کشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

شش روش کتاب مقدسی برای مقابله با اختلافات در کلیسا چه هستند؟

رای بدهید

شش روش کتاب مقدسی برای مقابله با اختلافات در کلیسا چه هستند؟

وحدت کلیسایی یک عامل نامرئی مهم در رشد کلیسای سدلبک در کالیفرنیا می‌باشد که اکثر مردم از آن غافلند. خدا کلیسایی را که متحد و یکدل است برکت می‌دهد. بسیاری از کلیساها پتانسیل فوق العاده‌ای دارند، اما آن‌ها هرگز به آنچه خدا دوست دارد، دست نمی یابند چون اعضای این کلیساها، همه وقت خود را صرف جنگ و دعوا با یکدیگر سپری می کنند. تمام نیروی این کلیساها در داخل آن تلف می شود.

کتاب مقدس بیشتر به وحدت و یگانگی کلیسا اشاره می کند می‌کند تا بهشت و جهنم. این امر مهمی است. کلیساها از مردم تشکیل شده‌اند و هیچ انسان کاملی وجود ندارد و به همین علت نیز افراد با یکدیگر درگیر می‌شوند. به عنوان یک شبان، باید یاد بگیریم که چگونه با این شرایط کنار بیاییم. به طور اخص، خوانده شده‌ایم تا وقتی که دودستگی و تفرقه، کلیسایمان را تهدید می کند، شش اقدام زیر را به عمل آوریم:

1.  از موقعیت‌هایی که باعث بحث و جدل می‌شوند، دوری گزینید. کتاب مقدس در دوم تیموتاؤس 2: 23-24 می‌فرماید: “از مباحثات پوچ و بی‌خردانه دوری کن، چرا که می‌دانی نزاع‌ها بر می‌انگیزد. حال آنکه خادم خداوند نباید نزاع کند، بلکه باید با همه مهربان باشد و قادر به تعلیم و بردبار” (ترجمه هزاره نو). شبانان کلیساها باید از بحث و جدلها در کلیسا دوری گزینند. به عنوان یک رهبر، شما باید در این مورد برای تمام افراد کلیسای خود نمونه باشید و وقتی بحثی جزئی پیش می آید، از دخالت در آن خودداری کنند. نیازی نیست که درباره همه چیز نظری داشته باشید. بعضی از مجادلات ارزش این را ندارند که شما در آن دخالت داشته باشید. مکالمات خود را بر روی موضوعات مهم متمرکز کنید.

2. به آشوب‌گران یاد بدهید تا توبه کنند. دوم تیموتاؤس 2: 25-26 می‌فرماید: “باید مخالفان را به نوعی ارشاد کند، بدین امید که خدا به آن‌ها توبه عطا فرماید تا به شناخت حقیقت برسند و به خود آمده، از دام ابلیس که ایشان را برای انجام خواست خود اسیر کرده است، برهند” (ترجمه هزاره نو). اکثر شبانان برخورد با درگیریها را دوست ندارند اما نمی‌توانیم از آن‌ها فرار کنیم. به عنوان شبان، می بایست با ملایمت افرادی را که اختلاف نظر ایجاد می‌کنند و با تعالیم کلیسا مخالفت می ورزند، راهنمایی کنید.

3. به افرادی که مشکل ساز هستند هشدار دهید که سخنان منفی آن‌ها به دیگران آسیب می‌رساند. دوم تیموتاؤس 2: 14 می‌فرماید: “این‌ها را پیوسته بدیشان یادآور شو و در حضور خدا هشدار ده که بر سر کلمات مجادله نکنند، که جز تباهی شنوندگان ثمری ندارد” (ترجمه هزاره نو). مردم باید بدانند که سخنان آن‌ها پیامدهایی دارد.

4.  از آنها درخواست کنید که در هماهنگی و یگانگی و اتحاد باشند. پولس این کار را در فیلیپیان 4: 2 انجام داد . او گفت: “از افودیه استدعا دارم و از سینتیخی تمنا می‌کنم در خداوند یک ‌رأی باشند” (ترجمه هزاره نو).  در كلیسا دو زن لجباز به نام‌های افودیه و سینیتیخی وجود داشتند كه آنقدر باعث ایجاد تنش در كلیسا می‌شدند كه پولس از آنها خواهش می کند که در اتحاد با یکدیگر باقی بمانند. بحث و جدل در کلیسا فقط روی افراد درگیر در آن تأثیر نمی گذارد بلکه بر همه کلیسا، مخصوصاً وقتی مردم شروع به جانب داری می نمایند. از پولس سرمشق بگیرید و از کسانی که باعث مشکلات شدند التماس کنید که یک رأی باشند.

5. در صورت لزوم با اقتدار توبیخ کنید. پولس در تیتوس 2: 15-3: 1 می گوید: “این‌ها را بگو و با کمال اقتدار تشویق و توبیخ کن، و مگذار کسی تو را حقیر شمارد – ایشان را آدآور شو که تسلیم حکم رانان و صاحب‌منصبان باشند و فرمان‌برداری کنند، و برای هر کار نیک آماده باشند” (ترجمه هزاره نو).ممکن است لازم باشد با فرد ستیزه‌جو برخوردی جدی داشته باشید.

6. پس از دو بار هشدار، اگر نادیده گرفتند، آن‌ها را از کلیسا اخراج کنید. تیتوس 3: 10-11 می‌گوید: “به آن‌که عامل تفرقه است یک بار، و سپس برای دومین‌بار هشدار ده، و از آن پس، با او قطع ارتباط کن. چرا که می‌دانی چنین شخص منحرف است و گناهکار و عامل محکومیت خویش”(ترجمه هزاره نو). هیچ شبانی مایل به اقدام به چنین عملی نیست اما به عنوان آخرین راهِ حلِ باقی مانده، شاید نیاز باشد شخص سرکش  را از کلیسا اخراج کنید. شما باید از وحدت کلیسای خود نگهبانی کنید، حتی اگر این کار شما به قیمت خلاص شدن از شرّ افراد فتنه انگیز تمام شود.

کتاب مقدس به ما چنین می آموزد که با رشد کلیسا، شیطان تمام تلاش خود را می کند تا باعث شقاق و جدایی ها شود. حتی افراد خیرخواه و ایماندار می‌توانند توسط ابلیس به عنوان ابزاری برای آسیب رساندن به بدن مسیح مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان کشیشان و شبانان قوم خدا، این وظیفه ما است که جماعت خود را از مؤثرترین سلاح شیطان یعنی جدایی و تفرقه، حفاظت کنیم. مسلماً این کار همیشه به آسانی صورت نمی پذیرد. اما این دقیقاً همان کاری است که از ما دعوت شده تا انجام دهیم.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن شبان کلیسای سدلبک در کالیفرنیای آمریکا

ترجمۀ: ناجیه راعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO