کتاب مقدس

روش های مطالعه کتاب مقدس: روش تلفیقی

4/5 - (5 امتیاز)

در مطالعه یک کتاب، ابتدا با مطالعه اجمالی کتاب آغاز کردیم. در آن روش کتاب را به صورت کلی در نظر گرفته و یک فهرست مطالب موقتی برای آن تهیه کردیم. سپس کتاب را با دقت، باب به باب مورد بررسی قرار دادیم و هر آیه را در باب، تجزیه و تحلیل نمودیم. اکنون به مرحله سوم در این رویکرد می رسیم. این مرحله به شما کمک می کند تا آنچه را که از دو مرحله قبل آموخته اید، خلاصه نمایید.

تعریف

روش تلفیقی شامل مطالعه کتاب بعنوان یک واحد فکری و خلاصه کردن محتوای متن بر اساس مطالعات قبلی و تجزیه و تحلیل کردن باب های کتاب می گردد.

واژه تلفیقی یا ترکیبی(Synthetic) از حرف اضافه یونانی”Sgn” به معنی”با هم” و ریشه فعل”the” به معنی”گذارندن” می باشد و در کل به معنی”با هم گذراندن” است. این لغت متضاد واژه تجزیه و تحلیل که به معنی”جدا کردن” است، می باشد. در روش تلفیقی، جزئیات مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه تصویر کلی کتاب.

در این روش شما به کتب و منابعی که در روش بررسی اجمالی یک کتاب بیان گردید، احتیاج دارید.

قدمهایی برای روش تلفیقی مطالعه کتاب مقدس

قدم اول: مطالعه کتاب

کتاب را چند بار مطالعه کنید، سعی کنید آن را در یک نشست، با دقت، از ترجمه های مختلف و بدون مراجعه به کتب تفسیر مطالعه کنید. در ضمن قسمت های مهم را یادداشت نمایید.

قدم دوم: فهرست کامل و نهایی را بنویسید

فهرست مربوط به باب ها و فهرست موقتی که قبلاً در مطالعه اجمالی کتاب تهیه کردید با خلاصه هایی که در تجزیه و تحلیل باب های کتاب نوشته اید، مقایسه کنید. با توجه یه این مقایسه و مطالعه جدیدی که از کتاب داشته اید، فهرست کامل و نهایی کتاب را بنویسید.

قدم سوم: انتخاب عنوانی توصیفی برای کتاب

با توجه به فهرستی که از باب های کتاب تهیه کردید و فهرست نهایی، یک عنوان توصیفی برای کتاب انتخاب کنبد.

قدم چهارم: نوشتن خلاصه مطالب

نتیجه گیری را که از هر باب کرده اید، مطالعه کنید. سپس بطور خلاصه بنویسید از نظر شما موضوعات و نتایج مهم کتاب چه چیزهایی می باشند. در این قسمت از کتب تفسیری استفاده نکنید.

قدم پنجم : تعیین کاربرد شخصی

کاربردهای شخصی ای را که در روش قبل، یعنی بررسی اجمالی کتاب و تجزیه و تحلیل باب ها نوشته اید، مرور نمایید. اگر بعضی از آنها را هنوز انجام نداده اید، در این قسمت دوباره یادداشت کنید و برنامه ای برای عملی کردن آنها طرح نمایید. اگر همه را انجام داده اید از قسمت تعیین کاربردهای شخصی(قدم پنجم) در تجزیه و تحلیل یک باب، مورد جدیدی را انتخاب کنید.

قدم پنجم: نتایجی را که از مطالعه خود کسب کرده اید با اشخاص دیگر در میان بگذارید.

ما نباید کتاب مقدس را فقط به منظور رشد و آگاهی بیشتر خود از کلام خدا، مطالعه کنیم. بلکه باید آن را به دیگران نیز منتقل نماییم. این کار را به دو روش می توانید انجام دهید:

۱) نتیجه مطالعه خود را به صورت انفرادی به شخصی که مسئول هستید، بیان کنید. زمانی که با شاگرد خود در مورد کلام خدا سخن می گویید، آنچه را از کلام خدا آموخته اید، چگونگی بکار بردن آن حقایق را در زندگی خود و ثمرات را که داشته است، بیان کنید.

۲) نتیجه مطالعه را در یک گروه مطالعه کتاب مقدس بیان کنید. اگر تا بحال چنین گروهی در کلیسای شما وجود نداشته است، می توانید گروه کوچکی تشکیل دهید که همه اعضای آن یک کتاب را مطالعه می کنند و نتایجی را که از مطالعه کلام خدا می گیرند با یکدیگر در میان  بگذراند.

منابعی برای مطالعه بیشتر

-The charter of christian liberty by Merrill C. Tenney

نمونه ای از روش تلفیقی

کتاب مورد مطالعه: افسسیان           تعداد بابها: ۶

۱) دفعات مطالعه کتاب: ۵

۲) فهرست کامل و نهایی کتاب:

مقدمه (۱: ۱-۲)

الف) نویسنده (۱:۱)

ب) سلام ها (۱:۲)

I: نقشه و هدف خدا برای کلیسا (۱: ۳- ۳: ۲۱) (از دیدگاه خدا دارای چه مقام و جایگاهی هستیم)

الف) انتخاب و برگزیدگی کلیسا (۱: ۳-۲۳)

  • مکاشفه هدف خدا(۱: ۳-۱۴).
  • خلاصه مطالب (۱: ۳)
  • اساس و بنیاد نجات-کار خدای پدر (۱: ۴-۶)
  • امتیازات نجات-کار خدای پسر (۱: ۷-۱۲)
  • اعطای نجات-کارخدای روح القدس (۱: ۱۳-۱۴)

۲- دعا بعنوان پاسخی به اعمال خدا (۱: ۱۵-۲۳)

ب) نجات کلیسا (۲: ۱-۲۲)

۱- کار مسیح در نجات و تجدید حیات (۲: ۱-۱۰)

  • آنچه قبلاً بودیم (۲: ۱-۳)
  • آنچه خدا برای ما انجام داد (۲: ۴-۹)
  • آنچه خدا از ما ساخته است (۲: ۱۰)

۲- کار مسیح در مصالحه (۲: ۱۱-۲۲)

  • آنچه قبلاً بودیم (۲: ۱۱-۱۲)
  • آنچه مسیح برای ما انجام داد (۲: ۱3-18)
  • آنچه مسیح از ما ساخته است (۲: ۱۹-۲۲)

پ) سِرّ کلیسا (۳: ۱-۲۱)

۱- آشکار شدن این”سِرّ”(۳: ۱-۱۳)

  • تمام نجات یافتگان با یکدیگر هم ارث می باشند (۳: ۱-۶)
  • این حقیقت باید به همه اعلام شود (۳: ۷-۱۳)

۲- دعا به عنوان پاسخی به اعمال خدا (۳: ۱۴-۲۱)

  • دعا برای اینکه دیگران نیز این حقیقت را درک نمایند (۳: ۱۴-۱۹)

b- حمد و تسبیح (۳: ۲۰-۲۱)

۳) عنوان توصیفی کتاب:

مسیحیان، شما فرزندان خدا هستید! پس به شایستگی آنچه هستید زندگی کنید.

۴)خلاصه مطالب:

الف) خدا عامل نجات است. او نقشه نجات را از ابتدای عالم طرح ریزی کرده بود، به همین دلیل نجات نقشه و کار خدا است.

ب) عیسی مسیح تنها شخصی است که ما را از گناهانمان رهایی می بخشد و ما را با خدا و با یکدیگر مصالحه می دهد. انسان ها از هر زمینه، نژاد، مذهب یا فرهنگی که باشند فقط و فقط به وسیله مسیح می توانند با خدا و با یکدیگر مصالحه پیدا نمایند.

پ) روح القدس شخصیتی است که درون ما زندگی می نماید و ما را قادر به درک مقام و موقعیتی می نماید که در مسیح از آن برخوردار می باشیم. او تأئید و تضمین نجات ما است و به ما قدرت می دهد تا به گونه ای زندگی کنیم که منظور نظر خدا است.

ت) با توجه به مقام و جایگاهی که از دیدگاه خدا داریم، مسئول هستیم که زندگی مقدسی داشته باشیم. یعنی مسئول هستیم که شبیه او گردیم. در باب های یک الی سه کارهایی را که خدا برای ما انجام داده، بیان شده است و در باب های چهار الی شش کارهایی را که ما باید انجام دهیم، ذکر شده است. ما باید مسئولیت خود را جدی بگیریم.

ث) هدف و نقشه خدا این است که همه فرزندان او در خدمت سهیم و مشغول باشند. چون او به همه برکات روحانی بخشیده است، پس همه ما مسئول هستیم که دیگران را خدمت نماییم. یعنی پیام انجیل را به آنها اعلام کنیم، آنها را بسوی خداوند هدایت کرده و شاگرد بسازیم.

ج) خدا از تمام مسیحیان در روابط شخصی شان انتظار یک طرز رفتار مشخص دارد. این روابط شامل زناشویی، فامیلی و کاری می گردد. به همین دلیل مسئولیت های ما در تمام این قسمت ها به دقت بیان شده است. ایمان ما باید از طریق روابطی که با دیگران در زندگی خود داریم، دیده شود.

چ) غیرممکن است که بتوانیم با قدرت خود آن گونه که خدا از ما انتظار دارد زندگی کنیم. به همین دلیل خدا به ما روح القدس و اسلحه های روحانی را می بخشد تا به ما در این راستا کمک نماید. این امکانات همانند برکات خدا متعلق به ما است. ما باید اسلحه های روحانی را که خدا به ما داده است بپوشیم تا یک زندگی پیروزمندانه داشته باشیم.

ح) این کتاب در مواقعی که برای خود احساس ناراحتی می کنیم به ما روحیه و امیدواری می بخشد. در این کتاب دیدگاه و طرز تفکر خدا درباره آنچه ما هستیم بیان شده است. هیچ توصیه یا سفارشی بالاتر و عظیم تر از آنچه خدا درباره ما فکر می کند، وجود ندارد.

۵) کاربرد شخصی:

این کتاب مسئولیت های من را به عنوان یک مسیحی در تمام ابعاد زندگی توضیح می دهد. اکنون می دانم که خدا از من انتظار دارد که یک کارمند مفید و کوشا باشم. من باید خدا را اطاعت کنم و در نام مسیح خود را تسلیم او نمایم.

من همیشه کارمند مفید و کوشایی نبودم. این قسمت (افسسیان ۶: ۵-۹) مرا نسبت به مسئولیتم ملزم کرد تا کارمند بهتری باشم. من تصمیم دارم به کمک خداوند برای کارفرمای خود، کارمند بهتری باشم. همچنین در یک فرصت مناسب پیغام انجیل را به او بیان خواهم کرد و شهادت می دهم که این پیغام چگونه زندگی مرا تغییر داده است. اما لازم است کارفرمایم قبل از اینکه به آنچه من می گویم، گوش دهد، ابتدا این تغییر را در زندگی من شاهد باشد.

از همکار مسیحی ام می خواهم که به من کمک کند تا کارمندی باشم که خدا از من انتظار دارد. از او می خواهم که هفته ای یک بار با همدیگر دعا کنیم تا هر دوی ما نمونه خوبی از یک مسیحی باشیم. بعلاوه این فرصتی خواهد بود تا با او شروع به همکاری نمایم.

۶)اشخاصی که نتیجه مطالعه خود را برای آنها بیان خواهم کرد.

دوستانم، اشخاصی که با آنها در یک گروه کلام خدا را بررسی می کنیم.

برگرفته از کتاب دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO