کتاب مقدس

 دوم پطرس فصل 2: ارتداد کلیسا

رای بدهید

دوم پطرس فصل 2

ارتداد کلیسا

ظهور معلمین کذبه، در عهد جدید بارها و بارها ذکر شده است. عیسی نیز در ارتباط با گرگ های درّنده ای که در لباس میشها حمله خواهند نمود، هشدار داده بود (متی 7: 15). آن ها باعث گمراهی بسیاری خواهند شد (متی 24: 11). پولس نیز از ظهور گرگان درّنده خو در کلیسا خبر داد که عقاید تحریف شده ای را تعلیم خواهند داد (اعمال رسولان 20: 29 و 30). پولس دوباره پیشگویی می کند که قبل از آمدن ثانوی خداوند، در کلیسا، سقوط و انحراف ترسناک و عظیمی از بروز ذات شیطانی به وجود خواهد آمد (2تسالونیکیان 2: 1-12). پولس دربارۀ رسوخ افراد بی خدا در رهبری کلیسا پیشگویی می کند. آن ها اشخاصی ریاکار و خیانت کاری خواهند بود که در لباس دینداری، کلیسا را به اصول شیطانی تعلیم خواهند داد (1تیموتائوس 4: 1-3 و 2تیموتائوس 3: 1-9). به نظر می رسد که یهودا نیز رسالۀ خود را به جهت هشدار دربارۀ تمایل شوم و خطرناک به سوی ارتداد می نویسد که در همان روزها، در کلیسا آغاز شده بود (یهودا آیه های 4-19). یوحنای رسول نیز در مکاشفه 17 با اشاره به فاحشۀ عظیم در واقع به شرح مفصلی از وجود ارتداد می پردازد.

پطرس، در رسالۀ اول خویش کلیسا را تشویق می کند که متحمل سختی های جفا بشوند و حالا در رسالۀ دوم، این هشدار را به کلیسا می دهد که در مقابل انحراف و سقوط داخلی مقاومت کند.

او آن ها را از بروز ارتداد خبر می دهد. این ارتداد زمانی پیش می آید که بسیاری از معلمین به خاطر پول حاضر خواهند شد هر عمل خلافی را مرتکب شوند. او طوری به این موضوع اشاره می کند که گویا در آینده به وقوع خواهد پیوست (دوم پطرس 2: 1). اما لحن او در بعضی از بخش ها حاکی از آن است که این معلمین در آن زمان نیز به کلیسا رسوخ کرده بودند.

پطرس به بدعت های ممکن اشاره می کند که توسط این معلمین کذبه به وجود خواهند آمد (آیۀ 1). آن ها فسق و فجور را پیشه خواهند نمود (آیۀ 2) و طمع ورزیده (آیۀ 3)، در شهوات جسم در پی جسم سلوک خواهند نمود (آیۀ 10). آنها چون حیوانات غیر ناطق خواهند بود (آیۀ 12) که چشمان پر از زنا دارند (آیۀ 14) و غلام فساد (آیۀ 19) هستند. تبصره: این اصطلاحات نه به اشخاص دنیا بلکه به رهبران داخلی کلیسا نسبت داده شده است.

تصویری که در این بخش ارائه داده شده، بسیار تأسف بار است. حتی در زمان رسولان نیز شیطان در تخریب تقدس کلیسا موفق بوده است. بعدها در انحرافی که توسط پاپ ها صورت گرفت نیز همین موارد دنبال می شود. امروزه نیز در عصر روشنفکری هستیم. انجیل مسیح با تمام سادگی و قدوسیتی که داراست، در بسیاری از کلیساها مخفی مانده و جای خود را به اصولی که شیطانی و دنیوی هستند، داده است.

اگر شخصی در کلیسا ایجاد انحراف و سقوط نماید، حقیقتاً مرتکب گناه فجیعی شده است. همۀ بی خدایان، هلاک خواهند شد. این یکی از هشدارهایی است که در طول کتاب مقدس بارها تکرار شده است. یکی از بدترین گناهان این است که شخص در کلیسا به نام مسیح، به غالب کردن دروغ به جای حقیقت مسیحی بپردازد. این اشخاص باید بدانند که عاقبتی مشابه با سرنوشت فرشتگان سقوط یافته (آیۀ 4)، همچنین افراد نامطیع عصر نوح (آیۀ 5) و سدوم و عموره (آیۀ 6) خواهند داشت.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO