خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

فروتنی چه نقشی در ایجاد و رشد رابطه ها ایفا می کند؟

5/5 - (1 امتیاز)

” خودخواه نباشید و برای خودنمایی زندگی نکنید. فروتن باشید و دیگران را از خود بهتر بدانید… شما باید همان طرز فکری را در پیش گیرید که مسیح داشت و با اینکه ماهیت خدایی داشت، اما نخواست از اختیار و حق خدایی خود استفاده کند.” (فيليپيان 2: 3، 5-6)
توانايی داشتن فروتنی نقش بسزايی در برقراری روابط و رشد آن ايفاء می كند. برای اينكه فروتنی را بيشتر درك كنيم احتياج به تعريف آن است و اين سوال پيش مي آيد كه فروتنی چيست؟ فروتنی یعنی ديگران را بيشتر از خود احترام بگذارید و نه اینکه همیشه خواستار و پایبند به حقوق خود باشید.
از طرف ديگر غرور كه در مقابل فروتنی قرار دارد، هميشه باعث نابودی رابطه هاست که تأثيرات مخرب آن به طريق های مختلف در انسانها نشان داده شده كه چگونه غرور توانسته انسان ها را به افرادی عیب جو، قضاوت كننده، حسود، رقابتی، سرسخت و لجوج و كينه توز تبديل نمايد. امثال 16: 18 می فرماید:” تكبر پيشرو هلاكت است و دل مغرور پيشرو خرابی.”
غرور، نوعی خودفريبی است که وقتی دچارش هستی، هر چند ديگران آن را در تو می بينند اما خود متوجه آن نیستی!
غرور در رابطه ها باعث بروز مشكلات می گردد. اول اينكه يك شخص مغرور دوست دارد هميشه ديگران را پند و نصيحت نمايد ولی هرگز حاضر به شنيدن پند و نصيحت از سوی ديگران نيست. دوم، قبول بعضی مسائل برای شخص مغرور سخت و پيچيده است. مثلاً اينكه هفته مشکلی را پشت سر گذاشته در حالی که دیگران به راحتی می توانند اذعان دارند که بله هفته ای كه گذشت سخت بود. اما برای اشخاص مغرور به نظر نمی رسد اعتراف به آن، امری ساده باشد.
اما به راستی، فروتنی چه نقشی در روابط بازی می کند؟
در اول پطرس 3: 8 با ٥ ويژگی فروتنی در بنای رابطه ها روبرو می شویم: ” باری، همۀ شما يكدل و همدرد و برادر دوست و دلسوز و فروتن باشيد.” كه چهار مورد اولی بر پايه فروتنی که مورد پنجم است بنا شده ! اين آيه از كلام خدا الگویی است عالی برای روابط. اما سؤال این است که فروتنی چگونه در زندگی شما پیش می آید؟ جواب این سؤال این است که وقتی از خداوند عیسی مسیح خواسته باشید که در افکار، قلب، نگرش و برخورد و واکنشهای شما عمل کند، فروتنی شکوفا می شود. براي فروتن شدن بایستی عیسی را وارد این امر کرد.

قانون اساسی رابطه ها اينچنين است: شما شبيه کسانی می شوید كه وقتتان را با آنها می گذرانيد. اگر اوقات خود را با افراد بد اخلاق می گذرانيد شما هم بدخلق می شويد. و اگر وقتتان با افراد شاد سپری می شود، شادتر خواهيد شد و اگر می خواهيد بیشتر فروتن باشيد، با عيسي مسيح در دعا و مطالعه كلام وقت بگذرانید. همین اکنون شروع به گفتگو با او کن. او فروتن است و خواهان رابطه با توست. شاید رشد در فروتنی برایتان امری بلندمرتبه به نظر آید اما با عيسی امكان پذير است. پس قدم اول را به سوی فروتنی بردار و همين امروز تبدیل به کسی شو که سازنده روابط است!

نوشتۀ: کشیش ریک وارن- 22 ژوئیه 2021

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO