کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: تابور، تاحت، تارح، تأنه شیلوه، تبعیره و تپۀ مریخ

رای بدهید

تابُور (تل بلند)     یوشع 19: 12      Tabor

کوهستانی در جلیل که در عربی به نام «جبل التور» نامیده می شود. به فاصلۀ 12 مایلی شمال کوه جلبوع، 6 مایلی جنوب شرقی ناصره و 12 مایلی جنوب غربی از دریای جلیل واقع شده است. مرتفع ترین نقطۀ آن 1843 پا از سطح دریا و 1350 پا بالاتر از دشت یزرعیل قرار دارد. بعضی معتقدند که به این کوه در کتاب تثنیه (33: 19) اشاره شده است ولی اولین اشاره به نام آن در کتاب یوشع (19: 12، 22) در هنگام تقسیم اراضی بین اسباط دیده می شود.

باراق 000/10 نفر از مردان قبیلۀ یساکار و زبولون را به منظور مقابله با سیسرا در این منطقه جمع کرد. در کوه تابور برادران جدعون به وسیلۀ زبح و صلمونع کشته شدند (داوران 8: 18-19).

در زمان انبیا، کوه تابور مرکز بت پرستی بوده است (هوشع 5: 1). به احتمال زیاد محل تبدیل هیأت مسیح در این کوه بوده است. هلنا ملکۀ حکومت قرنتس کلیسایی را در سال 326 میلادی بر این کوه بنا کرد.

تاحَت (منزل)     اعداد 33: 26      Tahoth

یکی از توقفگاههای قوم بنی اسرائیل در بیابان که موضع دقیق آن نامعلوم است.

تارح (تنبل)     اعداد 33: 27      Tarah

یکی از توقفگاههای قوم بنی اسرائیل در منطقۀ قادش برنیع در طی سالهای سرگردانی که موضع دقیق آن نامعلوم است.

تأنه شیلوه       یوشع 16: 6        Taanath-Shiloh

شهری در شمال شرق افرایم که بین «مکمیت» (Michmethah) و «یانوحه» (Jonoah) قرار داشت (یوشع 16: 6). یکی از نقاط مرزی مابین اراضی مقابل افرایم و بنیامین محسوب می گردید. ازوبیوس و جروم معتقد بودند که «قریه تانه الفوکا» (Ta’nah el-Foqa) واقع در 7 مایلی جنوب شرقی شکیم موضع فعلی این منطقه است.

تَبعیرَه (شعله ور شدن)        اعداد 11: 3         Taberah

موضعی ناشناخته در سفر بنی اسرائیل بعد از ترک کوه سینا، که در محل اتصال مسا و کبروت هتاوه قرار داشته است (تثنیه 9: 22). به دنبال شکایت قوم و برانگیختن غضب خداوند آتش خشم خدا در میان قوم ریخته و اطراف اردو را نیز در بر می گیرد. به همین علت این موضع را تبعیره (شعله) نام نهادند (اعداد 11: 1).

تپۀ مریخ          اعمال 17: 19        Mars Hill (Areopagus)

مارس واژه ای یونانی به مفهوم «خدای جنگ» و نام تپه ای در آتن در جنوب غربی آکروپولیس با 377 پا ارتفاع است. به شورایی که بر روی این تپه تشکیل می گردید «شورای تپۀ مریخ» اطلاق می شد. فلیسوفان یونانی پولس را به این تپه بردند تا در مورد تعلیم خود به آنها توضیح دهد (اعمال 17: 19).

در کتاب اعمال (17: 19) به تپۀ مریخ و در آیۀ (17: 22) به شورای آن اشاره شده است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO