بررسی عهدجدید- رساله دوم قرنتیان 2 CORINTHIANS
نویسنده:
پولس رسول، نویسنده این زسالع است (1:1؛ 10: 1). رساله به شیوه او امضا شده و نسبت به دیگر مطالب پولس شامل اطلاعات شخصی تری از زندگی اش است.
زمان:
شواهد موجود نشان می دهد که سال 55 میلادی جهت نگارش این رساله تخمین مناسب و معقولی است. او 1قرنتیان 16: 5-8 نتیجه می گیریم که این رساله در افسس و قبل از عید پنطیکاست (در بهار)، و رساله دوم قرنتیان دیرتر از آن، ولی در همان سال و قبل از شروع زمستان نوشته شده است. رساله 2قرنتیان 2: 13 و 7: 5 نشان می دهد که این رساله در مکادونیه نوشته شده است.
دریافت کنندگان:
سلامهای موجود در ابتدای رساله بیانگر این مطالب است که رساله به کلیسای قرنتس و به مسیحیان سرتاسر اخاییه (استان رومی که تمام سرزمین یونان، جنوب مکادونیه را تشکیل می دهد) فرستاده شده است.
هدف:
معلمین دورغینی که با صداقت و اقتدار پولس، به عنوان یک رسول مبارزه می کردند، در کلیسای قرنتیان نفوذ کرده بودند. چون پولس تغییر در برنامه خود را به آنها اطلاع داده بود، بدین شکل که پولس به قرنتیان قول یک ملاقات طولانی به جای دو ملاقات کوتاه را می دهد، این دشمنان اظهار می داشتند که سخنان او قابل اطمینان نیستند. آنان همچنین می گفتند که او یک رسول واقعی نیست و اینکه پولی را که آنان برای نیازمندان کلیسای اورشلیم جمع کرده بودند، دزدیده است. پولس از قرنتیان می خواهد تا ملاحظه کنند که در میان آنان همیشه آبرومند و شرافتمندانه زندگی کرده و اینکه در اثر نجات زندگی اش تغییر کرده است. پولس آنان را ترغیب می کند تا برای ملاقات آینده او، از طریق تکمیل هدایایی که جمع آوری آن را یک سال پیش شروع کرده بودند و برخورد با آشوبگرانی که در بین آنان وجود دارند، آماده گردند. پولس به آنان هشدار می دهد که آنچه را که می نویسد، انجام خواهد داد.
ساختار:
ساختار رساله، اساساً به سومین ملاقات ناگهانی پولس از قرنتس بستگی دارد. رساله به سه قسمت تقسیم می گردد:
1- پولس دلیل تغییر برنامه سفرش را توضیح می دهد (بابهای 1-7).
2- پولس قرنتیان را تشویق می کند که در تدارک و آمادگی برای ورودش، هدایای جمع آوری شده را تکمیل کنند (8-9).
3- پولس بر روی ملاقات حتمی اش از قرنتس، اصالت و صلاحیتش به عنوان یک رسول تاکید می کند تا اگر لازم باشد آنها را تادیب نماید (بابهای 10-13).
انسجام و هماهنگی رساله:
برخی انسجام و هماهنگی این رساله را زیر سؤال برده اند (2: 3-4). اما این رساله همانطوریکه قسمت ساختار (در بالا) بیان می کند، دارای یک انسجام کلی است. روایات بجا مانده در تأیید هماهنگی این مطلب متفق و هم نظر می باشند (پدران کلیسای اولیه، رساله را تنها در شکل حاضرش می شناختند). بعلاوه هیچ یک از دستخطهای اولیه یونانی، شکل امروزی این رساله را رد نمی کنند.
فهرست مطالب:
I– پوزش و عذرخواهی، توضیح پولس از رفتارو خدمت رسالت خود (بابهای 1-7)
الف- سلامها (1: 1-2)
ب- تشکر برای تسلی و تقویت الهی در گرفتاری و سختیها (1: 3-11)
پ- صداقت انگیزه و رفتار پولس (1: 12-2: 4)
ت- بخشش مختلف در قرنتس (2: 5-11)
ث- هدایت خداوند در خدمت (2: 12-17)
ج- ایماندارن قرنتس-رساله و نامه ای از مسیح (3: 1-11)
چ- مشاهده جلال خداوند با صورتهای بی نقاب (3: 12-4: 6)
ح- گنج در ظروف خاکی و نابود شدنی (6: 7-16 الف)
خ- دورنمای مرگ و معنای آن برای مسیحیان (4: 16 ب-5: 10)
د- آشتی و مصالحه با خداوند (5: 11-6: 10)
ذ- تقاضای یک پدر روحانی از فرزندانش (6: 11-7: 4)
ر- ملاقات با تیطس ( 7: 5-16)
II– تشویق: هدایا برای ایمانداران اورشلیم (بابهای 8-9)
الف- تشویق برای سخاوت و بخشش (8: 1-15)
ب- فرستادن تیطس و همراهانش به قرنتس (8: 16-9: 5)
پ- نتایج بخشش سخاوتمندانه (9: 6-15)
III– بحث و مجادله: دفاع پولس از اقتدار رسالت (بابهای 10-13)
الف- دفاع پولس از رسالت و محدوده خدمتش (باب 10)
ب- پولس مجبور می گردد مانند یک نادان از خود تعریف نماید (بابهای 11-12)
پ- هشدارهای پایانی (13: 1-10)
ت- نتیجه گیری (13: 11-14)
شهرهای قرنتس در زمان پولس رسول:
شهر قرنتس مانند یک پل ارتباطی، از طریق گذرگاهی سرزمینهای اصلی یونان را به پلوپونس (Poloponnese) که یکی از مراکز عمده تجاری یونان بوده و قدمت آن به قرن هشتم قبل از میلاد می رسد، مربوط می کرده است. هیچ شهری در یونان مانند قرنتس، موقیعت مناسبتری از نقطه نظر تجارت زمینی و دریایی نداشته است. یک قلعه مستحکم و بلند در عقب شهر، بین خلیج سارونیک و دریای یونان و بنادر لخیوم و کنخریه، قرار داشته است. اسکله ای، دو دریا را به هم مربوط می ساخته. معروف ترین قسمت قرنتس، معبد آفرودیت بوده که بر اساس گفته “استرابو” (Strabo) به وسیله بیش از 1000 فاحشه خدمت می شده است و در بهار سال 52 میلادی هنگامی که به شهر قرنتس رسید، شهر، تاریخی پرافتخار به عنوان مرکز ایالت اخائیه داشنه و همچنین به دنبال انهدام شهر به وسیله موسیوس در سال 146 قبل از میلاد، شهر از فرهنگ یونانی تحت تسلط رومیان برخوردار بوده است. اقامت طولانی پولس در قرنتس، باعث گردیده که او مستقیماً با آثار تاریخی عمده آگورا (لغت یونانی به معنی محل اجتماع مردم) که بسیاری از آن هنوز نیز باقی است، آشنا باشد.
چشمه پیرنه (Peirene)، معبد آپولو، قصابخانه (1قرنتیان 10: 25)، تماشاخانه، دادگاه (اعمال رسولان 18: 12) و کنیسه کوچک همگی نقشی در تجربیات پولس رسول داشته اند. کتیبه تماشاخانه، به نام مأمور شهر یعنی ارسطس است. او احتمالاً دوست پولس بوده که در رومیان 16: 23 به آن اشاره شده است.
برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |