عیسی مسیحکتاب مقدس

عبرانیان فصل 3: مقایسۀ عیسی با موسی و هشدار بر علیه بی ایمانی

رای بدهید

عبرانیان فصل 3: مقایسۀ عیسی با موسی و هشدار بر علیه بی ایمانی

عبرانیان 3: 1-6: مقایسۀ عیسی با موسی

بسیاری از مسیحیان یهودی نژاد، هنوز به درک کامل ارتباط بین عیسی و موسی نائل نشده بودند. به نظر می رسد که آن ها تصور می کردند که کار موسی دادن شریعت و کار عیسی تحمیل شریعت بر سایر ملل بوده است. آن ها فکر می کردند که موسی در مرتبۀ اول قرار دارد و عیسی در زیر لوای موسی اقدام نموده است. آن ها نمی دانستند که عیسی مقامی بس والاتر از موسی دارد. رابطۀ آن ها با هم مثل صاحب خانه با خادمین خانه است. مسلماٌ مقام صاحب خانه بسیار بالاتر از خادمین است.

عبرانیان 3: 7-19: هشدار بر علیه بی ایمانی

ما در مسیح شریک گشته ایم اگر ایمان خود را تا انتها محکم حفظ نماییم. در این بخش، ایمانداران به مقابله با روحیلۀ بی ایمانی و بی اطاعتی ترغیب شده اند. این هشدار یکی از بخش های کلیدی این رساله به شمار می رود که در 6: 4-6 و 10: 26-29 نیز به شکلی دیگر دوباره تکرار شده است.

نمونه ای که در این بخش ارائه داده شده است، اسرائیلیانی هستند که پس از آزادی از مصر به وسیلۀ آیات و معجزات فراوان، به دلیل روحیۀ بی ایمانی که از خود نشان دادند، در بیابان هلاک شدند و هرگز وارد سرزمین موعود نگردیدند (آیه های 16-19). اگر آن ها در اثر بی اعتنایی نسبت به سخنان موسی هلاک شدند، پس برای کسانی که نسبت به عیسی از خود بی اطاعتی نشان می دهند هرگز امیدی نیست.

مسألۀ ارتداد و از ایمان برگشتن در میان یهودیان، خطری جدی تلقی می گردید. در این بخش نویسنده با در نظر گرفتن سقوط قریب الوقوع اورشلیم که عظیم ترین بلای قوم اسرائیل در تاریخ محسوب می شد، نشان می دهد که ترک ایمان مسیحی امری خطرناک تر محسوب می شد. در آن زمان بسیاری از یهودیان تحت این وسوسه قرار داشتند که ایمان مسیحی خویش را انکار کنند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO