کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: جلیل، جلیلوت، جلیم، جمزو، جوب، جور و جوربعل

رای بدهید

جلیل        یوشع 20: 7             Gallilee

در غرب دریاچۀ اردن قرار دارد. قسمت شمالی آن کوهستانی بوده و 4000 پا از سطح دریا فاصله دارد. قسمت جنوبی آن مسطح و بسیار حاصلخیز است. درختان میوه و زیتون بر تپه های منطقه، شالیزار وعلفزارهایی بر دشتهای آن به چشم می خورند. کنعانی ها تا مدتها بعد از حمله یوشع سعی داشتند آن را فتح کنند (داوران 1: 30-34).

به سه منطقه مهم تقسیم می شود: یهودیه، سامره و جلیل. جلیل در قسمت بالایی یا شمالی منطقه قرار دارد. در زمان مسیح این قسمت 1/3 فلسطین غربی را شامل می شد و از طرف کوه حرمون در شمال به رشته کوههای کرمل و جلبوع و به طرف اردن و دریای مدیترانه کشیده می شد.

بعد از فتوحات آشوری ها در سال 732 قبل از میلاد (2پادشاهان 15: 29) جلیل بار دیگر به تصرف امتها در آمد. به همین علت اشعیای نبی به آن به نام «جلیل امتها» اشاره می کند (اشعیا 9: 1؛ متی 40: 15).

در عهد جدید هرود انتیپاس فرماندار جلیل بود و پایتخت جدیدی به نام تیبریه در سواحل جلیل بنا کرد.

جلیلوت    یوشع 18: 17        Geliloth

نام منطقه ای در مرز بین قبیلۀ یهودا و بنیامین (یوشع 18: 17) که احتمالاً نام دیگر جلجال (یوشع 15: 7) است. البته با جلجال واقع در وادی اردن متفاوت است.

جَلِّیم     1سموئیل 25: 44      Gallim

نام شهری در اراضی قبیلۀ بنیامین که در نزدیک لایش و عناتوت (واقع در شمال اورشلیم) قرار داشت (اشعیا 10: 30). منزل فلطی شوهر دوم میکال در این منطقه بوده است.

موضع فعلی آن احتمالاً «قریه کارکول» (Khirbet Kakul) در غرب عناتوت است.

جِمزُو            2تواریخ 28: 18       Gimzo

نام شهری در یهودا که در زمان آحاز به وسیلۀ فلسطین فتح شد (2تواریخ 28: 18). امروزه به نام جمزو (Jimzu) حدود 3 مایلی از جنوب شرقی لده (Lydda) قرار دارد.

جُوب (خندق)     2سموئیل 21: 18     Gob

داود دوبار با فلسطینیان در این نقطه رو در رو می شود (2سموئیل 21: 18-19). ولی کتاب 1تواریخ (20: 4) جازر را به عنوان محل وقوع جنگ ذکر می کند. احتمالاً دلیل آن این است که جازر و جوب در نزدیکی یکدیگر قرار داشتند.

جُور (مسکن)    2پادشاهان 9: 27         Gur

نام منطقۀ مرتفعی در نزدیکی یبلعام که در جادۀ یزرعیل به طرف بیت حاجن (Beth-haggan) قرار داشت و در آنجا اخزیا توسط ییهو کشته شد (2پادشاهان 9: 27).

جُوربَعل     2تواریخ 26: 7         Gur-Baal

نام شهری در جنوب فلسطین که عربها ساکنین آن بودند و توسط عزیا فتح شد (2تواریخ 26: 7). احتمالاً جاجور (Jagur) نام دیگر آن بوده است (یوشع 15: 21).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO