روح القدسزندگی روزمره مسیحیکتاب مقدس

روح القدس شناسی: تولد تازۀ شاگردان

2/5 - (1 امتیاز)

روح القدس شناسی: تولد تازۀ شاگردان

“و چون این را گفت دمید و به ایشان گفت روح القدس را بیابید”.

(یوحنا 20: 22)

اعطای روح القدس به وسیله عیسی مسیح به شاگردان در روز قیام، تجربه ای مجزا از تعمید در روح القدس در روز پنتیکاست بود (اعمال 1: 5؛ 2: 4). این اتفاق بیشتر دمیده شدن حضور احیاء کننده روح القدس و زندگی جدید از جانب مسیح قیام کرده، برای اولین بار به شاگردان بود.

1) عیسی در آخرین سخنانش با شاگردان، قبل از تجربیات و مصلوب شدنش، به آنها وعده داد که روح القدس را به عنوان شخصیتی که آنان را احیاء می سازد، دریافت خواهند کرد.

“زیرا که با شما می ماند و در شما خواهد بود” (یوحنا 14: 17). عیسی اکنون این وعده را انجام می دهد.

2) اینکه یوحنا 20: 22 مربوط به تولد تازه می شود از این عبارت استنباط می گردد که “چون این را گفت دمید”.

کلمه یونانی برای “دمید” (emphusao) مشابه با کلمه ای است که در سپتواجنت (ترجمه یونانی عهد عتیق) در قسمت پیدایش 2: 7 استفاده شده است “پس در بینی وی روح حیات دمید”. همچنین این کلمه در حزقیال 37: 9 نیز یافت می شود “به این کشتگان بدم تا ایشان زنده بشنوند”. استفاده یوحنا از این کلمه نشان می دهد که عیسی روح القدس را به منظور دادن حیات و خلقتی تازه بخشید، این کار عیسی همانند دمیدن حیات در جسم فیزیکی انسان و تبدیل او به یک خلقت تازه است (پیدایش 2: 7) به همین صورت عیسی نیز از نظر روحانی بر شاگردانش می دمد و آنان به خلقتی تازه تبدیل می گردند (به موضوع تولد تازه، رجوع کنید). عیسی با قیامش به “روح حیات بخش” مبدل شد (1قرنتیان 15: 45).

3) عبارت “روح القدس را بیابید” ثابت می کند روح القدس در آن لحظه تاریخی به شاگردان وارد شد و زندگی او در درون آن ها آغاز گردید.

فعلی که “بیابید” از آن ریشه گرفته صیغه امری ماضی غیر معین است و (یونانی labete از کلمه Lambano) دلالت بر عمل مفرد دریافت کردن، دارد. روح القدس داده شده تا شاگردان تولد تازه بیایند و به اشخاص تازه ای در مسیح مبدل گردند (2قرنتیان 5: 17). این دریافت حیات از روح القدس پیش از دریافت اقتدار عیسی (یوحنا 2: 23) و تعمید در روح القدس در روز پنتیکاست اتفاق افتاد (اعمال 2: 4).

4) شاگردان پیش از این زمان، ایماندارانی واقعی و پیروان عیسی بوده و مطابق تدارکات عهد عتیق نجات یافته بودند. ولی هنوز به معنای کامل عهد جدید، تولد تازه نداشتند.

تا این لحظه شاگردان هنوز به عهد جدید که بر اساس مرگ و قیام عیسی قرار داشت، وارد نشده بودند (متی 26: 28؛ لوقا 22: 30؛ 1قرنتیان 11: 25؛ افسسیان 2: 15-16؛ عبرانیان 9: 15-17 و به موضوع تولد تازه، رجوع کنید). از لحاظ عملی در این لحظه بود که کلیسا متولد شد نه در روز پنتیکاست. تولد روحانی اولین شاگردان و تولد کلیسا یکی است.

5) این عبارات در درک خدمت روح القدس به قوم خدا مهم و اساسی است:

الف) شاگردان روح القدس را قبل از روز پنتیکاست یافتند (یعنی روح القدس در آنان ساکن شده و به وسیله روح القدس تولد تازه یافتند).

ب) ریزش روح القدس در اعمال 2: 4 تجربه ای بود که بعد از تولد تازه ایشان به وسیله روح القدس اتفاق افتاد. تعمید آنان در روح القدس در روز پنتیکاست دومین کار روح القدس و اتفاقی مجزا از آن در شاگردان است.

6) این دو کار مجزا و متفاوت روح القدس در زندگی شاگردان عیسی برای تمام مسیحیان صدق می کند.

همه ایمانداران روح القدس را در هنگام تولد تازه، می یابند و پس از آن باید تعمید در روح القدس را به منظور کسب قدرت برای شاهد بودن، تجربه کنند (اعمال 1: 5، 8؛ 2: 4؛ 2: 39).

7) از نظر کتاب مقدس هیچ پایه و اساسی وجود ندارد که بپذیریم بخشش روح القدس از جانب عیسی در یوحنا 2: 22 نبوتی نمادین از آمدن روح القدس در پنتیکاست است.

استفاده صیغه امری ماضی غیر معین برای کلمه بیابید دلالت بر دریافت آن در آن لحظه و در آن مکان دارد. آنچه در آن لحظه و مکان اتفاق افتاد یک واقعه تاریخی بوده و یوحنا نیز آن را چنین ثبت می کند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO