کتاب مقدس

مدت و ترتیبِ زمانی زندگی عمومی عیسی چگونه بوده است؟

رای بدهید

مدت و ترتیبِ زمانی زندگی عمومی عیسی چگونه بوده است؟

عیسی در پانزدهمین سال سلطنت تیبریوس، سی ساله بود (لوقا ۳: ۱ و ۲۳). او در زمان مرگ هیرودیس هنوز پسر بچۀ کوچکی بود (متی ۲: ۱۹-۲۰). در این بخش، زندگی عیسی بر حسب تقویم رومی، زمان بندی شده است. بعدها تقویم مسیحی که نشان دهندۀ سال های میلادی است، به جای تقویم رومی مورد استفاده قرار گرفت.

عیسی در ایام عید فصح در حالی که مدت زیادی از تعمیدش نمی گذشت، به اورشلیم سفر نمود. اغلب اوقات، عید فصح در ماه آوریل بود.

وقایعی از قبیل یوحنا ۱: ۳۹-۲: ۱۲ و چهل روز روزه و وسوسه، در بین واقعۀ تعمید و سفر به اورشلیم قرار دارند (متی ۴: ۱-۱۱).

واقعۀ وسوسه در بیابان، درست پس از واقعۀ تعمید بود که چهل روز طول کشید (مرقس ۱: 12-۱۳).

پس از واقعۀ وسوسه، عیسی دوباره در حوالی رود اردن، جایی که یوحنای تعمید دهنده موعظه می کرد، ظاهر شد (یوحنا ۱: ۲۶). دو سه روز متوالی آن جا بود (یوحنا ۱: ۲۹، ۳۵، ۴۳). او در روز سوم وارد قانا شد و در آن جا معجزۀ تبدیل آب به شراب را انجام داد (یوحنا ۲: ۱).

سپس عیسی به کفرناحوم رفت، اما فقط چند روز در آن جا ماند (یوحنا ۲: ۱۳). این واقعه، قبل از رفتن به اورشلیم و پاک سازی معبد بود.

بنابراین چهل روز، سه روز متوالی (که در همه، صحبت از «فرادی آن روز» است) و « روز سوم» و «ایام کم» نشان گر مدت زمان موجود بین واقعۀ تعمید و عید فصح است که احتمالاً مدت ۳ تا ۵ ماه را تحت پوشش قرار می دهد.

بنابراین، تعمید عیسی که نشان گر نقطۀ آغازین زندگی عمومی عیسی است، بایستی در پاییز یا اوایل زمستان بوده باشد.

به طور کلی احتمالاً کل خدمت عیسی در برگیرندۀ سه عید فصح است، این سه عید به طور واضح در اناجیل ذکر شده اند: ۱- هنگام پاک سازی معبد (یوحنا ۲: ۱۳): ۲- هنگام غذا دادن به ۵۰۰۰ نفر (یوحنا ۶: ۴)؛ ۳- هنگام مصلوب شدن (لوقا ۲۲: ۱۵).

اگر « عید» ی را که در یوحنا ۵: ۱ ذکر شده است، عید فصح فرض کنیم (چنان که معمولاً این چنین در نظر گرفته می شود)، چهار عید فصح خواهند بود که با قرار گرفتن یک سال بین هر عید، بین فصح اول تا فصح چهارم سه سال کامل خواهیم داشت. اگر چنان چه این عید را عید فصح در نظر بگیریم، در نتیجه سه فصح خواهیم داشت که بین فصح اول و سوم، دو سال موجود خواهد بود.

بنابراین طول مدت خدمت عمومی عیسی حدود 5/3 یا 5/2 سال در نظر گرفته می شود که اکثراً با عقیدۀ اول یعنی 5/3 سال موافق هستند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO