بررسی عهدجدید- رساله اول به تسالونیکیان 1 THESSALONIANS
زمینه رسالات تسالونیکیان:
دنبال کردن موقعیت هایی که پولس و همکارانش با تسالونیکیان ارتباط داشتند می تواند مفید واقع گردد. سفرها از قرار زیر می باشند:
1- پولس و سیلاس از تسالونیکی به بیریه گریختند (اعمال 17: 10). از آنجا که به تیموتائوس اشاره نگردیده است، احتمالاً او در تسالونیکی مانده و یا به فیلیپی بازگشته و سپس دوباره در بیریه به پولس و سیلاس پیوست (اعمال رسولان 17: 14).
2- پولس از آزار و اذیت بیریه به آتن گریخت و سیلاس و تیموتائوس را در بیریه ترک کرد (اعمال رسولان 17: 14).
3- تیموتائوس دوباره در آتن به پولس ملحق و به تسالونیکی فرستاده می شود (3: 1-5). چون به سیلاس اشاره ای نشده است، گمان می رود که در زمانیکه تیموتائوس به تسالونیکی رفته، سیلاس به فیلیپی بازگشت کرده است.
5- پولس رهسپار قرنتس می گردد (اعمال رسولان 18: 1).
6- سیلاس و تیموتائوس به قرنتس نزد پولس می آیند (3: 6 و اعمال رسولان 18: 5).
7- پولس رساله اول تسالونیکیان را نوشته و به کلیسا می فرستد.
8- در حدود 6 ماه بعد (سال 52/51 میلادی) او رساله دوم تسالونیکیان را در جواب به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کلیسای آن شهر، می فرستد.
نویسنده، زمان و مکان نگارش:
شواهد خارجی و داخلی (1: 1؛ 2: 8) تأیید می کنند که پولس رساله اول تسالونیکیان را نوشته است (از قرنتس 3: 1-2). نویسندگان کلیسای اولیه نیز آن را از طریق شهادتهای خود تأیید کردند. شهادتهای آنها از زمانی بسیار زود یعنی در سال 140 میلادی (مارسیون) آغاز گردید. ویژگی ها و خصوصیات مشخص پولس در رساله آشکارند (3: 1-2 . 8-11 با اعمال 15: 36 و 2قرنتیان 11: 28 مقایسه کنید). اشارات تاریخی موجود در کتاب، با زندگی پولس که در اعمال رسولان و رسالات شخصی او ذکر گردیده است، مطابق هستند (2: 14-16 با اعمال 17: 5؛ 3: 6 با اعمال 17: 16 مقایسه کنید). در مقابل چنین شواهدی تاکنون اشخاص محدودی، نویسندگی پولس را رد کرده اند. تاریخ نگارش رساله عموماً سال 51 میلادی تعیین می گردد. کتیبه ای که در شهر دلفی یونان کشف شده است این تاریخ را تأیید می کند. تاریخ آن کتیبه در زمان فرمانداری غالیون سال 51-52 میلادی است و پولس در همان زمان در این شهر ساکن بوده است (اعمال 18: 12-179. احتمالاً به استثنای رساله غلاطیان که جهت نگارش آن زمان زودتری را در نظر گرفته اند (48-49 میلادی)، رساله اول تسالونیکیان اولین رساله نوشته شده پولس است.
تسالونیکی، شهر و کلیسا:
تسالونیکی یک شهر بندری پر جمعیت در ابتدای خلیج ترمیاک (Thermaic) و مرکز تجاری و ارتباطی مهمی بود که در محل تقاطع راه اگناتیَن (Egnatian) و جاده ای که از شمال به دانوب می رسید، قرار داشته است. تسالونیکی بزرگترین شهر مکادونیه و مرکز استان و دارای جمعیتی حدود 000/200 نفر بوده است. شرح کلیسای تسالونیکی در اعمال رسولان 17: 1-9 یافت می شود.
از آنجائی که پولس در ابتدا، پیام انجیل را در کنیسه شهر تسالونیکی اعلام کرد، منطقی به نظر می رسد که بعضی از اعضای کلیسای تازه تأسیس شده یهودی باشند. با توجه به آیات 1: 9-10 و اعمال رسولان 17: 4 می توان چنین نتیجه گرفت که بیشتر اعضای کلیسا غیر یهودی بوده اند.
هدف رساله:
پولس پس از یک اقامت نسبتاً کوتاه بطور ناگهانی و غیر منتظره تسالونیکی را ترک کرد (اعمال رسولان 17: 5-10). در نتیجه بت پرستانی که تازه به مسیح ایمان آورده بودند، در میان آزار و جفاها تنها باقی ماندند. هدف پولس از نگارش این رساله عبارت است از: تشویق آنها در سختیها و جفاها (3: 3-5)، بیان دستوراتی در ارتباط با زندگی روحانی (4: 1-8)، درخواست از ایمانداران جهت عدم غفلت و مسامحه در کار روزانه (4: 11-12) و اطمینان دادن در ارتباط با آینده ایماندارانی که قبل از بازگشت مسیح می میرند (به قسمت موضوع و همچنین 4: 13 و 15 رجوع کنید).
موضوع رساله:
اگر چه موضوعات رساله متنوع هستند (به قسمت هدف رساله رجوع کنید) به نظر می رسد که در هر دو رساله تسالونیکیان “وقایع آخر زمان” موضوع اصلی است. هر باب رساله اول تسالونیکیان با اشاره به بازگشت ثانوی مسیح، پایان می یابد. در باب 4 درباره این مسئله بررسی و صحبت بیشتری می شود (1: 9-10؛ 2: 19-20؛ 3: 13؛ 4: 13-18؛ 5: 23-24). بنابراین به نظر می رسد که بازگشت ثانوی مسیح موضوعی است که در کل رساله درباره آن صحبت شده است. این دو رساله، اغلب بعنوان رسالات مربوط به وقایع آخر زمان در نظر گرفته می شوند.
فهرست:
I– شکرگزاری و قدردانی به سبب ایماندارن تسالونیکی (باب 1)
الف- دلایل شکرگزاری (1: 1-4)
ب- صداقت و نمونه بودن آنها (1: 5-10)
II– توضیح درباره خدمات و عدم حضورش (بابهای 2-3)
الف- بیان خدمات (2: 1-16)
ب- توجیه عدم حضورش (2: 17-3: 10)
پ- دعا (3: 11-13)
III– نصیحت هایی به تسالونیکیان (4: 1-5: 22)
الف- درباره زندگی شخصی (4: 1-12)
ب- در ارتباط با بازگشت مسیح (4: 13-5: 11)
پ- در ارتباط با طرز رفتار در کلیسا (5: 12-22)
IV– دعای پایانی و سلامها (5: 23-28)
برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |