زندگی روزمره مسیحی

تعیین هدف به روش خداپسندانه (قسمت اول): تعیین هدف‌های شخصی با ایمان

رای بدهید

تعیین هدف به روش خداپسندانه (قسمت اول):

تعیین هدف‌های شخصی با ایمان

داشتن هدف‌ها به تو امید کافی برای ادامه دادن راه زندگی می بخشد. آنها به تو کمک می‌کنند که شکیبا و بردبار باشی.

حتی خدا هم هدف‌ها برای خود تعیین می‌کند. او هدف‌هایی برای کُرۀ زمین ما و تاریخ بشر و ابدیت دارد. و مطمئن باش که برای زندگی تو هم هدف‌هایی در نظر دارد.

شاید در گذشته از من شنیده باشی که: وقتی در حال عبور از مراحل سختی در زندگی هستی، چه می‌کنی؟ نباید همانجا متوقف شوی و حتی نباید شبی را در چنین حالتی به روز برسانی. بلکه باید به راه خود ادامه دهی.

زمانی می‌توانی نیروی کافی برای ادامه دادن راهت داشته باشی که هدفی فراتر از موقعیت کنونی برای خود مشخص کنی. کتاب مقدس می‌فرماید: «عیسی هرگز نگاه خود را از هدف برنداشت و عزم خود را به سوی هدف جزم کرد تا با خدا و در خدا خود را به خط پایان برساند. او هر چیزی را در این مسیر به جان خرید: صلیب، شرم و خجالت و هر چیز دیگری را و اکنون در جایگاه افتخار در کنار خدا است.» (عبرانیان ۱۲: ۲ ترجمۀ کتاب مقدس انگلیسی The Message) او فراتر از دردهایش به پاداشی که پیش رویش بود چشم دوخته بود. خدا از تو هم انتظار دارد همین کار را بکنی.

اما هر هدفی هدف خوبی نیست. بعضی هدف‌ها خودخواهانه و نابخردانه هستند. پس چطور می توانی بدانی چه هدف‌هایی را تعیین کنی؟ از خود این سه سؤال را بکن:

۱-آیا این هدف برای خدا احترام قائل است؟

وقتی هدف‌های تو اعتماد و عشق تو را به او و دیگران بیشتر می‌کند، بنابرین باعث جلال و تکریم خدا می‌شود. خدا اینگونه هدف‌ها را برکت می‌دهد. کتاب مقدس می‌فرماید: «تمام کارهای شما حتی خوردن و نوشیدن شما همه باید برای جلال و بزرگی خدا باشد.» (اول قرنتیان ۱۰: ۳۱)

۲-آیا انگیزۀ آن عشق و محبت است؟

خدا هدف‌هایی را که از طمع، حس رقابت، حسادت یا احساس تقصیر الهام گرفته‌اند برکت نمی‌دهد، بلکه هر هدفی که با محبت تعیین شده: «خدایا من این کار را می‌کنم چون تو و دیگران را دوست دارم.» هدف‌های عاری از مهر و محبت منجر به این می شود که مردم را به شکل یک پروژه حساب کنیم و در نهایت دید خود را از آنچه اولویت دارد از دست می‌دهی. به همین خاطر خدا از تو می‌خواهد که: «محبت را مهم‌ترین هدف زندگی خود بسازی» (اول قرنتیان ۱۴: ۱).

۳-آیا باعث اتّکای من به خدا می‌شود؟

اگر دستیابی به هدف تو نیازی به ایمان ندارد، نمی‌تواند هدفی خداپسندانه باشد. عبرانیان ۱۱: ۶ می‌فرماید: «اما خشنود ساختن خدا بدون ایمان و توکل به او محال است» (ترجمۀ هزارۀ نو). صرفاٌ داشتن عزمی راسخ راه‌گشا نیست و به روح خدا نیاز داری تا به تو نیروی کافی ببخشد و به کلام خدا احتیاج داری تا تو را هدایت کند.

در حالی که در بارۀ هدف‌هایت برای سال جدید فکر می‌کنی، این را به خاطر بسپار که عظمت خدای تو تعیین کنندۀ بزرگی هدف تو باشد. عیسی می‌فرماید: «مطابق ایمانتان برایتان انجام شود!» (متی ۹: ۲۹) عمق ایمان تو این را مشخص می‌کند که خدا چقدر تو را برکت می‌دهد و زندگی‌ات را دگرگون می کند.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ بهروز نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO