کتاب مقدس

چرا تفسیر صحیح کتاب مقدس و به کار گیری فن تفسیر اهمیت دارد؟

رای بدهید

مسیحیان کتاب مقدس را به عنوان کلام خدا و تنها معیار واقعی ایمان و عمل مسیحی می‌دانند. کتابی که اراده خدا را برای ما آشکار می سازد و حقایق الهی را بیان می نماید. اما سوالی که پیش می آید این است که کتاب مقدس چه چیزی را به ما تعلیم می  دهد؟ از ما می خواهد به چه چیزی ایمان داشته باشیم؟ و چه کاری را انجام دهیم؟

بعضی معتقد هستند که باید فقط کتاب مقدس را مطالعه کرد و کاملاً به آن اعتماد نمود و از بحث پیرامون آن اجتناب کرد. این عقیده تا حدودی درست است اما کافی نیست. اگر کلام خدا واقعاً معیار ایمان و عمل مسیحی است پس یک ایماندار باید بداند که کلام خدا دقیقاً چه چیزی را تعلیم می دهد و چه انتظاری از او دارد؟

کتاب مقدس کلام خدا است اما در طول تاریخ، با کلماتی که برای انسانها قابل درک می باشد، نوشته شده است. بنابراین از یک ماهیت دوگانه برخوردار است. از آنجایی که کتاب مقدس الهام الهی است، بر ما واجب است که آن را بخوانیم و اجرا کنیم و چون خدا این کلام را از طریق انسان های واقعی، در شرایط واقعی و درباره وقایع تاریخی واقعی بیان فرموده است، باید بتوانیم آن را تفسیر کنیم. اصولاً هر شخصی که کلام خدا را می خواند، آن را تفسیر نیز می کند. چرا؟ به این دلیل که از آنچه می خواند برای خود برداشتی می کند و همین برداشت در واقع یک نوع تفسیر است. اختلاف عقیدتی که بین مسیحیان امروز وجود دارد، نشان می دهد که همه خوانندگان استنباط یکسانی از مطالب کتاب مقدس ندارند. همین امر دلیل محکمی برای تفسیر صحیح کلام خدا است. به دلایل زیر تفسیر صحیح کتاب مقدس و به کارگیری اصول تفسیر ضروری است:

  • اگر معنی واقعی کلام خدا فهمیده و درک نشود ، جایگاه اصلی خود را به عنوان معیار ایمان و عمل مسیحی از دست می دهد.
  • درک همه قسمت های کلام خدا به آن راحتی که در نگاه اول به نظر می رسد، امکان‌پذیر نیست.

اگر چه کلام خدا در اکثر موارد منظور خود را با سادگی بیان کرده است اما درباره معنای بعضی از قسمت های آن اختلاف نظر وجود دارد. وجود فرقه های متعدد و برداشت های مختلف از کلام خدا موید این امر است.

  • حتی بر سر موضوعات مهمی در ارتباط با ایمان و اخلاق مسیحی، میان مسیحیان درباره آنچه کلام خدا تعلیم می دهد اختلاف نظر وجود دارد.

اعتقاد به الهامی و مصون از خطا بودن کتاب مقدس مانع بروز این اختلاف عقیده ها نمی گردد. بسیاری از مسیحیان که کلام خدا را به عنوان الهام الهی و ملاک ایمان و عمل پذیرفته اند، باز هم در چنین مواردی با یکدیگر اختلاف عقیده دارند.

  • خطر بزرگی که وجود دارد این است که برداشت ها و تفسیرهای شخصی با آنچه واقعاً کلام خدا تعلیم می دهد، مخلوط گردد.

در واقع همه مسیحیان کتاب مقدس را تفسیر می کنند و موضوع دردناک این است که عمل فوق را نداسته انجام می دهند. حتی در بعضی موارد نمی دانند آیا ترجمه ای که از آن استفاده می کنند، معتبر است یا نه؟

یکی از نکات مهم درباره کتاب مقدس این است که در نوشته شدن این کتاب از سبک های مختلف ادبی استفاده شده است. سبک هایی از قبیل: شعر، حکایت، امثال، روایت تاریخی، احکام و قوانین، پیشگویی، رساله، (نامه)، و ….. بنابراین برای درک صحیح کلام خدا باید سبک و ماهیت مطالب کتاب مقدس را بشناسیم.

برگرفته از کتاب دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO