دفاعیات ایمان

رسالۀ برنابا چیست؟

4.8/5 - (62 امتیاز)

رسالۀ برنابا چیست؟

این رساله نباید با انجیل برنابا اشتباه گرفته شود، رسالۀ برنابا که به عنوان نامۀ برنابا نیز معروف است، یکی از نوشته‌های اولیۀ مسیحیت است که اغلب توسط سایر پدران کلیسا به آن اشاره شده است. اگرچه نام این نامه از نام برنابا، یکی از همکاران پولس گرفته شده است، اما در خودِ نامه به نویسندۀ آن اشاره‌ای نشده است بلکه این ارتباط توسط مفسرانی چون کلمنت اسکندریه صورت گرفته است. تاریخ نگارش آن احتمالاً در اواخر قرن اول تا اوایل قرن دوم برآورد می‌شود. این متن بینشی در مورد شریعت و سُنت‌های یهودی عهد عتیق می‌دهد و آنها را با رسوم مسیحی در عهد جدید مقایسه و تقابل می‌کند.

اصطلاح gnosis به معنای «شناخت» توسط رسالۀ برنابا برای تشریح پیام آن استفاده شده است. با این حال، محتوای این رساله با بدعت‌های اولیه مانند بدعت ناستیک‌ها در تضاد است و به نظر می‌رسد که منعکس‌کنندۀ درک اولیه و راست‌دینی از ایمان باشد. با وجود این، برخی از نویسندگان به دلیل تأکید شدید این رساله بر سُنت‌های شفاهی در مورد عهد عتیق یعنی میشنا و همچنین استفاده از gematria (روش ارزش‌های عددی بخشیدن به اسامی، کلمات یا عبارات و خواندن آنها به شکل اعداد) آن را مورد انتقاد قرار دادند.

پدران اولیۀ کلیسا از جمله اوریجن به رسالۀ برنابا اشاره می‌کردند، که به نظر می‌رسید او این نوشته را متعلق به خودِ برنابا می‌دانست. متن این رساله در پایان برخی از نسخه‌های اولیۀ کتاب مقدس گنجانده شده بود، جایی که احتمالاً به عنوان یک مرجع در نظر گرفته می‌شد. به نظر می‌رسد که اکثر مسیحیان اولیه آن را به عنوان بخشی از کتاب‌های الهامی کتاب مقدس نمی‌پذیرفتند. با این حال، آن را به دلیل بینش خاص خود در الاهیات یهودی باارزش می‌دانستند. این دیدگاه به عنوان تفسیر عهدعتیق به بهترین وجه از دریچۀ مسیحیت اولیه توصیف می‌شود. بیشترین بخش رساله از اینگونه تفسیرها تشکیل شده‌اند.

آخرین بخش رسالۀ برنابا مجموعه‌ای از احکام مثبت است که در تقابل با متضاد آنها شرح داده شده‌اند. این احکام به ترتیب به عنوان راه نور و راه تاریکی در مقابل هم قرار گرفته‌اند. راه نور منعکس‌کنندۀ درک دشوار یهودیان از رفتار و اخلاق مسیحی است. پس از آن راه تاریکی که راه سیاه نیز نامیده می‌شود، به شیطان اشاره دارد.

اگرچه رسالۀ برنابا بخشی از کانُن کتاب مقدسی نیست، اما منبع باارزشی است. با اینکه پدران اولیۀ کلیسا الهام الهی این رساله را نمی‌پذیرفتند اما آن را نوشته‌ای سودمند می‌دانستند. چه رسالۀ برنابا را نوشتۀ خودِ برنابا بدانیم یا خیر، ایمانداران امروزی همچنان می‌توانند آن را با چشم‌اندازی محتاطانه بخوانند.

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/Epistle-of-Barnabas.html
ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO