کلیسا

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: کلیسا از کجا می آید؟

رای بدهید

دیدگاه کلیسای ارتدوکس: کلیسا از کجا می آید؟

جواب مجمع اسقفان: کلیسا راز سه گانه اقدس است.

1- کلیسا از پدری می آید که ما را دوست می دارد و می خواهد ما را نجات دهد.

پدر جاودانی با تدبیر کاملاً آزاد و اسرار آمیز و با حکمت و نیکویی خویش جهان را آفرید.

او تصمیم گرفت با شرکت دادن انسانها در زندگی الهی خود به آنها ارزش ببخشد. وی پس از سقوط آدم انسانها را به حال خودشان رها نکرد بلکه از طریق مسیح رهایی دهند “که به صورت خدای نادیده و نخست زاده تمامی آفریدگان است” (کولسیان 1: 15) آنان را به سوی نجات رهنمون شد. همه آنانی را که پدر، قبل از آغاز زمان، برگزید و “انان را که از قبل شناخت ایشان را از پیش معین فرمود تا به صورت پسرش متشکل شوند تا او نخست زاده از برادران بسیار باشد” (رومیان 8: 29). او خواست تا تمام کسانی را که به مسیح ایمان می آورند دعوت کند تا کلیسای مقدس را تشکیل دهند، کلیسایی که از ابتدای دنیا به صورت تمثیلی اعلام شده بود. کلیسایی که تشکیل آن به طریقی شگفت آور در سراسر تاریخ قوم اسرائیل و در عهد عتیق آماده شده بود، کلیسایی که با اسقرار یافتن در این دوره از زمان، به وسیله جاری شدن روح القدس آشکار گشت و در پایان زمان جلال کامل خود را به دست خواهد آورد.

پس طبق مکتوبات پدران مقدس، تمام انسانهای عادل از زمان آدم “از هابیل عادل تا آخرین برگزیدگان” نزد پدر در کلیسای جهان گردآوری خواهند شد.

2- کلیسا از پسر یگانه ای می آید که زندگیش را به خاطر عروسش، کلیسا می دهد.

بنابراین پسر با رسالتی از جانب خود آمد. در او بود که پدر پیش از بنیاد عالم، ما را برگزید و از پیش تعیین نمود تا فرزند خواندگانش شویم و طبق اراده کاملاٌ آزاد خود همه را در پسر جمع کند (ر.ک افسسیان 1: 4-5، 10). مسیح برای به کار بستن اراده پدر، ملکوت آسمان را بر زمین برپا نمود تا راز پدر را بر ما آشکار نماید. او با اطاعت خویش نجات را مهیا کرد. کلیسا یا به عبارت دیگر ملکوت مسیح که اکنون به صورت راز حاضر است، با قدرت خدا آشکارا در جهان رشد می کند. این برپایی و رشد به وسیله سمبل خون و آبی که از پهلوی شکافته عیسای مصلوب روان گشت (ر.ک یوحنا 19: 34) نشان داده شده اند و در سخنان خداوند راجع به مرگش بر صلیب پیشگویی شده اند: “من اگر از زمین بلند کرده شوم، همه را به سوی خود خواهم کشید” (یوحنا 12: 32). با هر برگزاری قربانی صلیب بر قربانگاه که در آن، فصح ما مسیح، ذبح شده است (1قرنتیان 5: 7) کار نجات ما ادامه می یابد ضمناً در راز قربانی مقدس، اتحاد تمام ایماندارانی که در مسیح یک بدن را تشکیل می دهند ابراز و عملی می گردد. همه انسانها به سوی پیوندی این چنین با مسیح، که نور جهان است خوانده شده اند زیرا ما از او می آییم و زندگی ما از اوست و به سوی او می رویم.

3- کلیسا در روح القدسی می آید که به ما زندگی نوین عطا می کند.

وقتی کاری که پدر به پسر داده بود تا بر زمین انجام دهد (ر.ک یوحنا 17: 4) به کمال رسید، در روز پنطیکاست روح القدس فرستاده شد تا کلیسا را دائماً تقدیس نماید و بدین ترتیب همه ایمانداران از طریق مسیح در آن روح یگانه، نزد پدر دخول دراند (ر.ک افسسیان 2: 18). روح یگانه ای که روح زندگی است و چشمه آبی که تا حیات ابدی می جوشد (ر.ک یوحنا 4: 15، 7: 38-39). پدر از طریق روح به انسانهایی که توسط گناه مرده اند زندگی می بخشد تا آنکه سرانجام بدنهای فانی آنان در مسیح رستاخیز کنند (ر.ک رومیان 8: 10-11). روح در کلیسا و در قلوب ایمانداران همچون در معبدی ساکن است (ر.ک 1قرنتیان 3: 16، 6: 19). وی آنان در دعا کرده و به این واقعیت که آنها فرزند خوانده می باشند شهادت می دهد (ر.ک غلاطیان 4: 6؛ رومیان 8: 15-16، 26). روح، کلیسا را به کمال حقیقت رهنمون گشته (ر.ک یوحنا 16: 13)، اتحادی مبنی بر مشارکت و خدمت را به آن می بخشد و نیز آن را با هدایای متنوع سلسله مراتب روحانی و عطایا روح، آراسته و رهنمون ساخته با میوه های فیض خوش زینت می دهد (ر.ک افسسیان 4: 11-12؛ 1قرنتیان 12: 4؛ غلاطیان 5: 22). روح همچنین به وسیله نیروی انجیل موجبات طروات و تازگی کلیسا را فراهم ساخته و آن را دائماً احیاء و به سوی پیوند کامل با دامادش رهبری می نمایند. روح و عروس هر دو به عیسای خداوند می گویند” “بیا” (ر.ک مکاشفه 22: 17). بنابراین کلیسای جهانی به عنوان “قومی که وحدت خود را از اتحاد پدر، پسر و روح القدس دریافت می کند” تجلی می یابد.

مجمع اسقفان این مقدمه را درباره راز کلیسا با این جمله پایان می دهد: بنابراین کلیسای جهانی به عنوان “قومی که وحدت خود را از اتحاد پدر، پسر و روح القدس دریافت می کند” تجلی می یابد. مجمع اسقفان با گفتن این جمله در واقع تعلیم کلیسای اولیه را تکرار می کند. همان مطلبی که قدیس سیپریان، اسقف کارتاژ در قرن سوم تایید می نمود.

کلیسا یک سازمان بشری نیست، گرچه از انسانهایی تشکیل شده که احتیاج به سازماندهی دارند، کلیسا توسط انسانها تاسیس نشد، با آنکه رسولان مسئولیت یافتند که آن را در میان همه ملتها انتشار دهند، علت بقای کلیسا نیست که ما می خواهیم با هم بمانیم، اگر چه خدا از ما می خواهد در کار نجات او همکاری داشته باشیم. اوست که تصمیم گرفت پسرش را برای نجات ما از گناه و مرگ بفرستد. اوست که ما را برگزید، ما را جمع می کند و توسط نیروی روح القدس در ما، ایم انسان نوین را می آفریند. بله، کلیسا بشری است و از انسانها تشکیل گردیده، اما مبدا آن جای دیگری است. همان طور که عیسی واقعاً انسان است، اما…

حال می توانیم به این سوال “کلیسا از کجا می آید؟” پاسخ دهیم: کلیسا از سه گانه اقدس می آید.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO