زندگی روزمره مسیحی

سخنی از سردبیر وب سایت: 10 توصیه در مورد نقش مسیحیان در ایام خطیر دنیای کنونی

3.2/5 - (5 امتیاز)

سخنی از سردبیر وب سایت: 10 توصیه در مورد نقش مسیحیان در ایام خطیر دنیای کنونی

دنیای ما پس از سقوط انسان و دوری از خدا و نقشۀ زیبای او برای بشر، دائم با قتل و کشت و کشتار و قحطی و فجایع بسیاری روبرو بوده، حتی زمامداران امور و رهبران سیاسی و مذهبی دنیا در آشفتگی چشمگیری قرار دارند. از سویی اتحادیۀ اروپا در یک روز تصمیم به تعلیق کمک به فلسطینی ها می گیرد و تنها یک روز پس از آن از تصمیم خود عقب نشینی می کند!!!

در آیات آغازین مزمور دوم چنین می خوانیم: «چرا قومها شورش می کنند؟ چرا ملتها بی جهت توطئه می چینند؟ پادشاهان جهان صف آرایی کرده اند و رهبران ممالک با هم  مشورت می کنند بر ضد خداوند و مسیح او. آنها می گویند: بیایید زنجیرها را پاره کنیم و خود را از قید اسارت آزاد سازیم!
اما خداوند که بر تخت خود در آسمان نشسته، به نقشه های آنان می خندد. سپس با خشم و غضب آنان را توبیخ می کند و به وحشت می اندازد. خداوند می فرماید: «من پادشاه خود را در اورشلیم، بر کوه مقدس خود، بر تخت سلطنت نشانده ام!» (مزامیر داود 2: 1-6 ترجمۀ معاصر)

در حالی که نگاه بسیاری از مردم دنیا به نوع تصمیماتی است که هر لحظه رهبران سیاسی اتخاذ می کنند و گوش آنها متوجه اخباری است که شبکه های اجتماعی رنگارنگ به خوردشان می دهند، با کمال تأسف شاهد این هستیم که بسیاری از ایماندارن به مسیح نیز با این حرکت همراهی می کنند و تمام توجه و وقت خود را صرف این خبرها می کنند و نتیجه ای جز احساس افسردگی، شکست، پوچی، بی هدفی، استرس و صدها آسیب غیرقابل جبران نصیبشان نمی شود. اما با وجود تمام این ضربه هایی که بر آنها وارد می شود، به قول کلام خدا چون گاوی که به سلّاخ خانه می برند به دنبال این گونه خبرها و رهبران، راهی شده اند.

راستی در چنین شرایط ناگوار و ناپایداری که دنیای ما با آن روبروست کلام خدا برای ما به عنوان مسیحیان چه راهکاری دارد؟ و آیا با دانش به این راهکار حاضر به پیروی از آن هستیم یا خیر؟ تصمیم با شما دوست عزیز مسیحی ام  هست!

کتاب مقدس 10 مورد زیر را به ما گوشزد می کند:

1- اخبار جنگها بوده، هست و خواهد بود. و در ایّام آخر این دردها به دردهای زایمان زنان تشبیه شده که فواصل این دردها آرام آرام شدیدتر و قوی تر می شود تا روزی که خداوند ما در جلال خود بازگردد.

2- خدا روی خود را از رهبران سیاسی دنیا برگردانیده و آنها در حماقت شریرانۀ خود نقشه هایی را بر ضد پادشاهی خدا می کشند، که مانند هر نقشۀ دیگری که بر ضد خدا در تاریخ طرّاحی شده، ناکام خواهد ماند. روزی پیالۀ غضب خدا لبریز خواهد شد و این رهبران در برابر حضور مهیب خدا پاسخگوی اعمال و تصمیمات خود خواهند بود.

3- مطابق متن صریح کتاب مقدس، دنیای کنونی ما به سمت بهتری حرکت نمی کند و نخواهد کرد، تا این که روزی فرا می رسد که خواست و نقشۀ خدا بر زمین اجرا شود. در واقع ما مسیحیان در حالی که از این دوران سخت عبور می کنیم، جزو گروه بدبینان در بارۀ آیندۀ جهان نیستیم بلکه اتفاقاً بسیار خوش بین هستیم و دعا و تلاش ما برای دنیای پرآشوب ما در این دعای خداوند ما عیسای مسیح خلاصه می شود: «پادشاهی تو بیاید. ارادۀ تو چنانکه در آسمان انجام می شود، بر زمین به انجام رسد.» (متی 6: 10 ترجمۀ هزارۀ نو)

4- کلام خدا به وضوح می فرماید که ما مسیحیان به جای اهمیت دادن و توجه زیاد به اخبار جنگ ها و خبرهای سیاسی و اتفاقات ناهنجار روز، یکی از کارهایی که باید با آن مشغول باشیم این است که بیدار باشیم و دعا کنیم (لوقا 21: 36). دعای مسیحیان در تاریخ، تعیین کنندۀ سرنوشت عالی بسیاری از ملل و سرزمین ها بوده. در حالی که برادران ارشد داود در جبهۀ جنگ با فلسطینیان مشغول بودند و دائم به اخبار تهدیدات و تحقیرهای آنها گوش سپرده بودند، داود در بیابان در حال شبانی گله اش بود و به صدای خدا توجه داشت و در حال پرستش، تفکر و تعمق در کلام حیات بخش خدا بود. ما چطور؟ آیا در شرایط برادران داود هستیم یا خودِ داود؟ (اول سموئیل 17: 1-16)

5- در کولسیان 3: 1-3 به ما چنین توصیه می شود: «اکنون که همراه مسیح برای حیاتی نو برخیزانیده شده اید، مشتاق امور آسمانی باشید، همان جا که مسیح است و بر دست راست خدا نشسته است. همواره به آنچه در آسمان است بیندیشید، و به امور این دنیای زودگذر دل نبندید. به این دنیای فانی همان قدر دل ببندید که یک شخص مرده دل می بندد! زیرا زندگی واقعی شما در آسمان است، همراه مسیح در حضور خدا! وقتی مسیح که زندگی واقعی ماست بازگردد، شما نیز با او خواهید درخشید و در جلال و شکوه او شریک خواهید شد.» (ترجمۀ معاصر) من در طول زندگی خود با افراد زیادی برخورد کرده ام که در وضعیت مالی بسیار عالی قرار داشتند ولی وقتی جهان فانی را ترک می کردند، در حالی که ناامید و مأیوس بودند و پر از ترس از آینده از خانوادۀ خود خداحافظی کردند. اما با مقدسینی نیز آشنا بوده ام که در حالی که هیچ دلبستگی به این دنیا نداشتند، با شادی و سرودهای پرستش به استقبال شاه شاهان عیسی مسیح رفته اند. من هم می خواهم مانند این مردان و زنان خدا در حالی که بر زمین زندگی می کنم، دائم با حضور خدا در تماس باشم تا روزی که جهان فانی را وداع گفته به جهان باقی بپیوندم.

نتیجه این که در حالی که همچون افرادی که بر زمین غریب هستند زندگی می کنیم، تمام حوّاس و نگاه ما باید به وطنی باشد که به آن تعلق داریم. یعنی به آسمان و زمین جدیدی که آیندۀ پرشکوه ما در آن رقم می خورد. بنده در هر کشوری که مسافرت کرده ام و می کنم، خود را غریب احساس می کنم و تنها جایی که خود را با آن مأنوس می بینم، جماعت مقدسین در آن سرزمین می باشد. وطن ما جایی است که جماعت خدا آنجاست.

6- به جای سکونت در تاریکی و ظلمتِ غلیطِ دنیای فاسدِ کنونی و همشکل شدن با آن، با کلام خدا مشغول شویم که برای پاهای ما چراغ، و برای راههای ما نور است (مزمور 119: 105) و به نجوای آرام و دلپذیر روح خدا گوش بسپاریم تا از طریق این کلام، با نو ساختن ذهن خود، دگرگون شده و زندگی شاداب و تر و تازه و سبز و پیروزمندی داشته باشیم (رومیان 12: 2).

7- به جای توجه زیاد به اخبار جهان و تحلیل های تحلیل گران متخصص!!! به خبرهایی که روح القدس برای ما دارد نگران باشیم. فراموش نکنیم که خداوند ما عیسای مسیح به ما فرمود: «چون او یعنی روح راستی آید…از امور آینده به شما خبر خواهد داد» (یوحنا 16: 13). خوشا به حال کسی که این را باور کند و در آن زندگی کند. بگذارید مانند بسیاری از مردان و زنان کتاب مقدس و تاریخ کلیسا، با دیدی نبوتی چشم اندازی وسیع تر از دنیای اطرافمان در بارۀ آینده مان داشته باشیم و قدمی فراتر از دنیای سرگردان و رهبران آن برداریم.

8- خوشی ما مسیحیان در این زندگی به جز خداوند، وجود مقدسین دیگر هستند که در خانوادۀ الهی مشغول پیروی وفادارانه از خداوند ما عیسای محبوب هستند و مشتاقانه از او اطاعت می کنند. از مشارکت با مقدسین دوری نگزینید «چون دشمن ما ابلیس مانند شیر غرّان گردش می کند و کسی را می طلبد تا ببلعد.» (اول پطرس 5: 8 ترجمۀ قدیمی) و به یاد داشته باشیم که پولس رسول می فرماید: «از مکاید ابلیس بی خبر نیستیم.» (دوم قرنتیان 2: 11 ترجمۀ قدیمی)

9- به عنوان عضوی از بدن جهانی مسیح، از برادران و خواهران خود در کلیساهایمان نگاهبانی کنیم و به جای این که در این ایام آخر باعث لغزش و سقوط اعضای ضعیف کلیساهایمان شویم، مراقب آنها باشیم و آنها را تیمار کنیم و ضعف های آنها را با صبر و شکیبایی تحمل کنیم. وقتی خدا از قائن پرسید: «برادرت هابیل کجاست؟» اتفاقاً مقصود خدا از این سؤال این بود که ای قائن تو باید نگهبان برادرت می بودی. اما قائن که در خواب غفلت بود، پاسخی گستاخ و جاهلانه به سؤال خدا داد و گفت: «مگر من نگهبان برادرم هستم؟!!!» (پیدایش 4: 9). به جای تهمت زدن به برادر و خواهر ایمانی خود، آنها را از دل به شدت محبت کنیم (اول پطرس 1: 22) چون کلام خدا به وضوح می فرماید شیطان، یعنی آن مدعی برادران، شبانه روز در حضور خدای ما بر ما دعوی می کند (مکاشفه 12: 10) پس به جای همکاری با این مدعی برادران که شبانه روز مشغول تهمت زدن و مدعی شدن بر علیه مقدسین مسیح هست، عزیزان خود را از دل ببخشیم و به آنها با لطافت و ملایمت روح خدا عشق بورزیم.

10- در پایان ای برادر و خواهر عزیزم، هوشیار و بیدار باش و فریب احساسات و هیجانات و اتفاقات وحشتناکی که در اطرافت رخ می دهند نخور، و پیوسته در محیط اطرافت درخشان شو و باعث دگرگونی های عمیق در خانواده، آشنایان، فامیل، دوستان و اطرافیانت شو و از انجیل مسیح عار نداشته باش چونکه قوت خداست، برای نجات هر کس که ایمان آورد (رومیان 1: 16) و دائم به وسیلۀ کلام خدا، دعا، مشارکت با مقدسین و خدمات بشردوستانۀ خود، نور و نمک دنیای اطراف خود باش و عدالت و ایمان و محبت و صلح و سلامتی را تعاقب نما (دوم تیموتائوس 2: 22) و تغییراتی پابرجا و مانا در دنیای ما رقم بزن.

نوشتۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO