کتاب مقدس

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)- پرندگان: استخوان خوار، باز، بوتیمار، بوقلمون، بوم، پرستوک و جغد

رای بدهید

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)

پرندگان:   

استخوان خوار      تثنیه 14: 12        Lammergeier/Ossifrage

کرکس بزرگی است که نایاب تر از سایر کرکس ها است. پرهایش به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری با رگه های سفید است. به آهوها و بزها حمله می کند و آنان را بالا آورده و به صخره ها می کوبد. طبق شریعت جزو پرندگان ناپاک محسوب می شود.

باز          لاویان 11: 16      Hawk

از پرندگان باریک بال یا شکاری تند و از پرندگان شکار کننده است. دم پرنده بلند است و مانند یک سکان عمل می کند و به تغییر جهت آرام پرنده حین پرواز کمک می کند. این پرنده به طور دائمی در فلسطین سکونت ندارد بلکه هنگام مهاجرت از شمال به جنوب در آن ناحیه سکنی می گزیند به مهاجرت آن در ایوب 39: 26 اشاره شده است (در ایوب شاهین ترجمه شده است). مصریان و یونانیان آن را مقدس می دانستند و کشتن آن گناه بزرگی محسوب می شد. این پرنده مطابق شریعت ناپاک است (تثنیه 14: 15).

بوتیمار           لاویان 11: 17            Ibis/Great Owl

از راسته لک لکیان است. لک لک های گرمسیری (Ibises) دارای گردن و پاهای بلندی هستند و به طور گروهی در یک محیط کوچک دور هم گرد می آیند. در بدن خود دارای نواحی بدون پر است. این پرنده در کنار مرداب ها و رودخانه ها زیست می کند و از ماهیان و نرم تنان کوچک تغذیه می کند. در قرن های 19 و 20 میلادی در فلسطین ناشناخته بود ولی احتمالاً در دوران کتاب مقدس در آن جا یافت می شد. در مصر قدیم شناخته شده و مقدس بوده است. جزء حیوانات ناپاک محسوب می گردید. KJV آن را Great owl از گونۀ آسیواتوس (Asiootus) یا بوم گوش دراز تفسیر کرده است. به جغد رجوع کنید.

بوقلمون      لاویان 11: 30            Mole/Mole Rat

در واقع منظور کلام خدا در لاویان 11: 30 بوقلمون نیست. این جانور نه موش صحرایی و نه موش کور است. بلکه جونده ای است که طول آن 6 تا 9 اینچ است و در نواحی که خاک آن مناسب است سوراخ زیر زمینی حفر می کند. بدن این جانور سنگین و دارای پاهای کوتاه است. این جانور قوی دارای دندان های پیشین برجسته و چنگال های کوچک است. غذای آن را ریشه ها، پیازها و سایر اجزای زیر زمینی گیاه تشکیل می دهد. فاقد گوش است و فقط چشم های ساده ای برای دیدن دارد. مطابق شریعت جزو حیوانات ناپاک است.

بوم        مزمور 102: 6           Little Owl/Desert Owl

گونۀ آتن نوکتوآ (Athene octua) یا جغد کوچک (little owl) از جوندگان و پرندگان کوچک و حشرات و به مقدار بسیار کم از دوزیستان تغذیه می کند و چون از جوندگان تغذیه می نماید خدمت بزرگی به کشاورزی می نماید. سر این پرنده دارای حرکات جالبی است و اصولاً پرنده ناآرامی به نظر می رسد. این جغدها به آسانی اهلی می شوند. از آشیانۀ کهنه کبوتران، زاغچه و سایر پرندگان جهت تخم گذاری استفاده  می کند. جزو کوچک ترین پرندگان شب زنده دار است. در فلسطین عموماً این نوع جغد یافت می شود. پرندۀ شکاری است که در ویرانه ها وجاهایی که از آبادی دور هستند ساکن است (مزمور 102: 6). در اشعیا 34: 11 به عنوان پرنده ای که پس از خرابی ادوم در آنجا ساکن خواهد شد، ذکر گردیده است. چند نوع آن در فلسطین موجود است. سر آن ها مسطح، چشمان درشت و پرهای نرم دارند و به همین دلیل پرواز آنان بی صدا است. جزو حیوانات ناپاک می باشد (لاویان 11: 17).

پرستوک        اشعیا 38: 14          Crane

دُرناها کمتر در جاهای مردابی دیده می شوند و از راستۀ کلنگیان می باشند. در بعضی از آن ها سر بدون پر است. گردن و پاهای آن ها بلند است و در اغلب مناطق وجود دارند. شبیه به لک لک و مرغ ماهی خوار است. از گیاهان، حشرات و کرم ها و تغذیه می کند و سالانه از کشورهای شمالی اروپا به طرف آفریقا مهاجرت می کنند که پرواز آن ها بر فراز آسمان کشور فلسطین نیز قابل مشاهده است ارمیا 8: 7 به عادت مهاجرت آنان اشاره می کند. در حین پرواز صدایی شبیه چهچه از خود می آورند (اشعیا 38: 14).

جغد        لاویان 11: 16       Night Hawk/Goatsucker

از راستۀ شبانگردان است. شکاریان شبانه (Night hawks) در این راسته قرار دارند. دارای نوکی کوچک و ظریف می باشند و در پیرامون دهان آن ها پرهای زبری شبیه مو وجود دارد. پاها و پنجه های آنان کوچک و ضعیف است. پرو بال آن ها صاف و نرم است و به رنگ های مخلوطی از قهوه ای، کرم و دودی تیره می باشد. شکاف نوک آن ها بزرگ است. سری بزرگ دارند و اغلب در هوای تاریک و شب فعالیت دارند. حشرات شب پرواز را در هوا و در حال پرواز شکار می کنند. چندین نوع آنان در فلسطین یافت می شود. به جغد شباهت دارند سر آنان مسطح است و چشمانی بزرگ دارند. پرواز آن ها نیز به دلیل داشتن پرهای نرم بی صدا است. همه ساله از طرف آفریقا به اروپا مهاجرت می کنند و از پرندگان ناپاک شریعت می باشند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO