ترتیب زمانی در کتاب ارمیاء
ترتیب زمانی در کتاب ارمیاء
بعضی از نبوت های ارمیاء نبی با ذکر تاریخ و زمان آن ها مشخص شده اند. مواردی از این قبیل عبارتند از: در حکومت یوشیا، 1: 2؛ 3: 6. در حکومت یهویاکیم، 22: 18؛ 25: 1؛ 35: 1؛ 36: 1؛ 45: 1. در حکومت صدقیا، 21: 1؛ 24: 1 و 8؛ 27: 3 و 12: 29؛ 28: 1؛ 29: 3؛ 32: 1؛ 34: 2؛ 37: 1؛ 38: 5؛ 39: 1؛ 49: 34؛ 51: 59. در مصر، 43: 7 و 8؛ 44: 1. بنابراین دیده می شود که کتاب از قاعدۀ ترتیب زمانی پیروی نمی کند. بعضی از نبوت هایی که دیرتر بوده اند قبل از نبوت هایی که زودتر بوده اند، قرار گرفته اند. امکان دارد این نبوت ها قبل از آن که ارمیاء اقدام به نوشتن آن ها کند، سال ها به صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده باشند. نوشتن چنین کتابی، کاری پر مشقت و طولانی بود. پوست هایی که بر آن ها نوشته می شد، از جنس پوست بز یا گوسفند بود که کمیاب و گران قیمت بودند. و احتمالاً این مطلب تا اندازه ای در به عقب افتادن نگارش کتاب ارمیاء مؤثر بوده است. ظاهراً او پس از آن که واقعه یا بیانه ای را می نوشت، سایر تذکرات و مطالب مربوط به آن را بدون آن که طومار را از هم جدا کند، در ذیل آن ها می نوشت که احتمالاً در بعضی موارد بدون ذکر تاریخ آن ها بوده است و لذا بدین ترتیب او به تکمیل مطالب طومار خود می پرداخت.
برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |