کتاب مقدس

بُتهای مذکور در کتاب مقدس: کموش

رای بدهید
 کموش       Chemosh  

لغت فوق به معنای   هلاک کننده   می‌باشد.

كَمُوش نام یکی از خدایان موآبیان بوده که در مراسم قربانی، نخست زاده‌های خود را به صورت زنده در قربانگاه كَمُوش می‌سوزانیدند. مِیشَعْ، پادشاه موآب، وقتی دید در جنگ با اسرائیلیان شکست خورده، پسر نخست زاده خود را بر دیوار شهر به عنوان قربانی سوختنی برای كَمُوش سوزانید، اسرائیلیان با دیدن این منظره نفرت انگیز، وی را رها کرده و به اسرائیل بازگشتند. سلیمان بر اساس تاثیر زنان غیر یهود خود روی به پرستش خدایان بیگانه گذاشت و برای كَمُوش معابدی در روی تپه‌های شرق اورشلیم و جنوب كوه زیتون ساخت، که این معابد توسط یوشیا منهدم و ویران گشت. خداوند به ارمیا نویدی نابودی این بت را داده است.
توضیحات:
كَمُوش خداوند ملی و بزرگ موآبیان که همانند بعل صیدونیان و مولک عمونیان بوده است. زمانی که بلایی بر مردم وارد می‌گردید، علت آنرا خشم کموش می‌دانستند و در مراسم قربانی، نخست زاده‌های خود را برای این بت همانند قربانی سوختنی می‌گذرانیدند.

 منابع کتاب مقدس:     اعداد باب ۲۱ – ارمیا باب ۴۸ – پادشاهان اول باب ۱۱ – پادشاهان دوم باب ۳ و ۲۳

  اعداد باب ۲۱ آیه ۲۹
۲۹ وای بر تو ای موآب! ای قوم كموش، هلاك شدید! پسران خود را مثل گریزندگان تسلیم نمود، و دختران خود را به سیحون ملك اموریان به اسیری داد.  

  ارمیا باب ۴۸ آیه ۷
۷ زیرا از این جهت كه به اعمال و گنجهای خویش توكّل نمودی تو نیز گرفتار خواهی شد. و كَمُوش با كاهنان و سرورانش با هم به اسیری خواهند رفت.  

  ارمیا باب ۴۸ آیه ۱۳
۱۳ و موآب از كموش شرمنده خواهد شد چنانكه خاندان اسرائیل از بیت ئیل كه اعتماد ایشان بود، شرمنده شده‌اند.  

  ارمیا باب ۴۸ آیه ۴۶
۴۶ وای بر تو ای موآب! قوم كموش هلاك شده‌اند زیرا كه پسرانت به اسیری و دخترانت به جلای وطن گرفتار گردیده‌اند.  

  پادشاهان اول باب ۱۱ آیه ۷
۷ آنگاه سلیمان در كوهی كه روبروی اورشلیم است مكانی بلند به جهت كَمُوش كه رِجْسِ موآبیان است، و به جهت مُولَك، رِجْسِ بنی عمون بنا كرد.  

  پادشاهان اول باب ۱۱ آیه ۳۳
۳۳ چونكه ایشان مرا ترك كردند و عَشْتُورَت، خدای صیدونیان، و كَمُوش، خدای موآب، و ملكوم، خدای بنی عمّون را سجده كردند، و در طریقهای من سلوك ننمودند و آنچه در نظر من راست است، بجا نیاوردند و فرایض و احكام مرا مثل پدرش، داود نگاه نداشتند.  

  پادشاهان دوم باب ۳ آیه ۲۷
۲۷ پس پسر نخست زادة خود را كه به جایش می‌بایست سلطنت نماید، گرفته، او را بر حصار به جهت قربانی سوختنی گذرانید. و غیظ عظیمی بر اسرائیل پدید آمد. پس از نزد وی روانه شده، به زمین خود مراجعت كردند.  

  پادشاهان دوم باب ۲۳ آیه ۱۳
۱۳ و مكانهای بلند را كه مقابل اورشلیم به طرف راست كوه فِساد بود و سلیمان، پادشاه اسرائیل، آنها را برای اَشْتُورَت، رجاست صیدونیان و برای كَمُوش، رجاست موآبیان، و برای ملكوم، رجاست بنی عَمُّون، ساخته بود، پادشاه، آنها را نجس ساخت.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO