زندگی روزمره مسیحیکتاب مقدس

تعالیم کتاب مقدس: اطمینان نجات

رای بدهید

تعالیم کتاب مقدس: اطمینان نجات

“این را نوشتم به شما که به اسم پسر خدا ایمان آورده اید تا بدانید که حیات جاودانی دارید و تا به اسم پسر خدا ایمان بیاورید.” )اول یوحنا ۵: ۱۳)

هر مسیحی مشتاق است تا در مورد نجات خود اطمینان داشته باشد یعنی قطعاً بداند که در هنگام بازگشت مسیح یا در هنگام مرگ خود به نزد خداوند در آسمان خواهد رفت (فیلیپیان ۱: ۲۳). هدف یوحنا از نوشتن رساله اول خود این است که قوم خدا از نجات خود اطمینان یابند (۱یوحنا ۵: ۱۳). توجه داشته باشید که در هیچ قسمتی از رساله، یوحنا تاکید ندارد که داشتن تجربه تحول روحانی در گذشته، اطمینان یا تضمینی برای نجات است. تصور تصاحب حیات جاودانی فقط بر اساس یک تجربه قبلی یا بر اساس ایمانی که دیگر حیات بخش نیست اشتباه بزرگی است. این نامه نه طریفی را بیان می کند که بدان وسیله می توانیم بدانیم آیا با عیسی مسیح دارای ارتباطی نجات بخش هستیم یا خیر؟

۱) از حیات جاودان خود اطمینان داریم اگر “به اسم پسر خدا ایمان آورده ایم” (۱یوحنا ۵: ۱۳؛ ۴: ۱۵؛ ۵: ۱، ۵). بدون داشتن ایمان صمیمانه به عیسی مسیح به عنوان پسر خدا که فرستاده شد تا خداوند و نجات دهنده ما باشد، حیات جاودانی یا اطمینان نجات وجود نخواهد داشت (به موضوع ایمان و فیض، رجوع کنید).

۲) از حیات جاودانی اطمینان خواهیم داشت اگر مسیح را به عنوان خداوند زندگیمان جلال داده و صمیمانه بکوشیم تا احکام او را اطاعت کنیم. “از این می‌دانیم که او را می شناسیم اگر احکام او را نگاه داریم. کسی که گوید او را می شناسم و احکام او را نگاه ندارد دروغگو است و در وی راستی نیست. لکن کسی که کلام او را نگه دارد فی الواقع محبت خدا در وی کامل شده است و از این می‌دانیم که در وی هستیم” (۱یوحنا ۲: ۳-۵؛ ۳: ۲۴؛ ۵: ۲؛ یوحنا ۸: ۳۱، ۵۱؛ ۱۴: ۲۱-۲۴؛ ۱۵: ۹-۱۴؛ عبرانیان ۵: ۹).

۳) از نجات خود در صورتی اطمینان خواهیم داشت که پدر و پسر او را بیشتر از دنیا دوست بداریم و بر تاثیرات دنیا غالب آییم. “دنیا و آنچه در دنیاست دوست مدارید زیرا اگر کسی دنیا را دوست دارد محبت پدر در وی نیست. زیرا که آنچه در دنیاست از شهوت جسم و خواهش چشم و غرور زندگانی از پدر نیست بلکه از جهان است” (۱یوحنا ۲: ۱۵-۱۶؛ ۴: ۴-۶؛ ۵: ۴؛ و به موضوع رابطه مسیحیان با دنیا، رجوع کنید).

۴) از نجات خود اطمینان خواهیم داشت اگر دائماً و پیوسته عدالت را بجا آوریم و نه گناه را. “اگر فهمیده اید که او عادلست پس میدانید که هر که عدالت را به جا آورد از وی تولد یافته است (۱یوحنا ۲: ۲۹). “از طرف دیگر کسی که گناه می کند از ابلیس است” (۳: ۷-۱۰؛ ۳: ۹).

۵) از حیات جاودانی اطمینان خواهیم داشت اگر برادران و خواهران خود را دوست بداریم. “ما می دانیم که از موت گذشته داخل حیات گشته ایم از اینکه برادران را محبت می نماییم… و از این خواهیم دانست که از حق هستیم و دلهای خود را در حضور او مطمئن خواهیم ساخت (۱یوحنا ۳: ۱۴، ۱۹؛ ۲: ۹-۱۱؛ ۳: ۲۳؛ ۴: ۸،۱۱-۱۲، ۱۶، ۲۰؛ ۵: ۱؛ یوحنا ۱۳: ۳۴-۳۵).

۶) از حیات جاودانی خود اطمینان خواهیم داشت اگر از سکونت روح القدس در خودمان آگاه هستیم. “و از این می شناسیم که در ما ساکن است یعنی از آن روح که به ما داده است” (۱یوحنا ۳: ۲۴). و باز هم “از این میدانیم که در وی ساکنیم و او در ما زیرا که از روح خود به ما داده است ” (۴: ۱۳).

۷) از حیات ابدی خود اطمینان خواهیم داشت اگر تلاش کنیم از نمونه عیسی پیروی کرده و همانند او زندگی کنیم. “هر که گوید که در وی می مانم به همین طریقی که او سلوک می نمود او نیز باید سلوک کند” (۱یوحنا ۲: ۶؛ یوحنا ۸: ۱۲؛ ۱۳: ۱۵).

۸) از حیات جاودانی خود اطمینان خواهیم داشت اگر به “کلمه حیات” یعنی مسیح زنده ایمان آورده، او را بپذیریم، در او بمانیم (۱یوحنا ۱: ۱) و در پیغام نجاتی که توسط مسیح و رسولان عهد جدید اعلام شده ثابت باشیم. “و اما شما آنچه از ابتدا شنیدید در شما ثابت بماند زیرا اگر آنچه از اول شنیدید در شما ثابت بماند شما نیز در پسر و در پدر ثابت خواهید ماند” (۱یوحنا ۲: ۲۴ مقایسه شود با ۱: ۱-۵؛ ۴: ۶).

۹) از حیات ابدی خود اطمینان خواهیم داشت اگر صمیمانه بازگشت مسیح را انتظار کشیده و امیدی استوار به آمدن او برای بردن ما به نزد خود، داشته باشیم. “ای حبیبان الان فرزندان خدا هستیم و هنوز ظاهر نشده است آنچه خواهیم بود لکن می دانیم که چون او ظاهر شود مانند او خواهیم بود زیرا او را چنانکه هست خواهیم دید و هر کس که این امید را بر وی دارد خود را پاک می سازد چنانکه او پاک است” (۱یوحنا ۳: ۲-۳؛ یوحنا ۱۴: ۱-۳).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO