دفاعیات ایمان

فرق میان مسیحیت و دین یهود چیست؟                                                   

4.3/5 - (11 امتیاز)

در میان ادیان بزرگ جهان، مسیحیت و دین یهود شباهتهای بسیاری با یکدیگر دارند. هر دو خدایی واحد، قادر مطلق ، حاضر مطلق ، عالم مطلق ، ابدی و ازلی را می پرستند. هر دو ایمان به خدای قدوس، عادل، و حق  را دارند که هم زمان پر از محبت ، بخشش و رحمت است. مسیحیت و یهود هر دو عهد عتیق را به عنوان کلام  قدرتمند خدا می دانند ، هرچند مسیحیت عهد جدید را نیز شامل آن می داند. هر دو ایمان به بهشت دارند که جایگاه ابدی پارسایان و عادلان می باشد، و جهنم که مکان ابدی گناهکاران است( نه تمام مسیحیان و یهودیان اعتقاد به ابدی بودن جهنم دارند).  مسیحیت و دین یهود هر دو اعتقاد به یک معیار اخلاقی دارند ، که به یهودی-مسیحی معروف است. هر دو می آموزند که خدا نقشه بخصوصی برای قوم اسرائیل و یهود دارد.                                        .                                          

فرق مهم میان دین یهود و مسیحیت، شخص عیسی مسیح است. در مسیحیت عیسی تکامل نبوتهای عهد قدیم در مورد آمدن مسیح موعود است.( اشعیا 7: 14 ، 9: 6-7 ، میکاه 5: 2). دین یهود عیسی را اغلب به عنوان معلمی نیکو و یا حتی یک نبی می شناسد.  و عیسی را به عنوان مسیح موعود قبول ندارد. مسیحیت یک قدم نیز فراتر رفته و عیسی را خدا ی انسان شده معرفی می کند.( یوحنا 1: 1-14 ، عبرانیان 1 :8). مسیحیت به ما می آموزد که خدا به صورت یک انسان در شخص عیسی جسم پوشید تا جان خود را فدیه گناهان ما کند.( رومیان 5: 8 ، دوم قرنتیان 5: 21). دین یهود الوهیت عیسی را شدیدا رد می کند و قربانی او را لازم نمی انگارد.            

عیسی مسیح مهمترین فرق میان مسیحیت و دین یهود می باشد. شخصیت و کار عیسی نقطه اصلی است که مسیحیت و یهود در آن توافق ندارند. در متی 15: 24، عیسی اعلام میکند ، " من تنها برای گوسفندان گمشده بنی اسرائیل فرستاده شدم." رهبران دینی زمان عیسی از او پرسیدند ، " آیا تو مسیح ، پسر خدای متبارک هستی؟ عیسی بدو گفت هستم و پسر انسان را خواهید دید که به دست راست قدرت نشسته، با ابرهای آسمان می آید. " (مرقس 14: 61-62) اما آنان حرفهای او را باور نکردند و او را به عنوان مسیح قبول نکردند.    

عیسی مسیح به حقیقت پیوستن نبوتهای عهد عتیق در مورد آمدن مسیح است. مزمور 22: 14-18  صحنه ای را که بدون شک شبیه به صلیب کشیده شدن عیسی است بیان می کند. " همچون آب ریخته می شوم، و استخوانهایم جملگی از هم گسیخته است. دل من چون موم در اندرونم گداخته شده است. قوتم چون تکه سفالی، خشکیده است، و زبانم به کامم چسبیده! مرا به خاک مرگ نشانده ای. سگان مرا احاطه کرده اند، دسته اوباش گردم حلقه زده اند، دستها و پاهایم را سوراخ کرده اند! میتوانم همه استخوانهایم را بشمارم. آنان خیره بر من چشم دوخته اند. جامه هایم را میان خود تقسیم کرده اند و بر تنپوش من قرعه افکنده اند."  این نبوت مسیحایی چیزی جز بر صلیب کشیده شدن عیسی نمی تواند باشد که ان را با جزئیات به کمال رساند.( لوقا 23 ، یوحنا 19 ).                               

 

هیچ توصیف دقیقی از عیسی به غیر از اشعیا 53: 3-6 نمی توان یافت." خوار و مردود نزد آدمیان، مرد درد آشنا و رنجدیده . چون کسی که روی از او برگرداندند، خوار گشت و به حسابش نیاوردیم. حال آنکه رنجهای ما بود که از بر خود گرفت و دردهای ما بود که حمل کرد، اما ما او را از جانب خدا مضروب ، و از دست او مصدوم و مبتلا پنداشتیم. حال آنکه به سبب نا فرمانی های ما بدنش سوراخ شد، و به جهت تقصیرها ما له گشت، تادیبی که ما را سلامتی بخشید بر او آمد و به زخمهای او ما شفا می یابیم. همه ما چون گوسفندان گمراه شده بودیم، و هر یک از ما به راه خود رفته بود ، اما خداوند تقصیر جمیع ما را بر وی نهاد."                         

 

پولس رسول که یک یهودی و پایبند سر سخت قوانین یهود بود ، در یک رؤیا عیسی را ملاقات کرد( اعمال رسولان 9: 1-9) و بعد از آن یکی از شاهدان بزرگ عیسی شد و نویسنده بیش از نصف عهد جدید گشت. پولس فرق میان مسیحیت و دین یهود را بیش از هر فرد دیگری درک کرد. پیام پولس چه بود؟ " زیرا از انجیل سرافکنده نیستم، چرا که قدرت خداست برای نجات هر کس که ایمان آورد، نخست یهود و سپس یونانی." ( رومیان 1: 16)                     

 

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمه: الما غریبیان                                                                      

یک دیدگاه

  1. سلام من علی رسولی استم مدت یکسال میشود کتاب مقدس میخواستم اسم این گروه شاهیدان یهوه است برای من فرق نمیکند کدام شاخه مسیحی باشم من با تمام اوجودم به عیسی مسیح و اینجیل مقدس ایمان دارم میخواستم بیدانم شاهیدان یهوه یهودی هستند یا مسیحی شماره واتساپ من ۰۰۶۱۴۷۰۵۶۶۶۵۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO