کتاب مقدس

تاریخ و محل نگارش انجیل لوقا چیست؟

رای بدهید

          برای تعیین تاریخ نوشته شدن انجیل لوقا باید به دو عامل توجه کرد: اولاً قبل از اعمال رسولان نوشته شده است و ثانیاً بعد از دوره ای نوشته شده که مسیحیت به حد کافی پیشرفت کرده و توجه حق جویان غیریهودی مانند تیوفلس را به خود جلب کرده بود. تاریخ تألیف اعمال رسولان احتمالاً قبل از خلاصی پولس از اولین زندانی شدنش در روم بوده است زیرا قطع ناگهانی کتاب اعمال رسولان نشان می دهد که نویسنده مطلب دیگری برای نوشتن ندارد. بدیهی است که انجیل لوقا بعد از صعود عیسی نوشته شده است و مقدمۀ آن نشان می دهد که عدۀ دیگری هم کوشش کرده بودند حقایق مورد قبول جوامع مسیحی را به رشتۀ تحریر در آورند. شاید 60 میلادی تاریخ صحیحی باشد زیرا در آن تاریخ حدود ده سال از مسیحی شدن لوقا گدشته و وی در سرزمین فلسطین مسافرت کرده و با عدۀ زیادی که عیسی را در جسم دیده بودند ملاقات نموده بود. شاید در دوره ای که پولس در زندان بود، لوقا وقت خود را برای تحقیق و بررسی در مورد زندگی عیسی که وی از پیروان و بشارت دهندگانش بود صرف نمود.

          عده ای به این دلیل که لوقا از انجیل مرقس استفاده کرده است تاریخ تألیف آن را دیرتر می دانند ولی علت وجود شباهتها را می توان چنین بیان کرد که موعظۀ رسولان در تمام کلیساهای نوبنیاد کاملاً مشترک و مشابه بوده است. احتمال دارد که وقتی یوحنای ملقب به مرقس همراه برنابا و سولس به انطاکیه رفت بین لوقا و مرقس دوستی نزدیک به وجود آمد. هر چند در مورد 60 میلادی بیش از حد تأکید نمی کنیم ولی این تاریخ کاملاً منطقی به نظر می رسد.

          در انجیل لوقا اشاره ای به محل نوشته شدن آن وجود ندارد. احتمال دارد در خارج از فلسطین نوشته شده باشد هر چند امکان دارد در قیصریه تألیف شده باشد. پیشنهاداتی که در مورد محل نوشته شدن وجود دارند، مانند روم یا قیصریه یا اخائیه یا آسیای صغیر یا اسکندریه، همه غیرقطعی هستند. حتی یک روایت معتبر هم در مورد محل نوشته شدن وجود ندارد. آنچه در این مورد می توان گفت این است که در نواحی تحت نفوذ تمدن یونان توسط شخصی نوشته شد که پیام مسیح را به غیریهودیان می رسانید.

 

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید

نوشته: مِریل سی تِنی

ترجمه: کشیش طاطه وس میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO