پاسخ به اسلام

دوستی مسلمان با اصرار بر اینکه در قرآن کلی معجزه است برام آیاتی فرستاد. که مثلا به شکل گیری جنین اشاره شده که پرفسور کیت مور هم بعد این مسلمان شده و یا شکل گیری ابرها( سوره نور ” ۴۳ “)… و از این قبیل ادعاها که با سرچی ساده در نت به راحتی پیدا میشه. من نتونستم جوابی درست پیدا کنم و به این دوستمون توضیح بدم. البته بحث اصلی راجب تناقضات در قرآن بوده. ممنون میشم اگه کمکم کنید. اینم لینک یکی از کلیپهای ۵ معجزه قرآن پنج تا از معجزات شگفت قرآن کریم.قسمت 12هم https://www.aparat.com/v/AuXls/%D9%BE%D9%86%D8%AC_%D8%AA%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D8%A7%D8%AA_%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86_%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85.%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_12%D9%87%D9%85

5/5 - (3 امتیاز)

در باره معجزه شکل گیری جنین در قرآن مقاله ای در وب سایت پرپاسخ موجود است که این مسئله را به نقد در آورده است. در زیر برایتان این مقاله را می فرستم. در ضمن در حال تهیه پاسخ های مستند در باره چهار معجزه دیگر که دوست شما به آنها اشاره کرده هستیم. و اما پاسخ به معجزه قرآن در باره شکل گیری جنین. لطفا" مقاله زیر را بخوانید و مقالات ما را دنبال کنید:

نقدی بر جنین شناسی اسلامی در قرآن

چند سال قبل، کشورهای اسلامی، از جمله کشورعربستان سعودی، سر و صدای  زیادی در مورد سرگذشت مراحل جنین در رحم زنان باردار به راه انداختند. آنها در کشورسعودی مدعی شدند که شخصی بنام دکتر کیت مور عضو انجمن سلطنتی کانادا و عضو انجمن علوم جنین شناسی آمریکا، مراحل دوران جنین در شکم مادران باردار را در مطابقت کامل با گفته های قرآن در مورد جنین انسان یافته اند. در همین ابتدا متذکر می شوم که شخص مذکور به هیچ وجه عضو انجمن سلطنتی کانادا و یا انجمن علوم جنین شناسی امریکا نبوده، بلکه شخص مذکور عضو دانشگاه ملک عبدالعزیز سعودی است و در کشور مذکور اقامت دارد و به درخواست علمای اسلامی دانشگاه ملک عبدالعزیز، در پی تفسیر آیات قرآن وایجاد مطابقت آن با علوم جنین شناسی است. نکته جالب اینجاست که پزشک نام برده هیچگونه آشنایی با زبان عربی ندارد وهیچگونه زمینه اسلامی حتی از طرف خانواده اش نیز ندارد. ولی ایشان مدعی آن هستند که می توانند قرآن عربی را تفسیر و توضیح دهند. البته بعید نیست که ایشان سالهای متمادی از آیات قرآن برای خود در کشور ثروتمند سعودی درآمدزایی نموده اند.

ایشان مدعی هستند که در آیات 12 تا 14 سوره المؤمنون، قرآن مراحل جنین شناسی رابه تفصیل شرح و توضیح می دهد.

به این آیات ذیل توجه فرمایید:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

و به يقين انسان را از عصاره‏ اى از گُل آفريديم* سپس او را [به صورت] نطفه‏ اى در جايگاهى استوار قرار داديم * آنگاه نطفه را به صورت علقه درآورديم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهايى ساختيم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه [جنين را در] آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است

و در آیه 15  می گوید: ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ بعد از اين [مراحل] قطعا خواهيد مرد. 

چنانچه به آیات فوق توجه نمایید قرآن برای مراحل جنین شناسی هفت مرحله را در نظر می گیرد. اولین مرحله عصاره گُل می باشد. چنانکه قرآن در5 سوره: المؤمنون آیه 12، سوره سجده آیه 7، سوره ص آیه 76، سوره الرحمن آیه 14 و سوره غافر آیه 67 ذکر می کند که خلقت انسان از گل بوده و مفسران اسلامی چنین توجیه می نمایند که غذای انسان از خاک است، ولی آنها به اینکه این مسئله چه ارتباطی به این موضوع دارد هیچگونه اشاره ای نمی کنند.

لازم به ذکراست که غذای انسان از خاک نیست، شاید گیاهان در خاک رشد کنند ولی از خاک درست نشده اند واین چنین برداشتی از خاک،  تصوری غلط است.

در مرحله دوم مدعی هستند که نطفه را در جایگاهی استوار کردند. به تفسیر آنها نطفه یعنی " آب اندک" اسپرم و همینطور به تخمک و سلول تخم هم نطفه می گویند.

و همینطور در سوره الانسان آیه 2 قرآن می گوید:

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا

ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم و او را مى ‏آزماييم بدين جهت او را شنوا و بينا قرار داديم. 

عبارت أَمْشَاجٍ جمع کلمه مشیج و یا مشج به معنای آمیخته و یا مختلط می باشد. بعضی از مفسرین در این ارتباط مدعی هستند که قرآن در اینجا نطفه آمیخته از زن و مرد را ذکر می کند، ولی برخی دیگر، کمی با درایت این مسئله را تفسیر کردند و مدعی هستند که عبارت أَمْشَاجٍ تثنیه نیست که اختلاط دو چیز منظور باشد. آنها مدعی آنند که این عبارت جمع است، یعنی نطفه مخلوط شده از چند چیز. یعنی بیش از دو، پس نمی تواند منظور زن و مرد باشد.

حال چنانچه ما این موضوع را در نظر بگیریم که منظور قرآن در مورد نطفه، همان سلول تخم از سلوهای جنسی زن و مرد باشد؛ این ترکیب دو سلولی در لوله های فالوپ(لوله های رَحِمی) زن صورت می گیرد مسیری که نمی توان آن را جایگاه استوار نامید. گفته های قرآن در این باب نیز اشتباه است.

چنانچه دراین باب مطالعه ایی ضمنی داشته باشید، خواهید فهمید که تخمک درجایگاهی استوارلقاح نمی یابد بلکه حین عبور از لوله های فالوپ با اسپرم ترکیب می شود.

مرحله سوم که قرآن به آن اشاره می کند عَلَقَةً است. مترجمین اسلامی آنرا "خون بسته" یعنی یک لخته خون معنا نموده اند. امروزه در بعضی قرآن ها آن را "زالو" ترجمه کرده اند و می گویند  زالو شباهتی به جنین 23 روزه دارد. در این رابطه از عکسهای غیرواقعی برای این موضوع استفاده می کنند. کلمه عَلَقَةً چهار بار در سوره های ؛ الحج آیه 5، المومنون آیه 14، غافرآیه 67 والقیامه آیه 38 ذکر شده است که دربرخی از این آیات  به معنای " یک چیز آویزان" ترجمه گردیده است.

درآیه  دیگر قرآن، آمده است: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ 

بخوان به نام پروردگارت كه تو را آفرید* انسان را از علق آفريد.

در اینجا  کلمه عَلَقٍ  به معنای زالو نبوده و یک چیز آویزان معنا می دهد. طبق ادعای مفسرین، این مرحله عَلَقٍ  اشاره به لانه گزینی نطفه در رَحِم دارد. با احتساب به این مسائل مرحله علق در روز ششم است و  در روز بیست و سوم نخواهد بود.عمل لانه گزینی در رَحِم اصلاً حالت آویزان ندارد، یعنی سلول تخم در رحم می نشیند. کارشناسان علوم پزشکی می گویند در این مرحله سلول تخم در دیواره رحم فرو رفته و قرار می گیرد.

مرحله چهارم در قرآن بنام مُضْغَةً است که مفسرین اسلامی آن را به "لقمه جویده از گوشت" معنا کرده اند و هرگز توان اینکه این مرحله را به جنین ارتباط بدهند، نداشتند. مفسران برای شرح این موضوع فقط به مثال بسنده کرده و می گویند چنانچه شما یک آدامس را با دندانهای آسیاب گاز بزنید به شکل ستون فقرات جنین در می آید و این مثال را به مُضْغَةً ربط داده اند. علم جنین شناسی می گوید حالت ستون فقرات جنین درهفته سوم نمایان می شود و مَثَلِ آدامس هیچگونه ارتباطی به ستون فقرات جنین ندارد.

مرحله پنجم تبدیل شدن مُضْغَةً  به استخوان است. مرحله ششم پوشانده شدن استخوان توسط گوشت می باشد. در حالی که ساخته شدن سلول های استخوان، پوست و عصب از همان هفته های اول شروع می شود و در هفته سوم گوشت بوجود می آید و هم زمان استخوانها نیز در حال شکل گیری هستند. تا اینجای کار می بینم که این دو مرحله هم به ترتیب پشت سرهم قرار ندارد و این دو مرحله آخر یعنی مراحل پنجم و ششم به هفته سوم بارداری که قبل از روز بیست و سوم بارداری است، مربوط می باشد.

مرحله هفتم در قرآن هم با یک جمله مبهم به اتمام می رسد یعنی "آفرینش دیگری" پدید آوردیم. در این مرحله مفسرین اسلامی مدعی آنند که شاید منظوراز این مرحله دمیدن روح در جنین باشد. اگر چنین باشد باز این مرحله کاری به جنین شناسی ندارد و از لحاظ علم الهیات این تفسیر مردود می باشد زیرا خداوند بعد از 23 روز روح را دربدن جنین قرار نداده بلکه این اتفاق در همان ابتدا خلقت جنین، و همان روز نخست صورت می پذیرد.

پس طبق گفته های مفسرین اسلامی، قرآن از بین 38 هفته دوره  بارداری فقط  سه هفته و  آن را نیز بطور نامرتب و غلط نام گذاری کرده است و 35 هفته دیگر را به هیچ وجه ذکر نکرده و نکته جالب توجه اینجاست که مدعی است، بعد از این مراحل خواهید مرد. تمام آنچه را که قید شده بر اساس تفسیر خود مفسرین اسلامی نوشته شده است و آن را تطبیق بی نظیر قرآن، با علوم جنین شناسی مدرن می نامند. آنچه موجب شگفتی دکتر کیت مور برای جذب دلارهای نفتی شده است. اگر مراحل جنین شناسی را در کتاب جنین شناسی لانگمن مطالعه کرده باشید، هفته اول و دوم بارداری بنام دوره پیش رویان و هفته سوم تا هشتم دوره رویانی و هفته نهم تا سی و هشتم دوره جنینی نام گذاری شده است. این دوره ها به این گونه تقسیم و نامگذاری شده اند. عزیزان توجه داشته باشند که این تقسیم بندی به سادگی صورت نگرفته است. برای مثال احتمال بیشترین  سقط و مرگ جنین در مرحله دوره رویانی است. شاید هر کدام از این مراحل، به مراحل کوتاه تر و یا کوچکتر تقسیم بندی و نام گذاری شوند. تقسیم بندی مراحل یک کشف علمی نیست بلکه یک قرارداد برای مطالعه آسانتر علوم مربوطه است. برای مثال  در جو زمین اکسیژن و نیتروژن وجود دارد. این یک نکته علمی و یک کشف علمی محسوب می شود، اما اینکه جو زمین به پنج لایه تقسیم و نام گذاری شده این یک کشف علمی نیست بلکه یک قرارداد است، چراکه این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زمان مجبور به تغییر آن بشوند و این هیچ گونه ایرادی ندارد. به این علت که علم تغییر نمی کند بلکه این قرارداد است که می تواند تغییر کند. در مثال دیگرچنانچه 7 آسمانی که در قرآن از آن نام برده شده است را به جو زمین نسبت دهیم، علاوه بر اینکه باید با تقلب 5 لایه را 7 لایه اعلام نماییم با وجود این هیچ ارزشی ندارد چراکه این لایه ها قراردادی هستند و این امکان وجود دارد در قراردادی دیگر به 12 لایه تقسیم و نام گذاری شوند. این یک کشف علمی نیست که بگوییم قرآن 14 قرن پیش، این علم را می دانسته است.

مراحل جنین شناسی هم علم نیستند بلکه قراردادی و نام گذاری شده هستند. البته باید این نام گذاری ها، با منطق و بطور کامل  صورت بگیرند ولیکن الزاماً علمی نیستند. علم این است که باید بدانیم جنین انسان از اسیدهای آمینه و پروتئین بوجود آمده و نه اینکه تقسیم بندی های غلط را علم مدرن بنامیم.

در محبت مسیحایی،

کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO