کتاب مقدس

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)- پرندگان: قمری، کبک، کبوتر، کرکس، کلنگ، گنجشک و لاشخور

رای بدهید

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)

پرندگان:

قُمری       پیدایش 15: 9           Turtledove

به فاخته رجوع کنید.

کبک       1سموئیل 26: 20        Partidge

از راستۀ ماکیان سانان می باشند. نر و مادۀ این پرندگان شبیه یکدیگر هستند. پرندگان این جنس دارای اندازۀ متوسط می باشند، رنگ پا و نوک آن ها سرخ است. در دامنه های کوه ها و ارتفاعات نسبتاً خشک و پوشیده از گیاه زندگی می کند. غذای این پرنده را دانه های گیاهان و حشرات و سبزی ها و برگ درختان تشکیل می دهد. کبکی که در 1سموئیل 26: 20 به آن اشاره شده در اطراف دریای مرده یافت می شود. فصل شکار این پرنده در جولای است. شکار آن با تعقیب مداوم این حیوان صورت می گیرد (1سموئیل 26: 20). با پرهای سبز متمایل به قهوه ای خود در بوته ها پنهان می شود. احتمالاً کبک ماده دو تخم می گذارد که روی یکی از آنان کبک نر می نشیند. ارمیا 17: 11 به این واقعیت اشاره دارد.

کبوتر         پیدایش 8: 8          Pigeon/dove

کبوترها (Pigeons) و قمری ها (Doves) نوکی کوتاه و باریک دارند که پوشش نرم و ستبری در پائین آن وجود دارد. چینه دان آن ها بزرگ است. بیشتر این پرندگان به صورت جفت زندگی می کنند. در بعضی از فصول سال به صورت گروهی به پرواز در می آیند. معمولاً دانه خوار می باشند و به آب احیتاج زیادی دارند و شاید هم در بعضی گروه ها عادت باشد که در روز چند بار به کنار آب بیایند. کبوتر اشاره شده در کتاب مقدس کبوتر چاهی (columba livia) است. از نظر اندازه شبیه کبوتران اهلی است. بدن دودی متمایل به آبی دارد. بر روی بال دارای خطوطی پر رنگ است تمام پرهای ناحیۀ گردن دارای جلای فلزی است. معمولاً به صورت دسته های درون غارها، قنات ها، چاه ها در کنار گنبدها، در پارک ها، زیر شیروانی های منازل بسیاری نواحی دیگر وجود دارند و لانه گزینی می کنند. جزو اولین پرندگانی است که اهلی شده است. نوح کبوتری را از کشتی بیرون می فرستد تا از پائین آمدن آب اطلاع یابد (پیدایش 8: 8-12). قدرت پرواز این پرنده معروف است (مزمور 55: 6). سلیمان به زیبایی چشمانش اشاره می کند (غزل 1: 15؛ 4: 1). سمبل روح القدس و بی گناهی است. هر چهار انجیل شرح می دهند که روح خدا به شکل کبوتری بعد از تعمید عیسی بر او قرار گرفت (متی 3: 16؛ مرقس 1: 10؛ لوقا 3: 22؛ یوحنا 1: 32).

کرکس        لاویان 11: 14          Scops Owl/Screeh Owl

از راستۀ بوفیان است. صدای ناموزنی دارد که شبها شنیده می شود. غذای آن ها موش و سایر جوندگان کوچک  و حشرات و کرم درخت و گاهی پرندگان کوچک است. عنبیۀ آن ها معمولاً زرد و نوک آن ها زرد مایل به سبز است. دو تاج از جنس پرهای مو مانند روی سرش قرار دارد. در زمان تخم گذاری نوع نر آن صدایی مانند ناله ایجاد می کند. این نوع پرنده در تیزبینی (ایوب 28: 7) و سرعت پرواز معروف می باشد. مطابق شریعت ناپاک است (تثنیه 14: 13).

کُلنگ          تثنیه 14: 18            Heron/Bittern 

حواصیل (Heron) با بوتیمار (Bitterns) که پرندگان غم خورک نامیده می شوند. پرنده ای است مهاجم با گردن دراز و پاهای کوتاه که حداقل هفت نوع آن در فلسطین یافت می شود. این پرنده دارای منقار قوی و نوک تیز و بالهای پهن است. غذای این پرنده را ماهی، خزندگان کوچک و حشرات تشکیل می دهد. مطابق شریعت ناپاک است (لاویان 11: 19).

گنجشک                                 مزمور 84: 3                      Sparrow

پرندگانی کوچک، با نوکی کلفت و پاهایی کوتاه هستند. نر و مادۀ آن ها هم شکل نمی باشند. از راستۀ شکلان و از پرندگان خواننده است. پرندۀ کوچکی است که غذایش حشرات و برگ درختان می باشد. در مزمور 84: 3؛ 102: 7؛ امثال 26: 2؛ متی 10: 29؛ لوقا 12: 6-7 به آن یعنی گنجشک خانگی اشاره شده است که ارزش کمتری برخوردار است. گنجشک خانگی در یونان قدیم و مصر باستان نیز شناخته شده بود.

لاشخور      لاویان 11: 14          Kestrel/Black Kite

قوش ها از راستۀ بازیان می باشند که گردن و یا پس سر شکار را با ضربۀ نوکشان می شکنند و به این ترتیب جانور را از پا در می آورند. دید قوی و فوق العاده زیاد و حس شنوایی قوی دارند که آنان را برای شکار توانا ساخته است. باقی ماندۀ گوارش نیافتۀ مواد غذایی مثل استخوان، دندان و پشم را از دهان خود باز می گردانند. لاشخورها (Carion Feeders) دسته ای از قوش ها هستند که سری تقریباً سرخ دارند.

این پرندگان از باز کوچک تر و دارای پرهایی به رنگ قهوه ای، سیاه و زرد بر روی سینه اش می باشد. در فلسطین بسیار زیاد است و آشیانه اش در ارتفاعات و میان صخره ها قرار دارد. مطابق شریعت جزو پرندگان ناپاک است.

در ترجمۀ کینگ جیمز به نام شاهین سیاه (Black Kite) ترجمه شده است که در فلسطین یافت می شود. هر دو این پرندگان از لاشۀ حیوانات و پستانداران کوچک تغذیه می کنند. این حیوان نیز باقی مانده های مواد غذایی را از معدۀ خود برمی گرداند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO