زندگی روزمره مسیحی

خواست خدا برای پول من چیست؟

1/5 - (2 امتیاز)

خواست خدا برای پول من چیست؟

مسئله کم پولی اغلب دارای مشکلات خاص خود می باشد. هنگامی که من و کای (همسرم) برای اولین بار در سال 1979 از تگزاس به کالیفرنیای جنوبی نقل مکان کردیم، اندوخته‌ای اندک اما رؤیاهای بزرگ  در سر داشتیم. در واقع، شب اول پول کافی برای مُتِل  که در جنوب کالیفرنیا بودیم، حتی پول کافی برای متل هم نداشتیم.

ما کلیسای سَدلبَک را با ایمان تأسیس کردیم.

وقتی که مجبور هستی برای انجام تعهدات خود امور مالی ات را محدود کنی، بایستی چگونگی مدیریت مؤثر پول خود را به خوبی یاد بگیری. اکثر شبانان و کشیشان در دانشکده ها و مدارس الاهیات خود، یاد نگرفته اند که چگونه به این کار بپردازند اما فراموش نکنیم که این بخش فوق العاده مهمی در خدمت ما است.

من در طول دوره خدمتم، برای تعلیم اعضای کلیسای خود جهت مدیریتِ مؤثرِ امورِ مالی شان از اصولی که در کتاب امثال سلیمان وجود دارند استفاده کرده ام. اگر تابه حال خود را متعهد به این پنج نکته ندانسته ای، امروز تصمیم بگیر که این کار را انجام دهی:

  1. حساب پول خود را به خوبی داشته باش.“از وضع گله‌هایت نیک آگاه باش  از رمه‌هایت به دقت مراقبت کن” (امثال سلیمان 27: 23، ترجمه هزاره نو).

یکی از مهمترین دلایلی که اکثر مردم از نظر مالی تحت فشار قرار دارند این است که به خوبی از هزینه های خود آگاهی ندارند. تو باید بدانی که چقدر بدهکار هستی، چقدر به دست می آوری، حقوقت چقدر است و کجا خرج می‌کنی. اولین قانون برای داشتن احساسی آسوده جهت آزادی مالی این است که با واقعیت‌ها روبرو شوی و نسبت به موقعیت خود، واقع‌بین باشی.

وقتی برای اولین بار در اوایل دهه 1980 این اصول را آموزش می‌دادم، ابزار دیجیتال برای ثبت امور مالی وجود نداشت. امروزه انواع ابزار مدیریت پول در اختیار تو است. البته که این کار زمان‌بر است، اما داشتن یادداشتی خوب از حسابهایمان ارزش آن را دارد. به جای تلف کردن وقت خود برای نگرانی در مورد امور مالی به خاطر این که نمی دانی پول تو کجا خرج شده، حساب آن ها را به خوبی داشته باش.

  1. برای هزینه های خود برنامه ریزی کن.«شتاب زدگی به ناداری می‌انجامد اما تدبیرهای شخصِ کوشا منفعت به بار می‌آورد.» (امثال سلیمان 21: 5، ترجمه هزاره نو).

من به طور دائم شاهد هستم که خریدهای شتاب‌زده و بی‌برنامه، منجر به بدهکار شدن می‌شود. اما با یک بودجه بندی معقول می‌توانی هزینه‌های خود را تحت اختیار خود قرار دهی. بودجه‌بندی ساده‌ترین روش پول خرج کردن است. با این روش به جای اینکه در عجب باشی چه بر سر پولت آمد، به پول خود فرمان می دهی که چطور و کجا خرج شود.

  1. از آنچه داری لذت ببر. «کم داشتن با ترس از خداوند، بِه از گنجی عظیم با پریشانی.» (امثال سلیمان 15: 16، ترجمه هزاره نو).

مشکل ما اغلب در این است که برای آن چه در اختیار داریم، قانع نیستیم. چون به طور دائم در طمع داشتن بیشتر و بیشتر هستیم. از این جهت برخی کشیشان برای کسب درآمد بیشتر به کلیساهای جدید نقل مکان می‌کنند. اما راه حل این مسئله، قناعت در داشتن چیزهایی است که داریم.

پولس در اول تیموتائوس 6: 6-7 به ما یادآوری می‌کند: «امّا دینداری با قناعت، سودی عظیم است. چرا که به این جهان هیچ نیاورده‌ایم و از آن نیز هیچ نخواهیم برد.» (ترجمه هزاره نو). بدون قناعت، بدهی‌ های ما بیشتر خواهد شد و اگر مراقب نباشیم به خانوادۀ خود آسیب می رسانیم و برنامه‌های خدمتی خود را جهت کسب درآمد بیشتر به طور مرتب تغییر خواهیم داد.

  1. ده درصد مال خود را به خدا تقدیم کن.“خداوند را با دارایی خود حرمت دار  و با نوبرهای همۀ محصول خویش؛ آنگاه انبارهایت به وفور نعمت پر خواهد شد  و چَرخُشتهایت از شراب تازه لبریز خواهد گشت” (امثال سلیمان 3: 9-10، ترجمه هزاره نو).

قبل از هر چیز خدا را با پول خود احترام بگذار. کشیش عزیز، همان گونه که اعضای کلیسایت را تشویق به اهدای ده یک هایشان می کنی، خود نیز در این عمل پیش قدم باش. جماعت خود را با نمونه بودن برای آن ها، رهبری کن. ممکن است پیش از این بارها این اصل را موعظه کرده‌ای. در هر آنچه می خواهی خدا تو را برکت دهد، از ازدواج گرفته تا کار یا امور مالی، بهتر است او را در اولویت اول زندگی خود قرار دهی.

  1. برای آیندۀ خود پس انداز کن.“ثروتِ بادآورده آسان بر باد می‌رود، اما آن که اندک اندک اندوزد، مالش افزون می‌شود (امثال سلیمان 13: 11، ترجمه هزاره نو).

مصمّم باش که با 80 درصد درآمد خود زندگی کنی و 10 درصد آن را ده‌یک بدهی و 10 درصد باقی مانده را پس انداز کنی. برای اینکه بتوانیم با 80 درصد درآمدمان زندگی خود را تأمین کنیم، به انضباط نیاز داریم. اما ارزش آن را دارد که این اصل را در سطوح مختلف درآمد خود دنبال کنیم.

علت این که به فکر پس انداز کردن نیستیم این است که اینطور فکر می کنیم: ” بگذار امروز خوش باشیم، از فردا کسی خبر ندارد؟” پس هرچه داریم خرج می کنیم. کتاب مقدس می فرماید که این کار عاقلانه‌ای نیست. پس‌انداز برای آینده به همان اندازۀ اهدای ده‌یک هایمان نیاز به انضباط روحانی دارد.

از این به بعد، قبل از خرید هر چیز، این سؤال را از خود بکن: «آیا واقعاً نیاز مبرم به این دارم؟ یا می‌توانم این پول را پس‌انداز کنم؟»  سؤالی به این سادگی می‌تواند به تو کمک کند تا بیشتر پس انداز کنی و در امور مالی خود ناظر بهتری باشی.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن

ترجمۀ: ناجیه راعی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO