در ابتدای کتاب متی در باب دوم میبینم که عده ای از مجوسیان با دیدن ستاره ای از مشرق به آمدن عیسی پی بردند و به ” بیت لحم ” آمده و او را پرستش کردند. و به خانه درآمده، طفل را با مادرش مريم يافتند و به روي در افتاده، او را پرستش كردند و ذخاير خود را گشوده، هداياي طلا و كْندر و مر به وي گذرانيدند. (انجیل صحیفه متی باب 2 آیه 11) ترجمه های موجود از کتب مسیحیان تلاش دارند تا با تأکید بر کلمه ی پرستش به نوعی بر الوهیت حضرت عیسی (ع)دامن بزنند در حالیکه در متی باب 18 بیان شده : 23 از آنجهت ملكوت آسمان پادشاهي را ماند كه با غلامان خود ارادة محاسبه داشت. 24 و چون شروع به حساب نمود، شخصي را نزد او آوردند كه ده هزار قنطار به او بدهكار بود. 25 و چون چيزي نداشت كه ادا نمايد، آقايش امر كرد كه او را با زن و فرزندانش و تمام مايملك او فروخته، طلب او را وصول كنند. 26 پس آن غلام رو به زمين نهاده او را پرستش نمود و گفت: اي آقا مرا مهلت ده تا همه را به تو ادا كنم. 27 آنگاه آقاي آن غلام بر وي ترحم نموده، او را رها كرد و قرض او را بخشيد. همانطور که مشاهده می شود کلمه “پرستش” در این آیات به معنی عبادت نبوده بلکه به معنی ” ادای احترام بوده است که مسیحیان برداشت متفاوتی از آن کرده اند. در تمامی کتب آسمانی از جمله انجیل آیات متشابهی وجود دارد که کسانی که در دلهایشان میل به باطل باشد، از این آیات پیروی می کنند. اما برای فهم این آیات باید این آیات در کنار آیات دیگر بررسی شود. به نظرتان بهتر نیست این رویه در بین مسیحیان تغییر پیدا کند و مفاهیم اصلی متون مقدس به مردم معرفی شود؟
اتفاقاً شما به مثل خیلی خوبی اشاره کرده اید. چون عیسی مسیح در این مثل می خواهد بگوید او آن ارباب است و به این خاطر کلمه پرستش را در رابطه با آن ارباب استفاده می کند. در ضمن، تنها این دو آیه نیستند که به الوهیت مسیح اشاره دارند. تمام عهد عتیق و جدید اشاره به الوهیت عیسی مسیح می کنند. پس پاسخ شما به تمام متون کتاب مقدس چیست؟ لطفاً مقاله زیر را از وب سایت پرپاسخ در باب الوهیت عیسی مسیح مطالعه فرمایید:
آیا عیسی خداست؟ چرا عیسی خداست؟
عبارت "من خدا هستم" در هیچ جای کتابمقدس از زبان عیسی مسیح نقل نشده است. ولی این به آن معنی نیست که او ادعای خدائی نکرده است. بطور مثال اگر به یوحنا 30:10 مراجعه کنیم، عیسی مسیح را می بینیم که ادعا نمود: "من و پدر یک هستیم." شاید در اولین نگاه بنظر نرسد که او اشاره به الوهیتش می کند، ولی عکس العمل یهودیان نسبت به سخنان او ثابت می کند آنها منظور او را به خوبی درک کردند. "یهودیان در جواب گفتند، "بسبب عمل نیک تو را سنگسار نمی کنیم بلکه بسبب کفر زیرا تو انسان هستی و خود را خدا می خوانی." (یوحنا 33:10). یهودیان به خوبی فهمیدند که عیسی خود را خدا می داند. آیات بعدی نشان می دهند که عیسی مسیح نه با برداشت آنان مخالفت کرد و نه سعی کرد آن را اصلاح کند. این ها همه اشاره به این واقعیت می کند که عیسی ادعای خدائی کرد. "من و پدر یک هستیم." (یوحنا 30:10). این ادعا در یوحنا 58:8 نیز دیده می شود: "عیسی بدیشان گفت: "آمین آمین بشما می گویم که پیش از آنکه ابراهیم پیدا شود من هستم." و یهودیان مجدداً قصد سنگسار کردن او کردند. (یوحنا 59:8) تنها دلیل یهودیان برای سنگسار کردن عیسی این بود که آنان او را بخاطر ادعای الوهیت کافر می شمردند. یوحنا 1:1 می گوید: "… و کلمه خدا بود…" و در یوحنا 14:1 می خوانیم: "و کلمه جسم گردید…." این آیات به وضوح تعلیم می دهند که عیسی خداست. اعمال 28:20 به ما می گوید: "پس نگاه دارید خویشتن و تمامی آن گله را که روح القدس شما را بر آن اُسقُف مقرّر فرمود تا کلیسای خدا را رعایت کنید که آن را به خون خود خریده است." چه کسی کلیسا را به خون خود خریده است؟ عیسی مسیح. ولی اعمال 28:20 می گوید "خدا … آن را به خون خود خریده است." پس عیسی همان خداست. توما، یکی از شاگردان مسیح، اینچنین اعتراف کرد: "… ای خداوند من، و ای خدای من" (یوحنا 28:20). و مجدداً عیسی را می بینیم که سعی نکرد کلام او را اصلاح کند. تیطس 13:2 ما را تشویق می کند تا منتظر آمدن خدا و نجات دهندۀ خود عیسی مسیح باشیم. (دوم پطرس 1:1 را نیز ملاحظه کنید) خدای پدر در عبرانیان 8:1 در بارۀ عیسی مسیح چنین می گوید: "امّا در حق پسر، ای خدا تخت تو تا ابدالآباد و عصای ملکوت تو عصای راستی است." در کتاب مکاشفه فرشته به یوحنای رسول تعلیم می دهد که فقط خدا را پرستش کند (مکاشفه 10:19). در اناجیل عیسی مسیح بارها مورد پرستش واقع شد (متی 11:2؛ 33:14؛ 9:28 ، 17؛ لوقا 52:24؛ یوحنا 38:9) ولی هرگز آنانی را که او را می پرستیدند سرزنش نکرد. اگر عیسی مسیح خدا نبود، اجازه نمی داد مَردُم او را بپرستند. بطور یقین او نیز، به مانند فرشته ای که با یوحنا سخن گفت، به آنان تعلیم می داد که او را نپرستند. کتابمقدس شامل آیات و بخشهای فراوانی است که به الوهیت عیسی اشاره می کنند. مُهم تربن دلیل خدا بودن عیسی این است که اگر او خدا نباشد، مرگ او به عنوان یک انسان مَحض نمی تواند برای پرداخت جریمۀ گناهان همۀ جهان بسنده و کافی باشد (اول یوحنا 2:2). تنها خدا قادر بود اینچنین جریمۀ سنگینی را پرداخت نماید. تنها خدا می توانست گناهان جهان را بر خود گرفته (دوم قرنتیان 21:5)، بمیرد، و با برخاستنش از مردگان پیروزی خود را بر گناه و مرگ اعلام نماید.
شاد و پیروز باشید.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |