کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: غزه و غلاطیه

رای بدهید

غَزّه (قوی)       پیدایش 10: 19        Gaza

نام شهری در سواحل جنوبی فلسطین (تثنیه 2: 23) که در جنوبی ترین مرزهای آن قرار داشت (پیدایش 10: 19؛ اعمال 8: 26). ساکنین اصلی آن را عوبان تشکیل می دادند و بعد از آن کفتوریان ساکنین آن منطقه شدند (تثنیه 2: 23؛ یوشع 10: 41). احتمالاً به قبیلۀ یهودا تعلق گرفت (یوشع 15: 47). اما یهودیان نتوانستند کاملاً ساکنین آن را خارج سازند (یوشع 13: 2-3؛ داوران 3: 3؛ داوران 1: 18). آشوری ها این شهر را چندین بار در حمله به فلسطین اشغال کردند. حزقیای پادشاه نیز آن را به تصرف خود در آورد (2پادشاهان 18: 8). فرعون نکو این شهر را در پیشرفت شمالی خود در 609 ق.م. فتح کرد (ارمیا 47: 1).

در سال 93 ق.م. توسط اسکندر تخریب شد. رومی ها در سال 57 ق.م. شهری به این نام در نقطۀ جدیدی در کنار دریا بازسازی کردند که در قسمت جنوبی شهر قبلی واقع بود. به همین علت در کتاب اعمال (8: 26) از غزه به عنوان صحرا یاد شده است.

در تثنیه 2: 32 غزا نوشته شده است.

غلاطیه      اعمال 16: 5        Galatia

نام جغرافیایی این منطقه از گل (Gaul) گرفته شده است، چرا که ساکنین آن سلتی ها (Celts) یا گل ها بودند. موقعیت اولیه آن در مرکز آسیای صغیر واقع بود. نیکومدوس (Nicomedes) پادشاه بیطینا از جنگجویان سلتی خواست که او در جنگ بر ضد برادر خود در رودخانه بسفر (Bosporus River) در سال 278 ق.م. کمک نمایند. همین امر ابتدای ساکن گردیدن مهاجمان گل در این منطقه بود. سپس آنها قسمت شمال آسیای صغیر را تصرف کردندکه از شمال به پنطس و بیطنیا، از شرق به تاویوم، و از غرب به پسینوس محدود می گردید. بعد از تغییرات سیاسی متعدد بالاخره در سال 25 ق.م. این ناحیه به تصرف روم در آمد. روم به این منطقه شهرهای Lycania، Isaurio، و پیسیدیه (Pisidia) را اضافه نمود و آنکرا (Ancyra) را به عنوان مرکزحکومتی خود در نظر گرفت و تمامی این محدوده را تبدیل به یکی از ایالتهای خود نمود و آن را استان غلاطیه خواندند. پس غلاطیه در تحت فرمانروایی روم هم به غلاطیه اصلی که توسط قبایل مهاجم گل تأسیس شد گفته می شد و هم به استان غلاطیه که شامل شهرهای انطاکیه، ایقونیه، دربه و لستره در جنوب بود. این نام در عهد جدید در هفت قسمت بکار برده شده است. در غلاطیان 1: 2 و 3: 1 اعضای کلیساها مورد خطاب هستند ولی هیچ اشاره ای به محل سکونت آنها نشده است. در 1قرنتیان 16: 1 پولس از «کلیساهای غلاطیه» سخن می گوید که از آنها برای نیازمندان اورشلیم اعانه خواسته بود. در اعمال 16: 6 «و چون از فریجیه و دیار غلاطیه عبور کردند» و 18: 23 «در ملک غلاطیه و فریجیه جابجا می گشت» نیز به غلاطیه اشاره شده است. همچنین پولس رسول در اواخر عمر خود کریسکیس را از جانب خود به آنجا می فرستد (2تیموتاؤس 4: 10). مورد آخر در رساله 1پطرس 1: 1 آمده که جزو مخاطبین رساله می باشند. علاوه بر این پولس رسول رساله ای برای کلیساهای غلاطیه می نویسد. در اینجا این سؤال پیش می آید که آیا رسالۀ غلاطیان به کلیسای جنوبی استان که پولس و برنابا در سفر اول به آنها بشارت دادند، نوشته شد؛ یا به کلیساهای غلاطیۀ اصلی که در دومین و سومین مسافرت های بشارتی تأسیس گردیدند؟

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO