کتاب مقدس

بررسی عهدجدید- رساله به فیلمون PHILEMON

رای بدهید

نویسنده، زمان و مکان نگارش:

پولس احتمالاً این رساله کوتاه را هم زمان با رساله کولسیان، در سال 60 میلادی نوشته (مقدمه رساله به کولسیان: قسمت “نویسنده، زمان و مکان نگارش” را ملاحظه کنید) و آن را با حاملین رساله به کولسیان (انیسیمس و تیخیکوس) به کولسی فرستاده است. ظاهراً او هر دو نامه را از زندانی در روم نوشته است، اگر چه احتمال دارد که آنها را از افسس نیز نوشته باشد (مقدمه رساله به فیلیپیان قسمت “نویسنده، زمان و مکان نگارش” را ملاحظه کنید).

دریافت کننده، زمینه و هدف:

پولس این رساله را به فیلمون، ایماندار اهل کولسی که در عین حال یک ارباب نیز بود، نوشته است (کولسیان 4: 1، برای موضوع غلامی در عهد جدید، به افسسیان 6: 5 مراجعه کنید). ظاهراً  یکی از غلامان فیلمون به نام انیسیمس از او دزدی کرده (آیه 18) و سپس گریخته بود و بر طبق قانون رومیان، مجازات او مرگ بود. اما انیسیمس، پولس را ملاقات کرده و در اثر خدمت و بشارت او، مسیحی شده بود (آیه 10). اینک او مشتاق بود که نزد اربابش بازگردد . پولس این درخواست شخصی را می نویسد تا از فیلمون بخواهد که انیسیمس را بعنوان یک برادر مسیحی بپذیرد (آیه 16).

نگرش و ساختار:

جهت متقاعد کردن فیلمون برای پذیرش مشتاقانه “انیسیمس” پولس با ظرافت فراوان و با یک لحن شاد که از بازی با کلمات به وجود آورده است، رساله را می نویسد (آیه 11). تقاضا و درخواست (آیات 4-21)، به شکلی ترتیب یافته که توسط یونانیان قدیم و معلمین رومی استفاده می گردید: ایجاد حسن تفاهم (4-10)، متقاعد کردن افکار (11-19) و برانگیختن احساسات (20-21). به نام انیسیمس، تا زمانی که حسن تفاهم ایجاد نشده، اشاره نگردیده است (آیه 10). و تقاضای مذکور تقریباً در انتهای نامه مطرح شده تا فیلمون را متقاعد سازد (آیه 17).

فهرست مطالب:

I– سلامها (1-3)

II– شکرگزاری و دعا (4-7)

III– درخواست پولس برای انیسیمس (8-21)

IV– درخواست نهایی، سلامها و دعاها (22-25)

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO