سؤالات در مورد خدا

خدا کیست؟ خدا چیست؟ چطور می‌توانیم خدا را بشناسیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

خدا کیست؟ — واقعیت
واقعیت وجود خدا بسیار مشهود است هم از طریق خلقت و هم از طریق وجدان انسان، به طوری که کتاب مقدس شخص بی‌خدا را «ابله» می‌نامد (مزمور ۱۴:‏۱). بنابراین، کتاب مقدس هرگز تلاش نمی‌کند که وجود خدا را ثابت کند، بلکه حضور او را از همان ابتدا مفروض می‌گیرد (پیدایش ۱:۱). کاری که کتاب مقدس می‌کند این است که طبیعت، شخصیت و کار خدا را آشکار می‌نماید.

خدا کیست؟ — تعریف
تفکر صحیح درباره‌ی خدا از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا تفکر نادرست درباره‌ی او برابر است با بت‌پرستی. خدا در مزمور ۲۱:۵۰ با این اتهام مرد شرور را سرزنش می‌کند: «پس پنداشتی که من نیز چون توام.» برای شروع می‌توان خلاصه‌ای خوب از تعریف خدا ارائه کرد: «وجودی مافوق و برتر؛ خالق و حاکم همه چیز؛ قائم بالذات و کسی که در قدرت، نیکویی و حکمت کامل و بی‌عیب است.»

خدا کیست؟ — طبیعت او
ما بنابر یک دلیل می‌دانیم که یک سری چیزها درباره‌ی خدا صدق می‌کنند: او با لطف و رحمتش خود را فروتن کرده تا برخی از خصوصیاتش را بر ما آشکار نماید. خدا روح است و بالطبع لمس‌ناپذیر است (یوحنا ۴:‏۲۴). خدا یکی است اما به عنوان سه شخص وجود دارد- خدای پدر، خدای پسر و خدای روح‌القدس (متی ۳:‏۱۶‏-۱۷). خدا نامحدود (اول تیموتائوس ۱:‏۱۷)، بی‌همتا و غیرقابل قیاس (دوم سموئیل ۷:‏۲۲) و تغییرناپذیر (ملاکی ۳:‏۶) است. خدا همه جا وجود دارد (مزمور ۱۳۹:‏۷-‏۱۲)، از همه چیز باخبر است (متی ۱۱:‏۲۱) و قدرت و اقتدار به تمامی در دستان اوست (افسسیان ۱؛ مکاشفه ۱۹:‏۶).

خدا کیست؟ — شخصیت او
اینها برخی از خصوصیاتی هستند که در کتاب مقدس آشکار شده‌اند: خدا عادل (اعمال ۱۷:‏۳۱)، مهربان (افسسیان ۲:‏۴‏-۵)، قابل اطمینان (یوحنا ۱۴:‏۶)، و قدوس (اول یوحنا ۱:‏۵) است. او دلسوزی (دوم قرنتیان ۱:‏۳)، رحمت (رومیان ۹:‏۱۵) و فیض (رومیان ۵:‏۱۷) نشان می‌دهد. خدا گناه را داوری می‌کند (مزمور ۵:۵) اما بخشش را نیز به ما می‌دهد (مزمور ۱۳۰:‏۴).

خدا کیست؟ — کار او
ما نمی‌توانیم خدا را جدا از کارهایش درک کنیم زیرا کاری که او انجام می‌دهد از هویت او سرچشمه می‌گیرد. فهرستی مختصر از کارهای گذشته، حال و آینده‌ی خدا عبارت است از: خدا جهان را آفرید (پیدایش ۱:۱؛ اشعیا ۴۲:‏۵)؛ او فعالانه دنیا را نگاه می‌دارد و همه چیز در او قوام دارد (کولسیان ۱:‏۱۷)؛ او دارد نقشه‌ی ازلی و ابدی‌اش را به اجرا در می‌آورد (افسسیان ۱:‏۱۱) که دربرگیرنده‌ی رهایی انسان از لعنت گناه و مرگ است (غلاطیان ۳:‏۱۳-‏۱۴)؛ او مردم را به نزد مسیح هدایت و جذب می‌کند (یوحنا ۶:‏۴۴)؛ او فرزندانش را تادیب می‌نماید (عبرانیان ۱۲:‏۶)؛ و او دنیا را داوری خواهد نمود (مکاشفه ۲۰:‏‏۱۵-۱۱).

خدا کیست؟ — رابطه با او
خدا در شخص پسر جسم گردید (یوحنا ۱:‏۱۴). پسر خدا پسر انسان شد و از این رو به «پل» میان خدا و انسان تبدیل گشت (یوحنا ۱۴:‏۶؛ اول تیموتائوس ۲:‏۵). تنها از طریق پسر است که می‌توانیم بخشش گناهان (افسسیان ۱:‏۷)، آشتی با خدا (یوحنا ۱۵:۱۵؛ رومیان ۵:‏۱۰) و نجات جاودان (دوم تیموتائوس ۲:‏۱۰) را دریافت کنیم. بنابراین برای شناخت حقیقی خدا تنها کاری که لازم است انجام دهیم این است که به عیسی نگاه کنیم.

منبع مقاله: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO