سؤالات رایج

روح انسان چیست؟

رای بدهید

روح انسان چیست؟

روح انسان بخش غیرمادی وجود انسان است. کتاب مقدس می گوید روح انسان، همان نَفَس خداوند است که در ابتدای آفرینش در وجود او دمیده شد: «آنگاه خداوند از خاکِ زمين، آدم را سرشت. سپس در بينی آدم روح حيات دميده، به او جان بخشيد و آدم، موجود زنده‌ای شد» (پیدایش 2: 7). روح است که خودآگاهی و بسیاری دیگر از صفات الهی را، هر چند محدود، به ما می دهد. روح انسان شامل هوش، احساسات، ترس، عشق و خلاقیت می باشد. این روح است که به ما ویژگی منحربفرد درک کردن و فهمیدن را می دهد (ایوب 32: 8و18).

کلمۀ روح و نَفَس هر دو ترجمۀ کلمۀ عبری «نشاما» و یونانی «پنئوما» هستند. این کلمات به معانی «باد شدید، وزش، دؘم» هستند. نشاما منبع حیات است که باعث زنده شدن انسان می شود (ایوب 33: 4). این روح غیرمادی انسان است که احساسات و روحیات او را کنترل می کند. پولس در اول قرنتیان 2: 11 می گوید: «هيچ كس نمی‌تواند بداند كه در باطن شخصی ديگر چه می‌گذرد، مگر خود آن شخص. به همين ترتيب، هيچ كس نمی‌تواند افكار و نقشه‌های خدا را درک كند، مگر روح خدا». بعد از مرگ، روح به سمت سرچشمۀ اصلی خود یعنی خدا باز می گردد (جامعه 12: 7، ایوب 34: 14تا15، مزامیر 104: 29تا30).

هر یک از انسان ها دارای روح هستند و با روح یا زندگی دیگر حیوانات فرق دارد. خدا ما را به شکل خود آفرید که از این نظر با دیگر موجودات فرق داریم (پیدایش 1: 26تا27). پس انسان قادر به تفکر، احساس کردن، عشق ورزیدن، ساختن، لذت بردن از موسیقی، طنّازی و هنر می باشد. و این ها همه به این دلیل است که روح انسان دارای اراده و اختیار می باشد و هیچ موجود دیگری در روی زمین این ویژگی را ندارد.

روح انسان در هنگام سقوط و رانده شدن از نزد خدا آسیب دید. وقتی آدم گناه کرد، معاشرت او با خدا آسیب دید، او در آن روز از لحاظ فیزیکی نمرد اما از لحاظ روحی درگذشت. از آن زمان به بعد، روح انسان تأثیرات گناه را با خود حمل می کند. تا قبل از دریافت هدیۀ نجات، یک انسان از نظر روحانی مرده است (افسسیان 2: 1تا5، کولسیان 2: 13). رابطه با عیسی مسیح، روح ما را دوباره زنده کرده و آن را روز به روز بازسازی می کند (دوم قرنتیان 4: 16).

همان طورکه روح الهی به اولین انسان دمیده شد، روح القدس نیز به اولین شاگردان دمیده شد: «آنگاه به ايشان دميد و فرمود: روح‌القدس را بيابيد» (یوحنا 20: 22، همچنین نگاه کنید به اعمال رسولان 2: 38). آدم با نَفَس خدا زنده شد و ما به عنوان مخلوقات جدید در عیسی مسیح، به شکل روحانی توسط روح القدس یعنی نَفَس خدا، زنده شدیم (دوم قرنتیان 5: 17، یوحنا 3: 3، رومیان 6: 4). با قبول عیسی مسیح به عنوان تنها نجات دهنده، روح قدوس خدا به روح ما می پیوندد و چگونگی این پیوست برای ما قابل درک نیست. یوحنا می گوید، «خدا برای همين روح پاک خود را در وجود ما قرار داده تا بدانيم كه خدا در ما ساكن است و ما در خدا» (اول یوحنا 4: 13).

وقتی اجازه می دهیم روح القدس زندگی ما را هدایت کند: «روح خدا در عمق وجود ما، به ما می‌گويد كه ما فرزندان خدا هستيم» (رومیان 8: 16). به عنوان فرزندان خدا، دیگر توسط روح خود هدایت نمی شویم بلکه توسط روح او به سمت زندگی جاوید رهنمون می شویم.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO