم یا کتیم در عهد عتیق قپرس شناخته شده اند (پیدایش 10: 4؛ اعداد 24: 24؛ اشعیا 23: 1). رومی ها این جزیره را در سال 58 ق.م. فتح کرده و پایتخت آن را از «سارامیس» در مشرق جزیره به «پافس» در غرب آن انتقال دادند. پولس و برنابا در اولین سفر بشارتی خود از این جزیره دیدن کرده و پیغام انجیل را به مردم آنجا موعظه نمودند (اعمال 13: 5). برنابا و مرقس نیز در آنجا موعظه کردند (اعمال 15: 39).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO