دفاعیات ایمانکتاب مقدسکتاب نکات مبهم در کتاب مقدس

کتاب نکات مبهم در کتاب مقدس- فصل سوم: با نکات مبهم در کتاب مقدس چگونه باید مواجه شویم؟

رای بدهید

فصل سوم: با نکات مبهم در کتاب مقدس چگونه باید مواجه شویم؟

قبل از پرداختن به نکات مبهم خاص و به اصطلاح «تناقضات» در کتاب مقدس که موجب بیشترین اشکال در جویندگان حقیقت  شده‌اند، لازم است ببینیم که با نکات مبهم چگونه باید مواجه شویم:

۱- صادقانه

هرگاه ابهامی در کتاب مقدس می‌یابید، منصفانه وجود آن را بپذیرید. سعی نکنید آن را کمرنگ جلوه دهید یا از پرداختن به آن طفره روید. دقیقاً بر آن بنگرید و منصفانه آن را قبول کنید، از زبان هر که می‌خواهد باشد. اگر قادر نیستید پاسخی مناسب، دقیق و صادقانه به آن بدهید، سعی نکنید جواب دیگری از خود بسازید. بعضی‌ها به خاطر غیرتی که برای دفاع از «مصون از خطا بودن کتاب مقدس» دارند، متأسفانه جواب‌هایی به نکات مبهم می‌دهند که از نظر یک عقل صادق و منصف، به هیچ وجه قابل قبول نیست. این کار لطمه بدتری به موضوع می‌زند. مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این جواب‌های ضعیف، بهترین پاسخ هستند، پس بهتر است بگوییم اصلاً جواب صحیح وجود ندارد. بدین ترتیب به جای اینکه کمکی به کتاب مقدس کرده باشیم، با این‌گونه غیرت‌های ابلهانه بعضی دوستان به آن لطمه زده‌ایم. اگر واقعاً متقاعد نشده‌اید که کتاب مقدس کلام خداست، پس بهتر است به جای ساختن و پرداختن یک جواب ناقص و ضعیف، صبر کنید تا راه حلی مناسبی برای نکتۀ مبهم خود بیابید.

۲- فروتنانه

محدود بودن اطلاعات و ذهن خود را در نظر بگیرید و هرگز فکر نکنید که چون شما راه حلی پیدا نکرده‌اید، پس هیچ‌کس دیگر هم نمی‌تواند پاسخ مناسب را بیابد. همیشه احتمال دارد پاسخ ساده‌ای وجود داشته باشد، حتی وقتی که شما قادر به یافتن آن نباشید.

۳- مصممانه

در فکر و ذهن خود تصمیم قاطع بگیرید که اگر مطالعۀ لازم و تفکر کافی داشته باشید، قادر خواهید بود که راه حل را بیابید. نکات مبهم در کتاب مقدس، وسایلی هستند در دست پدر آسمانی ما که توسط آنها مغز ما را به کار وامی‌دارد. اگر در پنج یا ده دقیقه نمی‌توانید راه حلی بیابید، جستجو کردن را کنار بگذارید. اگر لازم است روزها بر آن وقت بگذارید. همین کار کردن و صرف وقت می‌تواند حتی از یافتن پاسخ هم مفیدتر باشد. بالآخره در جایی پاسخ مناسب هست و اگر به اندازه کافی سخت کار کنید، آن را خواهید یافت.

۴- بی‌باکانه

از مواجه شدن با یک نکتۀ مبهم هراسان نشوید، حتی اگر در ابتدا کاملاً بدون پاسخ و غیرقابل حل به نظر آید. هزاران نفر دقیقاً با چنین نکات مبهمی رو به رو شده‌اند و این کتاب قدیمی هنوز قائم و استوار است. کتاب مقدسی که هجده قرن[1] در برابر آزمایش‌ها و امتحانات سخت و نیز حملات مهیب و مداوم ایستاده است، مطمئن باشید با نکته مبهمی که شما  یافته‌اید و یا توسط سلاح نقادی جدید، سقوط نخواهد کرد. برای کسی که با تاریخچۀ حملات منتقدان به کتاب مقدس کاملاً آشناست، اطمینان نقادان جدید از اینکه فکر می‌کنند به زودی کار کتاب مقدس را یکسره خواهند کرد، مضحک است.

۵- جسورانه

چون هر مشکل را یک روزه  نتوانسته‌اید حل کنید، ناامید نشوید. اگر می‌بینید که نکته مبهمی مدام شما را به جستجو برای یافتن راه حل وامی‌دارد، برای مدتی آن را کنار بگذارید. بعد خواهید دید که آن مشکل حل شده است، به طوری که تعجب خواهید کرد که چطور مدت‌ها مشغول حل یک مسأله ساده بوده‌اید.

۶- کتاب مقدسانه

اگر در قسمتی از کتاب مقدس نکته مبهمی می‌یابید، به دنبال قسمت دیگری از کتاب مقدس بگردید که به مشکل اولی، نور و وضوح ببخشد و آن را حل کند. هیچ چیز به خوبی خود کتاب مقدس نمی‌تواند کتاب مقدس را تفسیر و تشریح کند. بارها مردم با مشکل بغرنجی که در کتاب مقدس یافته‌اند، به سراغم آمده‌اند و راه حلی خواسته‌اند و راه حل ساده‌ای که من به آنها نشان  داده‌ام، این بوده که از آنها خواسته‌ام فصل یا آیه دیگری را بخوانند. همین کار باعث روشن شدن موضوع مورد سؤال شده و با آشکار شدن حقیقت مثل روز هر گونه تاریکی و ابهام برطرف شده است.

۷- با دعا

وقتی که در دعا بر زانوهای خود باشیم و آنگاه به نکات مبهم در کتاب مقدس بنگریم، تعجب خواهیم کرد که چطور به راحتی محو  می‌شوند! خدا در پاسخ به دعاهای ما، چشمان ما را باز می‌کند تا از شریعت او چیزهای تازه ببینیم و نه فقط این، بلکه تا بتوانیم با دید صحیحی به آن ابهام بنگریم؛ یعنی با کاری که قبل از دعا ممکن نبود. یکی از دلایل مهم اینکه چرا بسیاری از محققان جدید کتاب مقدس به منتقدان مخرب آن تبدیل  شده‌اند این است که آنان از یاد برده‌اند که چگونه دعا کنند.

[1] – نویسنده از زمان خود حساب کرده است. اکنون باید گفت نوزده قرن؛ یعنی از سال 100 میلادی )زمان نگارش آخرین کتاب کتاب مقدس؛ یعنی مکاشفه( تا پایان قرن بیستم.

نوشتۀ آر. اِی. تورِی
ترجمۀ کشیش نینوس مقدّس‌نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO