زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

تدابیر پولس رسول برای مدیریت وقت

4.6/5 - (39 امتیاز)

تدابیر پولس رسول برای مدیریت وقت

 با رهبران کلیساهای زیادی آشنا هستم که با مدیریت وقت دست و پنجه نرم می کنند. اما خبر خوش این است که می توان آن را به راحتی یاد گرفت.

شاید فکر کنی که برخی افراد ذاتاً در مدیریت وقت خود مهارت دارند. اما چنین برداشتی حقیقت ندارد.

کتاب مقدس به ما می فرماید که مدیریت وقت را می توان یاد گرفت. مزمور12:90 می فرماید: «پس ما را بیاموز تا روزهای خود را بشماریم، تا دلی خردمند حاصل کنیم.»

اگر تقلا می کنی که وقت خود را در کنترل داشته باشی، این چهار قدم پولس رسول را دنبال کن، تا تو را در مدیریت وقت هایت و مثمرثمر ساختن بیشتر قسمت های زندگی ات یاری دهند:

1. روش زندگی خود را تجزیه و تحلیل کن. «پس، بسیار مراقب باشید که چگونه رفتار می‌کنید، رفتاری نه چون نادانان بلکه چون دانایان.» (افسسیان 15:5)

پولس به ما می گوید که باید مقصدی داشته باشیم و زندگی خود را طوری اداره کنیم که ما را در رسیدن به هدفمان کمک کند. او از ما خواهش می کند که هدفمند باشیم.

برای انجام این کار، باید مشخص کنی که وقت های تو برای چه چیزهایی صرف می شود. تا زمانی که ندانی وقت های تو در چه جاهایی به هدر می رود، نمی توانی از آن ها استفادۀ مفیدی بکنی. همان طور که بودجۀ تو مشخص می کند که پولت را برای چه چیزهایی خرج کنی، برای استفاده از وقت خود نیز می بایست آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهی.

برای شروع می توانی حداقل برای چند روز یک دفتر روزانه برای خود داشته باشی. از لحظه ای که متوجه شوی چطور وقت هایت را می گذرانی شگفت زده می شوی و این امر به تو کمک می کند تا از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنی.

2. برای چیزهای مهم اولویت قائل شو. «پس نادان نباشید، بلکه دریابید که ارادۀ خداوند چیست.» (افسسیان 17:5)

حالا که متوجه شدی وقت تو برای چه چیزهایی صرف می شود، می توانی به چیزهای مهم اولویت بدهی. پولس به ما می‌گوید که خواست خدا را «قاطعانه بفهمیم» تا بتوانیم بر چیزهای درست تمرکز کنیم.

این امری طبیعی است که اگر خدا ما را بر زمین قرار داده، پس حتماً از ما انتظار دارد کاری بکنیم. خبرخوش برای من و تو این است که درک خواست خدا برای زندگی چیز اسرارآمیزی نیست. او در کلامش خیلی ساده به ما گفته که چه انتظاری از ما دارد.

در واقع خدا برای زندگی تو پنج هدف دارد. او از تو می خواهد: محبتش کنی، دیگران را محبت کنی، شبیه مسیح شوی، مردم را خدمت کنی و با مردم در بارۀ او صحبت کنی.

هیچ چیز مهم تر از این پنج هدف نیست. اگر همۀ کارهایی را که در تقویمت نوشته ای و برنامه ریزی کرده ای تمام کنی ولی به این پنج هدف نرسی، راه را به خطا رفته ای!

درک این حقایق، زندگی تو را ساده می کند. معنای مدیریت وقت این نیست که در زمان کمی بتوانی کارهای زیادی بکنی. مدیریت مؤثر وقت به این معناست که بدانیم چه چیزهایی مهم تر هستند  و آن ها را انجام دهیم و در بارۀ بقیۀ مسائل نگران نباشیم.

وقتی که در زندگی مان به ما سپرده شده، برای انجام خواست خداست.

3. از نیروی خود بهترین استفاده را بکن. “فرصت ها را غنیمت شمارید، زیرا روزهای بدی است.” (افسسیان 16:5)

مدیریت وقت یعنی مدیریت نیرویمان. همانطور که وقت کمی در اختیار داری، نیروی تو نیز محدود است. تو نمی توانی برای انجام همۀ کارها نیروی کافی داشته باشی. هر چه سریع تر برای خود مشخص کن که چه چیزهایی مهم هستند.

پولس رسول به ما یادآور می شود که اگر چه در مسیح افراد آزادی هستیم اما همه چیز برای ما مفید نیست (اول قرنتیان 23:10). در رومیان 11:12، به ما می فرماید: «از نیروی خود برای خدمت به خداوند استفاده کنید». این بهترین روش برای استفاده از نیروی محدودمان است.

نیروی محدود خود را برای مسائلی که ارزش ابدی ندارند، هدر نده. اگر برای رسیدن به پنج هدفی که خدا تو را برای آن بر زمین قرار داده زیاده از حد مشغول هستی، وقت آن رسیده که در کارهایت تجدید نظر کنی.

اگر احساس می کنی که وقت کافی برای انجام کاری که خدا از تو می خواهد نداری، باید چیزی را از برنامه ات حذف کنی و اگر می خواهی چیزی را به آن اضافه کنی، مطمئناً باید بعضی امور را از برنامه ات دور کنی.

4. از زمان حال خود کمال استفاده را بکن. «از هر فرصتی كه به دست می‌آورید به بهترین نحو استفاده كنید زیرا این روزگار، روزگار بدی است.» (افسسیان16:5)

به منظور بهترین استفاده از وقت خود، شروع به زندگی در حال حاضر کن. اکثر مردم یا متمرکز گذشتۀ خود و یا آینده شان هستند و هرگز یاد نمی گیرند که چگونه در زمان حال حاضر زندگی کنند.

اغلب اوقات به خاطر این که منتظریم تا شرایط بر وفق مراد باشد، کاری را که باید امروز انجام دهیم، به فردا موکول می کنیم. مشکل این است که شرایط عالی هرگز به وجود نمی آید. دست از بهانه جویی بردار و مشغول آن چه خدا از تو می خواهد بشو.

تمام هدف من این است که تو را تشویق کنم که با این پنج کارمشغول شوی:

  • از امروز خود استفاده کن تا خدا را بپرستی. آن را به یکشنبه موکول نکن.
  • از امروز خود برای داشتن مشارکت استفاده کن. به یک دوست زنگ بزن. با یک نفر قرار بگذار که با او نهار بخوری. وقتی را برای ایجاد رابطه ای جدید صرف کن.
  • از امروز خود برای رشد روحانی خود استفاده کن. سعی کن امروز، روحانی تر از دیروز باشی.
  • از امروز خود برای خدمت به دیگران استفاده کن. خدمت به دیگران را عقب نینداز. هیچ وقت نمی دانی که آیا فرصت دیگری خواهی داشت یا خیر.
  • از امروز خود برای بشارت دادن استفاده کن. در ضمن هرگز نمی‌دانی که آیا فرصت دیگری خواهی داشت تا به همسایه‌، دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ ات دربارۀ عیسی بگویی. همین امروز گفتگو با آن ها را شروع کن.

خدا تو را برای همین منظور آفریده. این را بخشی دائمی از هر روزی که در این سیاره هستی بساز.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO