زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

ده فرمانی برای داشتن سلامت احساسی در دوران تنش زا       

رای بدهید

ده فرمانی برای داشتن سلامت احساسی در دوران تنش زا       

در برخی از فصل های زندگی با اضطراب و تشویش های بیشتر یا غیر قابل پیش بینی روبرو می شویم. مخصوصاً هنگام تغییرات بزرگ. سال گذشته برای بسیاری از مردم، از جمله رهبران کلیساها، چنین زمانی بوده است. رهبری و ارتقاء روحانی مردم در دوران بی سابقه، بسیاری از کشیشان را به چالش کشیده است.

صرف نظر از اینکه قبل از همه گیری کووید 19 چه میزان ذخیره عاطفی و روحانی داشته اید. یک دوره پر چالش، هر روز مقداری از مخزن عاطفی و روحانی تان را مانند لاستیک اتومبیلی که بادش خالی می شود، تخلیه می شود.

کمی به توصیه پولس رسول در رومیان 12: 12 بیندیشیم: “در امید شادمان، در سختی ها شکیبا ودر دعا، ثابت قدم باشید.”

چگونه در اوقات پر تنش، تعادل سلامت عاطفی و روحانی خود را حفظ می کنید؟

در این قسمت مایلم ده توصیه کتاب مقدس را ارائه دهم که می توان آن را “ده فرمان سلامت عاطفی” برای جلوگیری از آسیب های شغلی نیز نامید:

1- نسبت به خود و با دیگران رحیم باشید (یعقوب 4: 6)

با خود و دیگران همان گونه که خدا نسبت به شما با فیض، رحمت و بخشش رفتار می کند، برخورد کنید. خدا همیشه آنچه را که نیاز حقیقی ما است، به ما می بخشد و نه آنچه را که لیاقت آن را داریم. در دوران سخت، به رحم بیشتر خدا نیاز داریم.

به خود رحم کنید و از خود انتظار نداشته باشید که مانند دوران قبل از بحران کووید با امورات خود مشغول باشید. شاید مانند بسیاری خسته شده اید. با داشتن اضطراب و تشویش های طولانی این امر کاملاً طبیعی است. سعی کنید با بعضی از مردم (از جمله با خودتان) مدارا کنید و توقعات بی جا نداشته باشید.

2- هر روز خود را با سوخت رسانی به جان خود از نو شروع کنید و خاتمه دهید (یعقوب 21:1)

همان گونه که مزمورنویس می فرماید: “سحرگاهان به پیشگاه تو دعا می کنم و از تو کمک می خواهم و امید من به وعدۀ تو می باشد.” (مزمور 119: 147)

وقتی در جستجوی امید هستید، به صرف وقت با کلام خدا نیاز دارید. مطالعات اخیر ثابت کرده که حالتی که در طول تمام روز دارید در چند دقیقه آغازین صبح تعیین می شود.

یکی از روشهای جلوگیری از خستگی مفرط این است که کتاب مقدس خود را کنار تخت خود همیشه به صورت باز داشته باشید. (اصولاً کتاب مقدس بسته را نادیده می گیریم اما وقتی باز است، خیر!!!) قبل از اقدام به هر کاری، بخش کوچکی از کلام خدا را بخوانید و در مورد آن تأمل کنید. قبل از خواندن آن از خدا بخواهید تا از طریق کلامش با شما صحبت کند (خواه این بخش یک آیه باشد و خواه یک فصل).

3- به برنامه مشخصی پایبند باشید (افسسیان 5: 15-16)

داشتن آمادگی قبلی کاهش دهنده مهم اضطراب ها، به ویژه در ایام تغییر هر چیز در زندگی تان می باشد. داشتن برنامه مشخص روزانه به شما ثبات لازم را برای سوخت رسانی به مخزن زندگی تان می بخشد.

تنظیم برنامه مرتب و منظم جدید در لحظات عبور از اوقات سخت زندگی، شاید به خلاقیت بیشتری نیاز داشته باشد، اما ارزش آن را دارد.

4- استفاده از رسانه ها را کاهش دهید (متی 6: 22-23)

گذراندن وقت های اضافی برای تماشای تلویزیون یا مراجعه به شبکه های اجتماعی رایج در شرایط خستگی شدید، کار آسانی است. اما با پر کردن ذهن خود از تصاویر منفی، تنها باعث افزایش سطح اضطراب و تنش های خود خواهید شد.

نیاز واقعی شما این نیست که به همان داستان های تکراری منفی گوش فرا دهید. شما تبدیل به چیزی می شوید که به مغز خود خورانده اید. سالها پیش، صنعت کامپیوتر از عبارتی استفاده می کرد به این صورت :GIGO که علامت اختصاری این عبارت به زبان انگلیسی بود: Garbage in, Garbage out! ” یعنی داخل شدن زباله و خارج شدن زباله!!! رایانه فقط می تواند داده هایی را که در آن قرار می دهید به شما ارائه دهد. همین مسئله در مورد مغز شما نیز صادق است. یک دوره پر از اضطراب و تشویش زمان مناسبی است که خود را برای داشتن برنامه ای مشخص، به منظور کاهش مصرف رسانه ها، تربیت کنیم.

5- برای ارتباط با افرادی که دوستشان دارید وقت مشخصی را در روز تعیین کنید (اول تسالونیکیان 11:5)

یکی از کارهای مفیدی که می توانید در یک دوره دشوار انجام دهید این است که با دقت تمام به سخنان مردم اطرافتان گوش بسپارید. طولی نمی کشد که باعث تقویت روحیه کسی دیگر خواهید شد، اما این کار باید آگاهانه و تعمدی باشد و از ارتباطات پرمعنا منحرف نخواهید شد. این امر خواهان تعهد است و نتیجه آن نقطه ای ثابت در تقویم شما خواهد بود که هیچگاه حاضر نخواهید شد از آن محروم شوید.

این ارتباطات مفید الزاماً نبایست ارتباطات خدمتی باشد و نه تکلیفی دیگر که به لیست کارهای خود اضافه کنید. اینها فرصت هایی برای ارتباط با دوستان نزدیک و اعضای خانواده یا همسایگان هستند. آنها را تشویق کنید، به درد دلشان گوش فرا دهید و پذیرایشان باشید. برای سوخت گیری عاطفی یا احساسی به روابطی هدفمند نیاز دارید و افرادی نیز که دوستشان دارید به همان چیز محتاجند.

خدمت شبانی  پر از تنش هاست. سال گذشته به ویژه برای بسیاری از رهبران کلیساها نیز پر از تنش ها بوده است. به علت همه گیری کووید 19، جهان با ناآرامی های تبعیض نژادی و چالش های اقتصادی منحصر به فردی روبرو شده است.

برای بسیاری از کشیشان و شبانان گویا دنیا زیر و رو شده است. در بین آنها نیز خستگی مفرط و از هم پاشیدگی شغلی بیداد می کند.

6- احساس خود را با دیگران تقسیم کنید و نگذارید در درونتان انباشته شود.

احساسات برای درک شدن هستند و نه انباشته شدن! در دوران پرتنش نیز همه ما احساساتی داریم که می خواهیم آنها را بروز دهیم چون ما به صورت  و سیمای خدا آفریده شده ایم. آنها نه خوب هستند و نه بد بلکه صرفاً احساسات هستند.

پولس در دوم قرنتیان 8:1 یک نمونۀ عالی ازطرز بیان و ابراز احساسات را به ما نشان می دهد: “ای برادران نمی خواهیم از سختی هایی که در ایالت آسیا برما گذشت، بی خبرباشید. فشارهایی که برما آمد چنان سخت و فوق از طاقت ما بود که از زنده ماندن هم نومید گشتیم.”

کشیش عزیز، اگر بزرگترین مسیحی پس از عیسی برای ابراز احساساتش خود را راحت احساس می کرد، آیا فکر نمی کنید شما هم همین کار را می توانید بکنید؟

ابراز احساساتتان منجر به سلامتی وبهبود شما می شود و این امر در اوقات پرتنش، بسیار حیاتی  است.

7- قبل از تصمیم گیری های مهم مشورت کنید (امثال 22:15)

عملکرد مغزی هنگامی که تحت فشار هستید به پایین ترین سطح آن می رسد و وقتی دائماً تحت  فشار و تنش هستید نمی توانید آنطور که باید به بهترین نحو فکر کنید. در طول این دوران سخت به سادگی نمی توانید به هوشمندترین بخش مغز خود دسترسی یابید واحتمال اینکه  تصمیمات بد یا  اشتباه بگیرید بسیار زیاد است. به همین دلیل عاقلانه تر است که وقتی تحت فشار و تنش قرار دارید، پیش از هر تصمیم اساسی، با دیگران مشورت کنید.

امثال  22:15 به ما یادآور می شود که: ” بی مشورت تدبیرها باطل می شود، چه نیکوست سخنی که به وقتش گفته شود.”

8- درطول روز چندین استراحت کوتاه مدت داشته باشید (اشعیا 40: 30-31)

علم مغز و اعصاب به ما نشان می دهد که بهتر است چندین استراحت کوتاه در طول روز داشته باشیم تا یک استراحت طولانی. اگر در طول روز چندین وقت استراحت پنج دقیقه ای داشته باشید، میزان بهره وری تان بطرز چشمگیری افزایش می یابد.

برای شارژ مجدد خود، به مدت زمان طولانی نیاز نداریم بلکه برای شارژ احساسی ، فیزیکی و روحانی به استراحت های متعدد در طول روز احتیاج مبرم داریم. این روش، شباهت زیادی به طرز استفاده شما از داروهایتان دارد. به عنوان مثال، وقتی مریض هستید معمولاً یک قرص بزرگ را به یکباره مصرف نمی کنید. در عوض، دو یا سه بار در روز از قرص های کوچکتر استفاده می کنید.

سعی کنید کشف کنید که چه چیزهایی باعث شادابی و شارژ مجدد شما می شوند. شاید این کار، مطالعه یا باغبانی یا چندین پرتاب توپ بسکتبال داخل حلقه باشد و سعی کنید روزانه چندین بار از این لحظات استراحت کوتاه مدت داشته باشید.

9- کسی را که بیشتر از شما در کشمکش است بیابید و او را خدمت کنید (امثال سلیمان 25:11)

اهمیتی ندارد که در حال حاضر تا چه حدّی در کشمکش و تقلا قرار دارید. همیشه کسی وجود دارد که وضعش از شما وخیم تر است. برای بهبود روان و احساس خود، بهتر است توجه خود را به درد دیگران متمرکز کنید و این را بپذیرید که همه چیز دور شما نمی چرخد.

برادر عزیزم، در کتاب مقدس وعده های زیادی در تأئید این مسئله خواهید یافت. امثال سلیمان 25:11می فرماید: “شخص سخاوتمند کامیاب می شود و هر که دیگران را سیراب کند، خود نیز سیراب خواهد شد.” (ترجمه معاصر کتاب مقدس). وقتی دیگران را خدمت می کنید، خدا نیز شما را سیراب می کند!

10- آنچه قابل مهار است کنترل کنید و بقیه را به خدا بسپارید (یعقوب 22:2)

خداوند نقش مهمی در سلامت روانی، روحانی و احساسی شما ایفا می کند و از شما می خواهد که بر اساس هدایت های  او در کتاب مقدس و از طریق دعا انتخاب های صحیح کنید و وقتی با مسائلی روبرو شدید که از کنترل شما خارج است، آنها را به خدا بسپارید و آنگاه مطمئن باشید که او همه چیز را برای خیریت شما به عمل خواهد آورد.

خیلی راحت است که در این کار به افراط دست بزنید. مثلاً می توانید اینطور بگویید که همه چیز دست خداست به حدی که هیچ کار نکنید و منفعل باشید. از سوی دیگر، می توانید وانمود کنید که خدا هیچ نقشی در زندگی شما ندارد و تصور کنید همه چیز به خود شما بستگی دارد.

سعی کنید نقطه تعادلی میان این دو بیابید که آنچه را در کنترل شماست تشخیص دهید و در نتیجه آن تصمیمات حکیمانه بگیرید. هرگز نمی توانید شرایط زندگی را کنترل کنید اما در انتخاب نحوه واکنش خود به شرایط می توانید تصمیم بگیرید و اینجاست که همه چیز دگرگون می شود. خدا برای کمک شما در این انتخاب همیشه در کنار شما حضور دارد.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن

ترجمۀ: ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO