کلیسا

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: نان قربانی مقدس، بدن مسیح، سازندۀ کلیسا

رای بدهید

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: نان قربانی مقدس، بدن مسیح، سازندۀ کلیسا

این راز متحیر کننده تبدیل به واقعیت شده و از طریق راز مقدس سپاسگزاری، جزئی از زندگی ما می شود. عهد جدید در حقیقت معادله دوگانه ای را برای ما مکشوف می دارد یعنی:

نان مقدس= بدن مسیح= کلیسا.

بدن مسیح در عین حال که کلیساست نان زنده ای می باشد که از آسمان نازل شده است (یوحنا 6: 51)، “نانی که به جهان حیات می بخشد” (6: 33)…این “نان حیات” (6: 35)…”نانی که از آسمان نازل شد تا هر که از آن بخورد نمیرد” (6: 50)، نانی که عیسی در شب قبل از مرگ به شاگردان خود داده، چنین گفت: “بگیرید و بخورید این بدن من است که برای آمرزش گناهان شما پاره می شود” (متی 26: 26).

فقط با خوردن این نان یعنی بدن مسیح می توان دریافت که چگونه کلیسا بدن مسیح است. با سهیم شدن در این نان و شراب یعنی سهیم شدن در راز بدن و خون مسیح، ایمانداران عیسی تبدیل به بدن مسیح و کلیسا می شوند. آیرینوس قدیس این حقیقت اسرارآمیز را با یک تصویر مشخص می نماید او می گوید: آب ذرات آرد را دور هم جمع می نماید تا از آن یک نان حاصل شود، همینطور نیز روح القدس ایماندران را جمع می نماید تا یک بدن یعنی بدن مسیح را به وجود آورند. شام آخر و آیین نیایش عبارتند از آزمایشگاه کلیسا که در آنجا خدای پدر با دو دست خود یعنی کلام و روح، مجمع فرزندان خود، مجمع شرکت کنندگان در راز نان و شراب را عمل می آورد تا از آن نانی یکتا یعنی بدن مسیح یا کلیسا را به وجود آورد و این همان چیزی است که در رساله به افسسیان (2: 19-22) به طرز دیگری برای ما گفته شده است: “پس، از این به بعد غریب و اجنبی نیستید بلکه هموطن مقدسین هستید و از اهل خانه خدا و بر بنیاد رسولان و انبیا بنا شده اید که که خود عیسی مسیح سنگ زاویه است که در وی تمامی عمارت با هم مرتب شده به هیکل مقدس در خداوند نمو می کند و در وی شما نیز با هم بنا کرده می شوید تا در روح مسکن خدا شوید”. کلیسا عبارت از همین مجمع ایمانداران است که از کلام خدا و نان مقدس تغذیه می شود، مجمعی که روح القدس از روز پنطیکاست به دیدار آن رفته و آن را زنده نگه می دارد تا از آن بدنی یگانه که عیسی آن را سر و ایمانداران اعضای آن باشند تشکیل دهد (1قرنتیان 12: 13-27؛ کولسیان 1: 18؛ افسسیان 1: 22-23).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO