کلیسا

سند مربوط به کلیساهای کاتولیک شرقی (واتیکان دوم، 21 نوامیر 1964)

رای بدهید

سند مربوط به کلیساهای کاتولیک شرقی (واتیکان دوم، 21 نوامیر 1964):

مقدمه

1- کلیسای کاتولیک، اساس کلیساهای شرقی، مراسم آیین نیایشی آنها، سنن کلیسایی و نظام زندگی مسیحی آنها را با ارزش والایی قلمداد می نماید. زیرا در آن کلیساها که از طریق قدمت زیادشان قابل تشخیص اند آشکارا سنتی وجود دارد که از رسولان و از طریق پدران کلیسا به جا مانده و بخشی از مکاشفه الهی محسوب گردد، که میراث ناگسستنی کلیسای جهانی است. این مجمع روحانی و بین الکلیسایی، توجه مخصوصی نسبت به کلیساهای شرقی دارد، که شاهدان زنده این سنت هستند و برایشان آرزوی رشد و ترقی نیز آرزوی انجام وظیفه سپرده شده به آنان با توان رسولی جدید را دارد. از این رو این مجمع تصمیم به برقراری برخی اصول راهنما برای این کلیساها گرفته است، علاوه بر اصول مربوط به کلیسای جهانی، که توسط مجامع اسقفی شرقی و مقام اعظم کلیسا مورد عنایت قرار می گیرند.

محافظت و نگهداری میراث روحانی کلیساهای شرق

5- تاریخ، سنت و بسیاری از بنیادهای کلیسایی مدرک آشکاری هستند از دین عظیمی که کلیساهای شرق دارد. بنابراین، مجمع روحانی نه فقط آنطور که شایسته این میراث کلیسایی و روحانی است آن را مورد تمجید و قدردانی قرار می دهد، بلکه اصرار می ورزد که آن را به عنوان میراث کل کلیسای مسیح بنگرد. به این دلیل این مجمع رسماً اعلام می دارد که کلیساهای شرق همچون کلیساهای غرب دارای حق و وظیفه اداره کردن خویش بر طبق نظام خاص خود هستند. زیرا ای نظامها به واسطه سنت کهن تضمین می شوند و به نظر می رسد که با رسومات ایماندارانشان و خیریت جانهای ایشان سازگارند.

پاتریارکهای شرق

7- مقام پاتریارکی از زمانهای اولیه به عنوان یک اساس وجود داشته است و توسط اولین مجامع بین الکلیسایی به رسمیت شناخته شد.

اصطلاح “پاتریارک شرق” به معنای اسقفی است که بر دیگر اسقفان، مطرانها، روحانیون و مردم سرزمین و هم سلک خود اختیار دارد، یعنی مطابق قوانین کلیسایی و بدون برتری داشتن بر تقدم مقام عالی کلیسای کاتولیک.

هر کجا که مطرانی (اسقفی) خارج از حیطه پاتریارکی خود منصوب گردد، با سلسله مراتب سلک خویش مطابق قوانین کلیسایی مرتبط می ماند.

نظام مربوط به رازهای مقدس

12- مجمع بین الکلیسایی مقدس، نظام کهن رازهای مقدسی که در کلیساها شرق وجود در مورد تایید و تصدیق قرار می دهد، همچنین مناسک مراسم دینی که در مراسم و جشنهایشان مراعات می شوند. این مجمع آرزوی پایداری این نظام را در هر کجا که چنین موردی مطرح می شود، دارد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO