کتاب مقدس

بررسی عهدجدید- اعمال رسولان Acts of Apostles

رای بدهید

نویسنده:

اگر چه نویسنده، نامی از خود ذکر نکرده است، مدارک خارج از کتاب مقدس و استنباط هایی که از خود کتاب می گردد، ما را به این نتیجه سوق می دهند که نویسنده این کتاب لوقا است. قدیمی ترین شهادت های خارجی، در “کانن موراتوری” (سال 170 میلادی) دیده می شود، که در آن بطور صریح و آشکار لوقا بعنوان نویسنده سومین انجیل و کتاب اعمال رسولان معرفی شده است.

ازوبیوس (325 میلادی) اطلاعاتی از منابع مختلف جمع آوری می کند تا لوقا را به عنوان نویسنده این کتابها، معرفی می کند (تاریخ کلیسا). در خود رساله نیز شواهدی درباره نویسنده کتاب وجود دارد:

1- لوقا، همراه پولس: در توصیف رویدادهای موجود در اعمال رسولان، در قسمت های مشخصی از ضمیر “ما” استفاده میج شود. در این قسمت ها نویسنده خود را به عنوان همراه پولس در مسافرت هایش، معرفی می کند (16: 10-17؛ 20: 5-15؛ 21: 1-18؛ 27: 1؛ 28: 6). تاریخ نویسی، مانند نویسنده این کتاب، که با دقت فراوان حتی جزئیات را نیز ثبت می کند، به طور حتم دلیل مناسبی برای استفاده از ضمیر “ما” در بعضی قسمت ها و ضمیر “آنها” در قسمت های دیگر، دارد. بنابراین نویسنده در وقایع خاصی که در آنها ضمیر “ما” بکار رفته، همراه با پولس بوده است. این قسمت ها، زمان زندانی شدن پولس در روم را (به مدت 2 سال) در بر می گیرد (باب 28).

در طی این زمان، پولس در میان دیگر نامه ها، رساله به فیلمون و کولسیان را نیز نوشت. در آن رساله ها، پولس از جانب همراهانش سلام می رساند و لوقا نیز در میان آنها است (فیلمون 23-24 و کولسیان 4: 17-10). در حقیقت پس از حذف اشخاصی که به عللی، شرایطشان به عنوان نویسنده کتاب اعمال مناسب نمی باشد، لوقا به عنوان بهترین کاندید باقی می ماند.

2- لوقای طبیب: اگر چه به سادگی از روی اصطلاحاتی که نویسنده بکار برده، نمی توان ثابت کرد که او یک طبیب بوده است، ولی کلماتی که بکار می برد و خصوصیات و توضیحاتی که در مطالبش وجود دارد، با نقش او به عنوان یک طبیب، بسیار هماهنگ است (28: 6). البته در قرن اول به اندازه امروز، طبیبان اصطلاحات تخصصی نداشته اند. اما در کتاب های اعمال رسولان و انجیل لوقا، برخی نکات وجود دارد که تأیید می کند، یک پزشک، نویسنده این کتاب ها بوده است و باید به خاطر سپرد که پولس از کلمه طبیب، جهت توصیف لوقا استفاده می کند (کولسیان 4: 14).

زمان نگارش:

دو احتمال برای زمان نوشته شدن این کتاب وجود دارد:

1- سال 63 میلادی بلافاصله بعد از آخرین اتفاقاتی که در این کتاب ثبت شده است.

2- سال 70 میلادی یا حتی دیرتر

موارد زیر تأیید کننده احتمال اول می باشند:

1- سکوت درباره اتفاقات بعدی: در حالی که مباحثات در این باره قطعی نیستند؛ شاید این نکته اهمیت داشته باشد که کتاب اعمال رسولان هیچ اشاره ای به وقایعی مانند: آتش سوزی در روم و آزار و اذیت مسیحیان در آنجا (سال 64 میلادی)، شهادت پطرس و پولس (احتمالاً سال 67 میلادی) و نابودی اورشلیم (سال 70 میلادی)؛ که پس از 2 سال زندانی شدن پولس در روم رخ داد، نمی کند.

2- نتیجه محاکمه پولس ذکر نگردیده است: اگر لوقا می دانست که پولس منتظر نتیجه محاکمه است (اعمال 28: 30) چرا در پایان کتاب، آن را ثبت نکرد؟ دلیل این امر می تواند این باشد که لوقا، آخرین و جدیدترین اتفاقی را که از آنها با خبر بود، ذکر کرده است.

کسانی که تاریخ دیرتر را می پذیرند، اظهار می دارند که آیه (1: 8) یکی از مقاصد لوقا را در نوشتن این انجیل بیان می کند، و اینکه این مقصد نحوه پایان یافتن را تحت تأ جانثیر قرار می دهد. لوقا می خواست نشان دهد که کلیسا چگونه در آن زمان، در منطقه وسیعی گسترش پیدا کرد (اورشلیم، یهودیه، سامره و دورافتاده ترین نقاط عالم)، تا اینکه به روم (مرکز سیاسی و فرهنگی آن زمان) رسید، جهت دست یافتن به این مقصد، اشاره به شهادت پولس (سال 67 میلادی) و ویرانی اورشلیم در سال 70 میلادی ضرورت نداشت.

عقیده فوق، سال 70 میلادی یا حتی دیرتر را نیز برای نگارش کتاب اعمال رسولان در نظر می گیرد.

دریافت کننده:

دریافت کننده کتاب، تئوفیلوس همان شخصی است که کتاب اول یعنی انجیل لوقا، خطاب به او نوشته شده است (به مقدمه انجیل لوقا “دریافت کننده و هدف” مراجعه کنید).

اهمیت:

کتاب اعمال رسولان مانند پلی مطالب عهد جدید را به هم مربوط می سازد. به عنوان جلد دوم انجیل لوقا، این کتاب، همانطور که در اناجیل ذکر شده، آنچه را که عیسی “به عمل نمودن و تعلیم دادن آنها شروع کرد” (1: 1). با آنچه که او از طریق موعظه رسولان و تأسیس کلیسا دنبال کرد، به یکدیگر ملحق می سازد. کتاب اعمال رسولان علاوه بر ارتباط دادن گزارشات انجیل از یک سو و رسالات از سوی دیگر، گزارشی از زندگی پولس عرضه می کند که از روی آن می توانیم به زمینه رسالات پولس پی ببریم. از نقطه نظر جغرافیایی وقایع کتاب اعمال رسولان، سرزمین های مابین اورشلیم (محلی که کلیسا تأسیس شد) و روم (مرکز سیاسی امپراطوری) را شامل می گردد. از نظر تاریخی، این کتاب وقایع 30 سال اولیه کلیسا را شرح می دهد. همچنین پلی است مابین دوران تأسیس کلیسا و دوران شکوفایی آن. این کتاب را می توان جهت درک اصولی که باید در هر دوره بر کلیسا حاکم باشد، مطالعه کرد.

موضوع و هدف:

موضوع کتاب به بهترین وجهی در آیه 1: 8 خلاصه شده است. برای تاریخ نویسان در آن زمان، این عمل که جلد دوم را با خلاصه ای از جلد اول، آغاز کنند و محتوای پیش بینی شده در جلد دوم را توضیح می دهند، شیوه ای معمول بود. لوقا، جلد اول کتابش را در 1: 1-3 خلاصه کرده و موضوع کتاب دوم خود را در سخنان عیسی بیان می کند: “شما در اورشلیم، تمام یهودیه، سامره و تا دور افتاده ترین نقاط عالم شاهدان من خواهید بود” که یک تقسیم بندی مناسب و موثر برای کتاب اعمال رسولان است (به قسمت الگو و فهرست مطالب رجوع کنید). به نظر می رسد که اهداف اصلی کتاب موارد زیر است:

1- ارائه و عرضه یک تاریخ: اهمیت کتاب اعمال رسولان، بعنوان یک گزارش تاریخی از آغاز مسیحیت مبالغه آمیز نیست. این کتاب در مورد تاسیس کلیسا، انتشار انجیل، تشکیل جماعت عبادت کننده، فعالیتهای بشارتی، بر اساس الگوی رسولان سخن می گوید، یکی از ابعاد بی مانند مسیحیت زیر بنای محکم تاریخی آن است. زندگی و تعالیم عیسی مسیح در گزارشات چهار انجیل عنوان گردیده و کتاب اعمال رسولان گزارشی هماهنگ در مورد تاسیس کلیسا را عرضه می کند.

2- ارائه یک دفاعیه: می توان گزارشی از دفاعیات مسیحی را که به دلیل تغییر دین در مقابل یهودیان (4: 8-12) و غیر یهودیان (25: 8-11) ایراد گردیده است، مشاهده کرد. این مطلب نشان می دهد که کلیاسی اولیه، چطور با تفکر غیر یهودیان، یهودیان، حکومت روم و جامعه یونانی مبارزه کرده است. احتمالاً لوقا این مطالب را، هنگامیکه پولس در روم منتظر محاکمه بود، نوشت. اگر پرونده پولس به دادگاه ارائه گردید، او چه چیزی بهتر از زندگی عیسی، سرگذشت تاسیس کلیسا (شامل فعالیتهای پولس) و مجموعه اولیه رسالات خود، برای ارائه می توانست داشته باشد؟

۳- ارائه یک راهنما: لوقا نمی دانست که تا چه مدتی کلیسا به فعالیت خود در این جهان ادامه می دهد، اما تا زمانی که کلیسا باقی است، کتاب اعمال رسولان یکی از مهمترین راهنماهای آن می باشد. در کتاب اعمال رسولان اصولی را که در موقعیت‌های خاص، در هنگام بروز مشکلات و زحمات استفاده می شدند، مشاهده می کنیم این ضوابط تا زمانی که مسیح باز گردد، قابل اجرا هستند.

۴- شرح پیروزی مسیحیت در مقابل سختی ها و جفاها: موفقیت کلیسا در انتشار انجیل از اورشلیم به روم در تأسیس کلیساهای محلی در سرتاسر امپراطوری روم، ثابت می کند که مسیحیت کار انسانی نبود، بلکه نتیجه عمل خداست (۵: ۳۵-۳۹).

ویژگی ها:

۱- جزئیات دقیق تاریخی: هر صفحه کتاب اعمال رسولان پر از جزئیات دقیق و درستی است که موجب خرسندی مورخ می باشد. گزارش کتاب اعمال رسولان، دوره ای در حدود ۳۰ سال را پوشش می دهد و سرزمین هایی از اورشلیم تا روم را در بر می گیرد. توصیفات لوقا از این زمان ها و مکان ها، شامل مردم و فرهنگ های مختلف، مسئولان حکومتی، دادگاه ها در قیصریه و اتفاقات غم انگیز در مراکزی مانند انطاکیه، افسس، آتن، قرنتس و روم است. این گزارش، کشورهای بیگانه و مراکز یهودیان را به طور یکسان پوشش می دهد. از یافته های باستان شناسی آشکار می گردد که لوقا از اصطلاحات صحیح و مناسبی در توصیف مکان و زمان وقایع، استفاده کرده است. منتقدان مخالف نیستند که جزئیات دقیق و مشخصات جغرافیایی و سیاسی را که لوقا بیان کرده است، رد کنند.

۲- ادبیات برجسته: نه تنها لوقا در مقایسه با دیگر نویسندگان عهد جدید از یک گنجینه لغت وسیع برخوردار است، بلکه او این کلمات را در یک شیوه ادبی که با زمینه فرهنگی اتفاقاتی که ثبت می کند، هماهنگ است، بکار می برد. گاهی اوقات لوقا، به خوبی از زبان یونانی کلاسیک و در زمان های دیگر، از زبان آرامی، که در قرن اول در فلسطین، متداول بود، استفاده می کند.‌ این نشانه از بکار گیری دقیق لوقا، از زبان مناسب با مکان و زمانی است که توضیح داده می شور. هانگامی که لوقا وقایعی را که در فلسطین رخ داده اند، شرح می دهد از زبان آرامی استفاده می کند (بابهای ۱-۱۲). به هر حال، زمانی که پولس به سمت سرزمینهای یونانی، یعنی مناطقی که مردم آرامی زبان در آن زندگی نمی کردند حرکت می کند، استفاده از زبان آرامی نیز پایان می پذیرد.

۳- توصیفی زنده و تأثیر گذار: مهارت لوقا در بکارگیری سخنان، در روند نمایشی گزارش وی تاثیر می گذارد. نه تنها سخنان پولس و پطرس به دقت هماهنگ در جای خود قرار گرفته اند، بلکه سخنان اشخاص دیگر نیز به این گزارش تنوع و روشنی می بخشد. استفاده لوقا از جزئیات، گزارش وی را زنده و فعال می سازد. در هیچ قسمت از ادبیات کهن بهتر از کتاب لوقا گزارشی از غرق شدن کشتی با تمامی جزئیات مربوط به آن بیان نشده است (باب ۲۷). گزارش کتاب بسیار زنده و تکان دهنده است.

۴- گزارش واقعی: ترتیب دقیقی که لوقا در نگارش مطلب بکار می برد، از درستی آنها نمی کاهد. او واقعی و صحیح بودن گزارش خود را، از طریق نوشتن ناکامی ها، موفقیت ها، بدی و نیکویی کلیسای اولیه به اثبات می رساند. نه تنها نارضایتی مابین یهودیان یونانی و یهودیان عبرانی (۶: ۱)، بلکه اختلاف پولس و برنابا (۱۵: ۳۹) نیز گزارش گردیده است. همچنین دودستگی ها و اختلافات بیان گردیده است (۱۵: ۲-۲۱؛ ۲۱: ۲۰-۲۱).

الگو و فهرست:

هنگامی که لوقا در مورد تأسیس و پیشرفت کلیسا صحبت می کند، علایق و تأکیدهای متفاوت را نیز ذکر می کند. الگوی کتاب لوقا، بر اساس موارد زیر است:

۱- شخصیت های کلیدی: پطرس و پولس

۲- اتفاقات و موضوعات مهم: نقش روح القدس، مأموریت برای رساندن پیغام انجیل به سرزمین های جدید، ایمان آوردن اشخاص دیگر، رشد کلیسا و زندگی در اجتماع مسیحی.

۳- مشکلات مهم: اختلاف بین یهودیان و غیر یهودیان، آزار و اذیت کلیسا به وسیله یهودیان، محاکمه ها در مقابل یهودیان و رومیان، درگیری با غیر یهودیان و مشکلات و سختی های دیگر در مأموریت.

۴- پیشرفت های جغرافیایی: پنج مرحله مهم (به نقل قول های موجود در فهرست مراجعه کنید).

 

فهرست مطالب:

I– پطرس و تاسیس کلیسا در فلسطین (بابهای ۱-۱۲)

الف- “تمامی یهودیه، جلیل و سامره” (۱: ۱-۹: ۳۱؛ ۹: ۳۱)

۱- مقدمه (۱: ۱-۲)

۲- خدمات مسیح پس از رستاخیز (۱: ۳-۱۱)

۳- دوره انتظار برای نزول روح القدس (۱: ۱۲-۲۶)

۴- پر شدن از روح القدس (باب ۲)

۵- شفای مرد مفلوج مادرزاد و بازداشت پطرس و یوحنا (۳:۱-۴: ۳۱)

۶- مشارکت ایمانداران (۴: ۳۲-۵: ۱۱)

۷- بازداشت دوازده رسول (۵: ۱۲-۴۲)

۸- تعیین هفت نفر نیک نام (۶: ۱-۷)

۹- بازداشت و شهادت استیفان (۶: ۸-۷: ۶۰)

۱۰- پراکنده شدن ایمانداران اورشلیم (۸: ۱-۴)

۱۱- خدمات فیلیپس (۸: ۵-۴۰)

– در سامره (۸: ۵-۲۵)

– به خزانه دار حبشه (۸: ۲۶-۴۰)

۱۲- تغییر زندگی شائول

ب- “تا فینیقه، قبرس و انطاکیه” (۹: ۳۲-۱۲: ۲۵ و (۱۱: ۱۹)

۱- خدمات پطرس در ساحل مدیترانه (۹: ۳۲-۱: ۱۸)

– به اینیاس و طابیتا (۹: ۳۲-۴۳)

– به کرنیلیوس (۱۰: ۱-۱۱: ۱۸)

۲- کلیسای جدید غیر یهودیان در انطاکیه (۱۱: ۱۹-۳۰)

۳- آزار و اذیت هیرودیس نسبت به کلیسا و مرگ او (باب ۱۲)

II– پولس و توسعه از انطاکیه به روم (بابهای ۱۲-۲۸)

الف- “سرتاسر استان فریجیه و غلاطیه” (۱۳: ۱-۱۵: 35 و ۱۶: ۶)

۱- اولین سفر بشارتی پولس (بابهای ۱۳-۱۴)

۲- شورای کلیسایی اورشلیم (۱۵: ۱-۳۵)

ب- “آن سوی مکادونیه” (۱۵: ۳۶-۲۱: ۱۶ و ۱۶: ۹)

  • دومین سفر بشارتی پولس (۱۵: ۳۶- ۱۸: ۲۲)
  • سومین سفر بشارتی پولس (۱۹: ۲۳-۲۱: ۱۶)

پ- “به روم” (۲۱: ۱۷-۲۸: ۳۱ و ۲۸: ۱۴)

۱- زندانی شدن پولس در اورشلیم (۲۱:۱۷-۲۳: ۳۵)

– بازداشت (۲۱: ۱۷-۲۲: ۲۹)

– محاکمه در مقابل شورای سنهدرین  (۲۲: ۳۰-۲۳: ۱۱)

– انتقال به قیصریه (۲۳: ۱۲-۳۵)

۲- زندانی شدن پولس در قیصریه (بابهای ۲۴-۲۶)

– محاکمه پولس در حضور فلیکس فرماندار (باب ۲۴)

– محاکمه در حضور فستوس (۲۵: ۱-۱۲)

– محاکمه در حضور فستوس و اغریپاس (۲۵: ۱۳-۲۶: ۳۲)

۳- عزیمت پولس به روم (۲۷: ۱-۲۸: ۱۵)

۴- دو سال بازداشت در روم (۲۸: ۱۶-۳۱)

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO