کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: نائین، ناصره، ناقب، ناکون، نایوت رامه، نبشان، نبلاط، نحلیئیل، نصیب و نطوفه

رای بدهید

نائین (جمال)        لوقا 7: 11          Nain

در شرق اردن قرار داشته و عیسی مسیح در این شهر پسر بیوه زن نائینی را از میان مردگان زنده کرد (لوقا 7: 11). این شهر در قسمت شمالی کوه موره (داوران 7: 1) و جنوب شرقی ناصره قرار داشته و امروزه نیز به همین نام خوانده می شود. کلیسایی به نام «منطقۀ خداوند ما عیسی مسیح» در این شهر وجود دارد.

ناصره       متی 2: 22          Nazareth

در جلیل سفلی (Lower Galilee) قرار گرفته و ده مایل از وادی اسدرائلون فاصله دارد. از بالاترین نقطۀ شهر می توان منطقۀ وقوع پیروزی باراق و جدعون، تاکستان نابوت، شونم و خانۀ الیشع، کرمل منطقۀ قربانی های ایلیا و نقاط مهم تاریخی دیگر را مشاهده کرد. به ناصره در عهد عتیق اشاره نشده و ظاهراً روستای بی اهمیتی بوده است. منزل مریم و یوسف در این شهر قرار داشت (لوقا 1: 26-27؛ 2: 39). جبرئیل تولد مسیح را در آنجا به مریم خبر داد (لوقا 1: 26-28). یوسف و مریم همراه با عیسی بعد از بازگشت از مصر در آنجا ساکن شدند (متی 2: 19-23). عیسی در آنجا بزرگ شد (لوقا 4: 16) و سی سال از عمر خود را در آنجا سپری کرد (لوقا 2: 39-51).

مسیح در کنیسه این شهر تعلیم می داد (متی 13: 54؛ لوقا 4: 16) ولی اهالی آن لغزش خوردند (لوقا 4: 29).

گرچه محل تولد عیسی مسیح ناصره نبود ولی به دلیل بزرگ شدن در این شهر «ناصری» خوانده شد. مردم این شهر از نظر اخلاقی و مذهبی شهرت خوبی نداشتند.

ناقَب (مغاره)      یوشع 19: 33         Nekeb

یکی از شهرهای قبیلۀ نفتالی (یوشع 19: 33) که بین طبره و کوه تابور قرار داشت.

ناکون (مهیا)    2سموئیل 6: 6       Nachon

نام خرمنگاهی متعلق به قبیلۀ بنیامین که در آنجا غضب و خشم خدا بر اثر قصور عزه در حمل تابوت خداوند بر وی ریخته شد (2سموئیل 6: 6) و آن مکان را فارص عزه نام نهادند. کیدون نام دیگر این شهر بوده است (1تواریخ 13: 9).

نایُوت رامَه (مسکنها)    1سموئیل 19: 18-19       Naioth

قسمتی از رامه که داود پس از فرار از شاؤل با سموئیل در آنجا ساکن شدند (1سموئیل 19: 18). شاؤل نیز قاصدانی را به تعقیب او فرستاد و در راه به این منطقه تحت تأثیر جو روحانی حاکم بر آنجا شاؤل نیز شروع به نبوت کرد (1سموئیل 19: 20-23) و سرانجام داود از آنجا نیز متواری گردید (1سموئیل 20: 1).

نِبشان (خاک سبک)     یوشع 15: 62          Nibshan

نام شهری در بیابان یهودا و در سواحل دریای مرده که در نزدیکی عین جدی قرار داشت. موضع فعلی آن ناشناخته است.

نَبَلاّط (جهالت پنهانی)     نحمیا 11: 34          Neballat

نام شهری در اراضی متعلق به قبیلۀ افرایم که به فاصلۀ 4 مایلی شمال شرقی «لود» (Lydda) قرار داشته و بعد از بازگشت یهودیان از اسارت، بنیامینیان در آنجا سکونت یافتند. امروزه آنجا را به نام بیت نبالا (Beit Nabala) می خوانند.

نَحلیئیل        اعداد 21: 19           Nahaliel

یکی از توقفگاههای قوم بنی اسرائیل که بین متانه و باموت قرار داشت (اعداد 21: 19). این منطقه در نزدیکی فسجه شمال ارنون قرار داشته و موضع فعلی آن ناشناخته است.

نَصیب (تمثال)       یوشع 15: 43        Nezib

نام شهری در یهودا (یوشع 15: 43) که امروزه به نام «قریۀ بیت نصیب» (Khirber Beit Nesib) شناخته می شود.

نَطُوفَه      عزرا 2: 22           Netophah

نام شهری متعلق به یهودا در نزدیکی بیت لحم که پنجاه و شش نفر از یهودیانی که از اسارت برگشتند، در آنجا ساکن شدند (عزرا 2: 22؛ نحمیا 7: 26).

  • برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO