کتاب مقدس

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)- موجودات آبزی: مرجان، خز، ماهی، زالو، لویاتان، اسفنج و نهنگ

رای بدهید

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)

موجودات آبزی

مرجان       ایوب 28: 18              Coral

اندازۀ آن ها از چند میلی متر تا چند متر است. به صورت ثابت و متحرک یافت می شوند. دارای یک حفرۀ گوارشی است که با یک سوراخ به خارج باز می شود. مرجان ها شیء آهکی را برای محافظت بدن خود می سازند. مرجان قرمز در ناحیۀ مدیترانه و دریای سرخ به طور وسیعی برای جواهرسازی استفاده می شود. تا زمانی که درون آب است سبز رنگ می باشد ولی به محض خروج از آب سخت و قرمز رنگ می شود. مرجان قرمز استفادۀ دارویی دارد. در بعضی قسمت های کلام خدا منظور از آن مروارید است (ایوب 28: 18؛ امثال 8: 11؛ 31: 10؛ مراثی 4: 7). جزو کالاهایی بود که ارامیان در بازارهای صور با آن تجارت می کردند (حزقیال 27: 16).

خز       خروج 25: 5        Badger/Dugong

گورکن ها از راسوسانان یا خزداران می باشند. پستاندار گیاه خواری است که طول آن 11 پا و وزنش حدود 650 پوند است. این حیوان برای خوابیدن و یا غذا دادن به بچه هایش در طول سواحل دریای سرخ شنا می کند. پوست ضخیم و بزرگی دارد که در قدیم از آن نعلین درست می کردند (حزقیال 16: 10). نسل این حیوان در حال حاضر رو به نابودی است. از پوست آن برای پوشش خیمه استفاده می کردند (خروج 25: 5؛ 26: 14؛35: 7، 23).

ماهی      پیدایش 1: 26           Fish

بارها به آن ها در کلام خدا اشاره شده است. ولی این مسئله نمی تواند مشخص کند که منظور کلام خدا کدام ماهی است. از دیرباز به عنوان یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی انسان و منبع اصلی پروتئین مطرح بوده است. تجارت ماهی در دوران کتاب مقدس بسیار گسترش یافت. یکی از دروازه های اورشلیم دروازۀ ماهی نام داشت (نحمیا 3: 3؛ صفنیا 1: 10). مطابق لاویان 11: 10-12 به یهودیان اجازه داده شد که ماهی های باله دار و فلس دار را بخورند.

زالو        امثال 30: 15           Leech/horse leach

زالوها کرم های آبزی یا گاهی خاکزی هستند که دارای عادات شکاری یا انگلی می باشند. در آن ها بادکش های بزرگ انتهایی به منظور چسبیدن وجود دارد. بدن زالو در حالت بی حرکت، دراز یا تخم مرغی شکل ولی بسیار قابل تغییر می باشد و ممکن است به میزان زیاد کشیده، منقبض و یا متسع گردد. بدن زالو از 34 حلقه تشکیل می شود. در انتهای خلفی بدن زالو یک بادکش مدور وجود دارد (مرکب از 7 حلقه). بادکش دیگر دهان را احاطه می کند (مرکب از 2 حلقه). اکثر زالوها در آب های شیرین زندگی می کنند ولی بعضی از آنان در جاهای مرطوب زندگی می کنند. بیشتر آن ها شب رو می باشند، ولی ممکن است روزها نیز به طرف غذا جلب شوند. زالوها جانوران لاشه خوار، شکاری یا انگلی هستند. گروهی از آنان دارای عادت خون خواری و خون گیری می باشند، این گونه زالوها به وسیلۀ بادکش ها به جانور میزبان محکم چسبیده و پوست او را سوراخ می کنند و خون به وسیلۀ عمل حلق مکیده می شود. در زمان های قدیم وقتی تصور می کردند که یک بیماری در اثر خونِ آلوده ایجاد شده است، از زالو برای مکیدن خون بیمار استفاده می کردند.

لویاتان       ایوب 3: 8       Leviathan

این واژه که در ایوب 3: 8؛ 40: 38 و مزمور 74: 14؛ 104: 26؛ اشعیا 27: 1 آمده است. ممکن است مربوط به حیوان عظیم الجثۀ دریایی باشد که به اندازۀ نهنگ، کوسه ماهی یا خزندگان بزرگ مثل تمساح است یا احتمال دارد یکی از خزندگان باشد که مانند دایناسورها از بین رفته اند.

اسفنج           متی 27: 48          Sponge

گونه های اسفنج ها پست ترین موجودات پر یاخته اند که قادر به حرکت نیستند و منظرۀ گیاهان را دارند. انواع مختلف اسفنج ها به اشکال قشرهای نازک مسطح، گلدان مانند، شاخه شاخه، کروی و غیره به قطرهای از یک میلی متر تا متجاوز از 180 سانتی متر دیده می شوند. بسیاری از آن ها به رنگ های خاکستری یا خرمایی کم رنگ و اسکلت این موجود دریایی گفته می شود که پر از حفره و منفذ است. عمل اصلی این منافذ این است که موجودات ذره بینی را که در کانال جریان پیدا می کنند گرفته و مصرف کنند. اسفنج های مدیترانه به خوبی در دنیای قدیم شناخته شده بودند. دارای خاصیت جذب مایع است (متی 27: 48؛ مرقس 25: 36). توسط غواصان گرفته می شوند.

نهنگ        پیدایش 1: 21        Whale

از راستۀ والان است. بدن معمولاً دوکی است. دُم بلندی دارند که دارای لنگری پهن و گوشتی است. در اقیانوس ها به سر می برند و در اغلب اقیانوس های دنیا وجود دارند. همیشه در آب به سر می برند و اگر به ساحل کشیده شوند در اثر از کار افتادن اندام های داخلی می میرند. نوزاد آنان وقتی به دنیا می آید بزرگ است و مانند پستانداران دیگر شیر می مکد. وال آبی رنگ بزرگ ترین جانور زنده است که به درازای 30 متر می رسد. بدن آنان بدون مو است. هنگام تنفس، آب از بالای سرش فواره می زند. دو نوع نهنگ در حال حاضر در سواحل فلسطین قابل مشاهده است. نوع ماهی که یونس نبی را بلعید کوسه ماهی بوده است. این نوع کوسه ماهی به نام کوسه ماهی والی (Whale Shark) به نام رینه ادون (Rhineodon) بوده است که درازای آن به 15 متر می رسد. بعد از والان این جانور بزرگ ترینِ مهره داران است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO